Mä oon ihmetelly - ja manannu

- tota ihan samaa; miks lintujen pitää lähtee kotoo niin aikasin ettei oo vielä ees "ajokorttia"!? Näyttää olevan sama niin kyyhkyjen ku pikkulintujenki kanssa. Tuskailin jo noitten kyyhkyjen kanssa, ni eikös nyt oo varpusetki alkanu samaan puuhaan!

Meijän raksamestari kanto mulle eilen varpusenpoikasen ja käski huolehtia. Hän on kattellu jo kuukaustolkulla näitä mun eläintouhuja, ja kutsuu mua "tohtoriks"

Hän oli napannut varpusenpoikasen meijän kissan suusta... Kiva kun hän pelastaa ne linnut jotka multa jostain syystä jää huomaamatta... No, mitäs siinä muuta kun varpusvauva toisessa kädessä ja toisella kädellä yritän kaivaa varastosta vanhaa marsunhäkkiä. Lintu sinne, pieni vesikuppi perään ja ruokaa. Mutta mitä ruokaa??? Mitä tollanen pikkunen voi syödä? Sanoin mestarille että ei mulla oo sille ruokaa. Hän osotteli sormellaan ilmaa ja selitti mulle elekielellä että noita pieniä kärpäsiä ja itikoita noi linnut syö. Jaa että pitäiskö mun nyssi alkaa viel juoksee ympäri pihaa haavi kourassa ja yrittään napata pikkuitikoita koko naapuruston varpusvauvoille!?!

Multa onneks löyty jotain tipurehua 0-6 viikkosille kananpojille ja tarjoilin sitä. Mutta ei syöny. Lintu tapitti kattoo mua pienillä ruskeilla silmillään ja piipitti säälittävästi. Mä kylmästi heristin sormea ja sanoin "Nou vei, sä oot niin pieni et sua mä en ala ees yrittämäänkä syöttää!" Annoin sen olla rauhassa häkissä hetken aikaa että toipuu kamalasta kokemuksestaan kissan suussa. Sitten lukittin kissit vessaan ja vapautin linnun. Se osas lentää jo jonku verran, mutta annoin sille varuiks etumatkaa kissoilta. En mä usko että noita noin pikkusia voi hirveesti auttaa, täytyy vaan kai aatella että "luonto karsii heikoimmat"...
Toki samana päivänä mua vastaan tuli muitakin varpusenpoikasia. Oli vissiin iso satsillinen kuoriutunu lähiaikoina jossain meidän pihalla. Ykski istuu nökötti mun naaman eessä aidalla kun kanojen kippoja pesin, mutta päätin etten nuin piäniin koskekaan, kun mun käsissä ne kaiketi kuolis enivei, ja että luonnossa niillä on paremmat mahikset selviytyä.
Noista lintukirpuista, mä luulen että noi kaikki pikkulinnut kuhisee niitä. Löysin pienenä kerran linnunpesän ja totta helkkarissa mun piti raijata se meijän partsille. Siellä sen kanssa sitten hösötin kunnes äiti tuli kotiin ja käski viemään pesän heti takas sinne mistä löysinki. Ihmettelin kun kutiaa koko naama, ja tietty mä olin jo täys niit kirppui...

Joo, kauheet, mut kyl ne ihan läks suihkus pois