Kanojen kasvatus syötäväksi

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

SannaT

Kanojen kasvatus syötäväksi

Viesti Kirjoittaja SannaT »

Onko mitään ideaa kasvattaa hybridikanojen ja maatiaiskukon risteytyksiä pataan?

Löytyykö noin nelikuisesta kanasta/kukosta syötävää?

Ajatuksena on siis haudottaa kesällä tipusia ja laittaa ne sitten ennen talvea lihoiksi.

Onko mitään järkeä :?:
hannaw

Viesti Kirjoittaja hannaw »

Sen paremmin asiasta tietämättäni, niin luulen, ettei sen ikäisessä juurikaan syötävää ole.
Jpstain on jäänyt mieleeni, että vuodenikäisä kukkoja toiset pistävät pataan. Meillä ei ole ollut vielää pataan menossa kukaan, mutta osan kukoista voisi hyvinkin poistaa ja laitta ruuaksi.
HiltaHelikopteri
kukkoilija

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Mun ei kyllä pitäis vastata tähän yhtään mitään, kun en kanaa syö, mutta vastaanpa silti...
Molemmat noista mainitsemistasi ovat kevytrakenteisia, joten kovin paljonhan niissä ei syötävää ole aikuisenakaan verrattuna johonkin isompaan, raskasrakenteiseen rotuun. Jos saat kasvatusajan venytettyä noin puoleen vuoteen, niin alkaisivat olla jo aikuiskoossa. Mutta toisaalta kevyt rotu kasvaa hiukkasen nopeammin ja hieman vähemmällä ruualla, joten sikäli ok-idea. Mutta ennen kaikkea siksi järkevä juttu, ettei tarvitse ostaa tehotuotettua lihaa :smt002
Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Minä luin kanaoppaasta, että ihanne ikä on 2,5kk. Eli silloin on hyöty ja lihasuhde parhaimmillaan. Siitä eteenpäin kukko syö enemmän kuin kasvaa.Kanan pitäisi olla noin vuoden-2v kun se teurastetaan.
Olen seurannut omia kotikanojani ja aika pieniä ovat siinä iässä, mutta toisaalta, eilen laitoin 6 viiriäistä marinaadiin ja pieniä ne oli nekin :smt002.

Minulla on kasvamassa monta kukkotipua, ja aion ne kyllä laittaa ennen 3kk ikää pataan. Oli pieniä tai ei.

Ne jo tappelee keskenään ja aiheuttaa härdelliä ja minua ei huvita niitä ruokkia, kun en niitä tarvi.
Aion keittää 10l kattilassa ja ottaa liemet talteen ja perata lihat annospusseuhin pakkaseen. Sieltä on sitten helppo ottaa ja tehdä laatikkoruokia vaikka.
Tässä linkki hyvään liemiohjeeseen.
http://www.kotikokki.net/reseptit/nayta/37307/Kanaliemi

Laitan tänään resepteihin ihanan marinadiohjeen myös. Se sopii viiruille ja kanoillekkin.

Eilen teurastaessani viiruja piti teurastaa yksi vanhempikin. Ja kesällä teurastin vanhemman kukonkin. Heti on vaikeampaa. Nahka ei lähde kunnolla ja läskiä on jokapaikka täynnä. Nuorena teurastus on paljon helpompaa.
smari

Viesti Kirjoittaja smari »

Mun mielestä ajatus on ainakin eettisesti hyvä, silloin kun lihaa kuitenkin muuten ostaisi kaupasta. Broilereitten olot on huonot ja hyvin helposti saat paljon onnellisemmin eläneen eläimen lihaa päytään kun kasvatat sen itse.

Lihan määrä vaan voisi olla paljon suurempi, jos raaskisit vaihtaa kukon johonkin lihakkaamman rotuiseen. Esim plymounth rock tai orpington voisi olla hyviä, kasvavat nopeesti ja lihaa on huomattavasti enemmän jo nuorena.
Suvianne

Se orpingtonko on lihaisa. minusta se on yks kauneimpia rotuja.
Hmmmmmm... nyt mietityttää... Tahtooko vai eikö taho..
SannaT

Kiitos vastauksista.

Itsellekkin tuli myös mieleen tuo, että jos hankkisikin jonkun lihaisamman kukon kanojen seuraksi.

Voisihan sitä ensin kokeilla ja katsoa, mitä sieltä höyhenten alta löytyy kolmi kuisena ja jatkaa sitten kasvatusta jos siltä näyttää.
SannaT

Niin, ja sitä vielä piti sanoa, että tällä hetkellä meillä ei ole kanoja, vaan on tarkoitus ottaa keväällä muutama Isa Brown ja joku komea kukko.

Laitettiin viime syksynä edelliset kanat pakkaseen kun alkoi jo kuolla kupsahtelemaan. Nuo hybridit kun ei niin pitkä ikäisiä ole...

Eli kukon valintaan voi hyvinkin vaikuttaa.
jamppa

Viesti Kirjoittaja jamppa »

Kyl määkin lähtisin siitä et joku liharotukukko kanojen seuraks.
Maattari ja hybridi yhdistelmät jää varmaan aika pieniks... Muutenhan tuo on mahottoman hyvä idea!
SannaT

Mitä kukkoa suosittelisitte?
jamppa

Viesti Kirjoittaja jamppa »

No esim. Plymouth Rock tahi Orpington.
Suvianne

Minä en haluais kukoksi, kun en halua sotkea alhojani, mutta kanaksi voisin ottaa Orpingtoneja.
Pitää oman kuoriutumisen jälkeen kysellä vaikka siitosmunia.
maunu_muori

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

Mun lihakukoissa on sekasin vaikka mitä ja onhan noi kasvaneet aika kiitettävästi.. rokissa on kuulemma parhaamasta päästä maukas liha, mut meillä niissä sotkuissa on maattarii, isabrownia, brahmaa ja broiskua... kääpiöökin ...rokikanankin löytyy, mut en tiiä on mikään noista sotkuista sen ja jonkun sekakukon jälkeläinen.. keväälliset ehtii mukavasti vapaana pyöriessään kekriin, ja kaivelevat osan ruuhasta pihalta...toisaalta on ihan sama onko annoskukko vai perhekoko.. laittaa sitten useemman kerralla pataan, jos yks ei piisaa :smt005 .. mut liha on kyllä eri maata kuin kaupan rehu-broiskulla...siin on makua jo siltään...(on muuten vapaasti kasvaneessa broiskussakin eri maku kuin tehorehulla syötetyssä) :smt016
semppu

Viesti Kirjoittaja semppu »

Tämä on vähän ot,

mutta siskoni luona Unkarissa söimme sikäläistä kaupan broileria tms teholihaa, joka myytiin maustamattomana. Ja liha oli paljon maukkaampaa kuin suomessa kaupan oleva broileri! Ja sisko sanoo että se on aina ollut paljon parempaa kuin Suomessa, ei vain sillä kerralla. Aika jännä, en tiedä mistä johtuu, varmaan eri kananrehusta, ei siellä varmaan paremmat olot (vrt. monipuolisesti syövä kotikana) kuin täällä meillä. :smt017
maunu_muori

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

REHU.. vaikuttaa tosi paljon lihan makuun... siis ihan possuillakin.. ja varsinkin noilla linnuilla...
Vastaa Viestiin