Silkkien haudontainto

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Vastaa Viestiin
Tuutikki
mille fleur

Silkkien haudontainto

Viesti Kirjoittaja Tuutikki »

Onko mitään hyviä tapoja jotenkin rajoittaa silkkien haudontaintoa? :smt017 Yksi araucanani käyttäytyy kuten silkki, joten ehkä se on arausilkki, kun se haluaisi TAAS hautoa... :smt043 Tai olisiko innokkaita ottajia tipuille jo etukäteen?
pikku parvi kanasia
HiltaHelikopteri
kukkoilija

Re: Silkkien haudontainto

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Nooh, silkin elämäntehtävähän on olla elävä hautomakone :smt050 Helpommalla pääset, kun etsit tosiaan tipuille uudet kodit :smt005 Ja jos haluut haudottaa esim. viiriäisiä, kalkkuja ja löydät niiden munia, niin himohautojasilkki (tai silkkirist.) hautoo nekin, kunhan vaan suhteuttaa munamäärän hautojan kokoon.
Tuutikki
mille fleur

HiltaHelikopteri kirjoitti: 02 Joulu 2024, 19:57 Nooh, silkin elämäntehtävähän on olla elävä hautomakone :smt050 Helpommalla pääset, kun etsit tosiaan tipuille uudet kodit :smt005 Ja jos haluut haudottaa esim. viiriäisiä, kalkkuja ja löydät niiden munia, niin himohautojasilkki (tai silkkirist.) hautoo nekin, kunhan vaan suhteuttaa munamäärän hautojan kokoon.
Olisihan se muille melkoinen ylläri, kun kanalasta alkaisi tulla kalkkunoita ja viiriäisiäkin... :smt005 Mutta hautojakanani on kyllä ylen ihana :smt054 , murisee ja pihisee, kun sitä pesään silittelen, emona on ihan epäitsekäs ja antaumuksella hoitaa pieniä pitkään ja hartaasti. :smt057
pikku parvi kanasia
mimmu
rhode island

Viesti Kirjoittaja mimmu »

Tuutikki kirjoitti: 30 Marras 2024, 13:18 Onko mitään hyviä tapoja jotenkin rajoittaa silkkien haudontaintoa?
HiltaHelikopteri kirjoitti: 02 Joulu 2024, 19:57 Nooh, silkin elämäntehtävähän on olla elävä hautomakone
Minulla ollut muutamia silkkejä ja todellakin jatkuvaa haudontaa eli niinkuin Hilta sanoo: elämäntehtävä on olla haudontakone :smt043
Kun aloittaa haudonnan ei meinaa lopettaa vaikka tipuja tulee :smt017
Silkki on hyvä emo hoitaa todella hyvin tipunsa, mutta alkaa aika äkkiä sitten uudestaan hautomaan, sekä voi hautoa tyhjää pesää hamaan asti eli meillä sitten oli pakko laittaa munia alle.
Alma on tällä hetkellä ainoa silkki ja nyt tämän syksyn saanut olla rauhassa ettei tarvitse nostella eestaas pesästä pois eli oli sulkasato ja alkoi munimaan viime viikolla. Saa nähdä koskaa hautomavietti taas alkaa?
Itse en ole löytänyt keinoa millä lopettaisi kokeiltu on vaikka mitä?
Ihania persoonia nämä ovat ja ihmisläheisiä.
Meillä Alma pitää nostaa aina rappusilta tasanteelle mistä menee pesään nukkumaan ei osaa olla orrella ( ei ketään silkki mikä minulla on ollut)
enkä ole koskaan nähnyt silkkiä orsilla?
Siinäpä miettimistä Tuutikilla :smt005 mikä olisi hyvä ratkaisu.
mummo ja kanaset :biggrin:
Tuutikki
mille fleur

mimmu kirjoitti: 16 Joulu 2024, 19:27 Alma on tällä hetkellä ainoa silkki ja nyt tämän syksyn saanut olla rauhassa ettei tarvitse nostella eestaas pesästä pois eli oli sulkasato ja alkoi munimaan viime viikolla. Saa nähdä koskaa hautomavietti taas alkaa?
Itse en ole löytänyt keinoa millä lopettaisi kokeiltu on vaikka mitä?
Ihania persoonia nämä ovat ja ihmisläheisiä.
Meillä Alma pitää nostaa aina rappusilta tasanteelle mistä menee pesään nukkumaan ei osaa olla orrella ( ei ketään silkki mikä minulla on ollut)
enkä ole koskaan nähnyt silkkiä orsilla?
Haluaisitkos, Mimmu, Almalle kivan kaverin? :smt050 Täältä :smt006 voisi tulla yksi tai kaksi silkkimäisesti käyttäytyvää mustaa pikkukanaa, muutaman päivän päästä se taitaa selvitä. :smt005

Emonsa on yli-ihana töyhtöpää, jota luulin aiemmin jopa kukkopojaksi. Vielä jos näitä silkkejä paljastuu parvesta lisää... :smt036
pikku parvi kanasia
mimmu
rhode island

Viesti Kirjoittaja mimmu »

Tuutikki kirjoitti: 16 Joulu 2024, 20:54 Haluaisitkos, Mimmu, Almalle kivan kaverin?
Hei Tuutikki :smt006
Ihania ovat :smt056 , mutta kiitos ei tällä kertaa.
Minulla on jo yksi sekalainen Alman lisäksi joka sai hautomavietin kesällä ja oli jo hänen kanssaan ongelmia kun ei lopettanut hautomista.
Upeita persoonia, MUTTA tuo hautomisvietti niin kova :oops:
mummo ja kanaset :biggrin:
Tuutikki
mille fleur

Päivitystä, että ei tullut nyt kuitenkaan joulutipuja. Molemmat munat olivat jääneet kesken, minkä kanaemo tuntui jotenkin tietävän.

Luultavasti haudonta meni sekaisin joko liian liukkaan muovipesän pohjasta tai sitten toisen kanan tonkimisen takia. Oli ajanut emon pois ja mullistanut pesän, vaikkakin munat olivat ehjiä. No, ensi kerralla olen viisaampi ja rauhoitan / verkotan pesän heti.

Onneksi nyt päivä pitenee.... kukonaskel kerrallaan. :smt045
pikku parvi kanasia
Vastaa Viestiin