Pikkulinnut kanalassa

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Mar-jatta

Pikkulinnut kanalassa

Viesti Kirjoittaja Mar-jatta »

Voi elämä mikä riesa on tullut pikkulinnuista! Kunnostin kesän lopulla kanalan ikkunat, kittasin pellavaöljykitillä ja pellavaöljymaalia päälle. No, pikkulinnut hokas oitis, että tässäpä hyvät ja helpot apajat. Ruokailivat siis minun kitilläni. Laitoin muovinsuikaleita "variksenpelätiksi", ja toimi hyvin. Ulkopuolelta ei enää syöty. Mutta...

Nyt ne hyväkkäät menee suvereenisti kanalaan sisälle jos luukku on auki. Kanalassa on pikkutipu kahden emonsa kanssa (eivät ulkoile vielä) jotka aloittavat hirveän huudon kun pikkulinnut tulevat sisälle. Tietysti kukko ja muut kanat hyökkäävät sisälle myös, ja siellä ne sitten pönöttävät, eivät tule enää ulos.Sisäpuolelta kitit on melkein syöty parista ruudusta. Laitoin takista variksenpelättimen luukun suulle, vierastivat pari päivää ja ilmeisesti totesivat että ei vaaraa, ja eikun sisälle kanalaan vaan.

Onko muilla tällaista ongelmaa? Olen sivellyt kittejä tabascolla, mutta kun ne pikkulinnut on huomanneet myös ne kaurat kanalan lattialla... Että jos luukku on auki, on kanalassa hetken kuluttua vähintään pari pikkulintua ja lauma hämmentyneitä kanasia... :smt013
Terhi

Viesti Kirjoittaja Terhi »

kokeile järjestää ulos niille pikkulinnuille pitopöytä, heität siihen kauraa ja jopa sitä kittiä pikkasen ja mitä nyt satut löytämään. Oppivat hyvinkii äkkiä sinne, eivätkä lennä kanalaan. sain sillä tyylillä linnut navetasta ulos kun vein samaa ulkopönttöön.
Pootsi

Viesti Kirjoittaja Pootsi »

Siihen kittiseokseen kannattaa lisätä reilusti valkopippuria, silloin ei kuulemma linnut syö. Jossain oli juttua, että kapsaisiini ei tehoais lintuihin, jos näin on, ei tabascokaan toimi.

Meillä linnut on saatu pois tiloista säikäyttämällä ne riittävän pahasti, usein kun kyse on vain muutamasta apajat keksineestä yksilöstä. Aika hyvin toimii, kun sulkee luukut ja saalistaa haavilla linnun kiinni ja päästää vapauteen. Sitkeimmissä tapauksissa olen laittanut kissan töihin. 8-[
Mar-jatta

Viesti Kirjoittaja Mar-jatta »

Laitoin pikkulinnuille kunnon herkkulautasen tuohon lintulaualle,ja johan alkoi kuhina käymään. Paha vaan, että lintuja on tosi paljon eikä ruoka riitä kuin hetkeksi... :smt012
Ja uuteen variksenpelättiin, jolle tein jopa kädet ja kasvotkin, suhtaudutaan kuin vanhaan hyvään kaveriin, istutaan olkapäällä ja sirkutellaan. :roll:

Uudet kitit oli syöty parempiin nokkiin, mutta vain osa. Ilmeisesti valkopippurilla maustettu kitti ei ole niiden ykkösherkkua :smt003
Eli loppujen lopuksi homma toimii jos lintulaudalla herkkuja riittää. Näyttää siltä että sana on levinnyt, ja koko kylän pikkulinnut käyvät meillä ateriomassa. Sama oli kyllä viime vuonnakin, koko ajan sai olla ostamassa lisää siemeniä.

Niin joo, tuosta tabascosta, ei se tosiaan toiminut. Tabascon jälkeen laitoin uuteen kittiin tuota valkopippuria, ja ilmeiseti toimii.
Kissoja en tohdi kanalaan päästää, kun siellä on se pikkutipu. Muutenkin nuo meidän kissat ovat enempi sellaisia puoliulkokissoja.
Pootsi

Viesti Kirjoittaja Pootsi »

Mar-jatta kirjoitti: Muutenkin nuo meidän kissat ovat enempi sellaisia puliukkokissoja.
:smt005 Mulla taitaa olla asiaa silmälasikauppaan.
Mar-jatta

Viesti Kirjoittaja Mar-jatta »

:smt005
Mahtava mielikuva viinalle haisevista, öykkäröivistä puliukkokissoista tuli päähän justiinsa...! :smt005
annip

Viesti Kirjoittaja annip »

Pootsi kirjoitti:
Mar-jatta kirjoitti: Muutenkin nuo meidän kissat ovat enempi sellaisia puliukkokissoja.
:smt005 Mulla taitaa olla asiaa silmälasikauppaan.
Ei hätää, mulla on jo lasit ja silti sama virhe... :smt003
Avatar
maatiaiskukko
sussex
Viestit: 596
Liittynyt: 25 Maalis 2009, 00:06
Paikkakunta: Rovaniemi
Viesti:

Re: Pikkulinnut kanalassa

Viesti Kirjoittaja maatiaiskukko »

Meilläkin alkoi talitintti kulkea kanalassa. :smt013
Aiemmin kulkenut häkissä syömässä. Nyt kun tiput on kanalassa sisällä, niin on alkanut kulkea siellä tipujen luona syömässä. :smt009

Mitä haittaa siitä on? Levittääkö se jotain tauteja, lintukirppuja tms.?
Tyrnäväläisiä maatiaisia Lapissa
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4452
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Re: Pikkulinnut kanalassa

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Tuotantotiloillahan pyritään pitämään pikkulinnut kynsin hampain poissa kanalasta. Kaipa se on juuri tautiriskin ja ulostesotkunkin vuoksi. Mutta harrastelijoilla taitaa olla mahdoton tehtävä, jos kanat ulkoilevat vapaasti tai niin harvassa tarhassa, ettei se ole pikkulinnunpitävä. Joten eipä taida paljon hyödyttää pyrkiä pitämään pikkulintuja poissa kanalasta, kun kanathan saavat tartunnat ulkoakin, jos huono tuuri käy. Mulla on kesäisin ovet selällään ja iloinen varpusparvi lentelee kanalassa :smt003
Klara

Re: Pikkulinnut kanalassa

Viesti Kirjoittaja Klara »

Mä tukin nyt tähän samaan kysymään..

Meillä on kirjosiepoilla pesä pöntössä tuossa kanalan seinässä. Viime kesänä niillä oli pesä pöntössä pihakoivussa. Viime kesänä poikaset lähti pesästä ennen kuin osasivat lentää ja pompottelivat tossa pihassa. Nyt jos ne tekee saman eli hyppää ulos pesästä ennen kuin osaavat lentää, ne hyppää suoraan kenojen keskelle tonne pikkutarhaan ja mä vähä luulen että se tulee olemaan niitten sieponpoikasten loppu, jos en sati näkemään ja ehdi hätiin.

MIKSI ne hyppää sieltä pois ennen kuin osaavat lentää? Nehän on ihan avuttomina sitte maastossa... Ja mitä ihmettä mä niille teen jos ehdin pelastamaan? Ja.. mahtaako ne poikaset olla ihan täys jotain lintukirppuja jotka sitte leviää mein kanoihin jos kanat ehtii niitten kimppuun ennen mua *puistatus ja yökötys - inhoon kaikkia pömmähäisiä*
Kotopullaki

Re: Pikkulinnut kanalassa

Viesti Kirjoittaja Kotopullaki »

Mä oon ihmetelly - ja manannu :smt005 - tota ihan samaa; miks lintujen pitää lähtee kotoo niin aikasin ettei oo vielä ees "ajokorttia"!? Näyttää olevan sama niin kyyhkyjen ku pikkulintujenki kanssa. Tuskailin jo noitten kyyhkyjen kanssa, ni eikös nyt oo varpusetki alkanu samaan puuhaan! :smt013 Meijän raksamestari kanto mulle eilen varpusenpoikasen ja käski huolehtia. Hän on kattellu jo kuukaustolkulla näitä mun eläintouhuja, ja kutsuu mua "tohtoriks" :smt005 Hän oli napannut varpusenpoikasen meijän kissan suusta... Kiva kun hän pelastaa ne linnut jotka multa jostain syystä jää huomaamatta... No, mitäs siinä muuta kun varpusvauva toisessa kädessä ja toisella kädellä yritän kaivaa varastosta vanhaa marsunhäkkiä. Lintu sinne, pieni vesikuppi perään ja ruokaa. Mutta mitä ruokaa??? Mitä tollanen pikkunen voi syödä? Sanoin mestarille että ei mulla oo sille ruokaa. Hän osotteli sormellaan ilmaa ja selitti mulle elekielellä että noita pieniä kärpäsiä ja itikoita noi linnut syö. Jaa että pitäiskö mun nyssi alkaa viel juoksee ympäri pihaa haavi kourassa ja yrittään napata pikkuitikoita koko naapuruston varpusvauvoille!?! :smt013 Multa onneks löyty jotain tipurehua 0-6 viikkosille kananpojille ja tarjoilin sitä. Mutta ei syöny. Lintu tapitti kattoo mua pienillä ruskeilla silmillään ja piipitti säälittävästi. Mä kylmästi heristin sormea ja sanoin "Nou vei, sä oot niin pieni et sua mä en ala ees yrittämäänkä syöttää!" Annoin sen olla rauhassa häkissä hetken aikaa että toipuu kamalasta kokemuksestaan kissan suussa. Sitten lukittin kissit vessaan ja vapautin linnun. Se osas lentää jo jonku verran, mutta annoin sille varuiks etumatkaa kissoilta. En mä usko että noita noin pikkusia voi hirveesti auttaa, täytyy vaan kai aatella että "luonto karsii heikoimmat"...

Toki samana päivänä mua vastaan tuli muitakin varpusenpoikasia. Oli vissiin iso satsillinen kuoriutunu lähiaikoina jossain meidän pihalla. Ykski istuu nökötti mun naaman eessä aidalla kun kanojen kippoja pesin, mutta päätin etten nuin piäniin koskekaan, kun mun käsissä ne kaiketi kuolis enivei, ja että luonnossa niillä on paremmat mahikset selviytyä.

Noista lintukirpuista, mä luulen että noi kaikki pikkulinnut kuhisee niitä. Löysin pienenä kerran linnunpesän ja totta helkkarissa mun piti raijata se meijän partsille. Siellä sen kanssa sitten hösötin kunnes äiti tuli kotiin ja käski viemään pesän heti takas sinne mistä löysinki. Ihmettelin kun kutiaa koko naama, ja tietty mä olin jo täys niit kirppui... :smt005 Joo, kauheet, mut kyl ne ihan läks suihkus pois :smt003
kanamummo

Re: Pikkulinnut kanalassa

Viesti Kirjoittaja kanamummo »

Jospa ne joutu lintukirppujen takia pöntön jättääkki - ei vaiteskaa!
Klara

Re: Pikkulinnut kanalassa

Viesti Kirjoittaja Klara »

No tuos ketjus on kuvia viime kesältä niistä mein piänistä pölhökustaista jotka pompotteli pihas: http://www.munanetti.net/viewtopic.php?f=26&t=5011
Avatar
maatiaiskukko
sussex
Viestit: 596
Liittynyt: 25 Maalis 2009, 00:06
Paikkakunta: Rovaniemi
Viesti:

Re: Pikkulinnut kanalassa

Viesti Kirjoittaja maatiaiskukko »

Vielä jos palataan tuohon kysymykseeni, niin tietääkö kukaan miten yleistä on esim. salmonella pikkulinnuilla?
Eipä olis hauskaa, että pikkulinnut tuo sen jo tipujen ruokakuppiin. :smt017
Tyrnäväläisiä maatiaisia Lapissa
Avatar
maatiaiskukko
sussex
Viestit: 596
Liittynyt: 25 Maalis 2009, 00:06
Paikkakunta: Rovaniemi
Viesti:

Re: Pikkulinnut kanalassa

Viesti Kirjoittaja maatiaiskukko »

Vastaampa osin itselleni, kun googletin asiaa niin löysin Siipikarjaliiton sivuilta seuraavan maininnan kanojen vastustuskyvystä:
  • "Terve eläin tarvitsee tietyn annoksen taudinaiheuttajia, jotta se sairastuisi. Liian pienen annoksen keho pystyy tuhoamaan ilman, että tauti puhkeaa ja taudinaiheuttaja alkaa lisääntyä. Esimerkiksi pari salmonella bakteeria ei aiheuta salmonellaa linnulle, vaan siihen tarvitaan huomattavasti suurempi määrä. Eläin, jonka vastustuskyky on heikko esimerkiksi huonojen olosuhteiden ja stressin takia, tarvitsee pienemmän annoksen taudinaiheuttajaa."
Eli voisiko ajatella, ettei se salmonellakaan heti tartu vaikka yksittäinen saastunut pikkulinnun kakka olisikin, jos eläinten hyvinvointi ja sitä kautta vastustuskyky muuten on kohdallaan?
Tyrnäväläisiä maatiaisia Lapissa
Vastaa Viestiin