Lintuharrastuksen esittely alakoululaisille

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Vastaa Viestiin
Karri

Lintuharrastuksen esittely alakoululaisille

Viesti Kirjoittaja Karri »

Moi!

Mun kaveri opettaa eräässä pk-seudun koulussa viidesluokkalaisia. Kävin kaverin pyynnöstä vierailevana tähtenä opettamassa yhden tunnin biologiaa, aiheena mm. metsästys, kalastus ja eläintenpito. Muutamat tipukuvat saivat luokan tytöt lähes sekaisin. Kun selvisi, että mä haudon samalla koneellista viiriäisiä, mut toivottiin pitämään vielä toinen tunti erikseen linnuista. Lupailin että voisin ottaa tipuja mukaankin jos saadaan projektille lupa, sopiva aikarako ja stressitön keikka riittävän vanhoille tipuille.

Tipujen laskettu aika on viikon päästä eli 17.11, ja mahdollinen luento 8-10 päivää kuoriutumisen jälkeen. Hahmottelin että käyttäisin mulle alustavasti varatusta 45 minuutista puolet esitelmään ja puolet tipujen esittelyyn.

Esitelmään suunnittelin sisällyttäväni linnut harrastuksena, turvallisuus- ja vastuunäkökulmat sekä haudonnan alkeet. Mistä päästäänkin aiheeseen eli kuviin... Mulla on valitettavan vähän hyviä kuvia tipuista, hautomisesta tai munien läpivalaisusta. Nyt haluaisinkin pyytää muilta munislaisilta apuja tähän projektiin ja kivoja kuvia näytettäväksi suorastaan yli-innokkaalle luokalle :smt045 Vaikka mulla olisikin mukana viirutipuja niin samat säännöt pätevät kaikkiin lintuihin, erityisen kivoja olisivat kuvat hautovista kanoista ja kanaemoista tipujen kanssa! Laitan esitykseen kuvien ottajat kuvalähdeluetteloon enkä käytä kuvia muihin tarkoituksiin ilman lupaa. Jos haluat auttaa tässä niin kuvia voi laittaa tähän viestiketjuun tai lähettää yksärillä :smt001 Kiitos!

-Karri-
rilla

Re: Lintuharrastuksen esittely alakoululaisille

Viesti Kirjoittaja rilla »

Mulla ei kyllä kuvia ole,syystä,etten osaa tänne niitä laittaa.

Mut aiheeseen liittyen: Mun tyttö piti 3 luokalla esitelmän viiriäisistä.
Mä vein kouluun n. 4 viikkosia viiriäisiä häkillisen.

Kaikki kesti päivän hyvin.
Niin lapset kuin viiriäisetkin. :smt055
Raksu

Viesti Kirjoittaja Raksu »

Multa löytys tipikuvia kun on tullut vähän räpsittyä niitä :smt050 jos laitat mulle yksärillä sähköpostis tai jos oot facessa niin vielä parempi niin kuvia löytys :smt023
ellikki

Viesti Kirjoittaja ellikki »

Kysäiseppä onko tuolla SEY:llä vielä noita hienoja kanavihkoja. -"Tervetuloa kanalaan opas"
http://www.sey.fi/elainten_viikko/2012_ ... lauslomake
miia.laitinen

Viesti Kirjoittaja miia.laitinen »

Multakin löytyy niin tipuista emojen kanssa kun emo opettaa kanan elämää kuin aikuisistakin tekemässä omia juttujaan. hautovasta kanasta ei ole yhtäkään mutta muutaman minuutin video hautomakoneessa kuoriutuvista tipuista löytyy! Tarvitsee vaan esim. sähköpostin kautta lähettää, koska en osaa nettiin kunnolla lisätä. laita viestiä muusa86@hotmail.com jos on vielä kuville tarvetta :smt001

videota en välttämättä saa sähköpostin kautta laitettua mut jos keksit jonkun keinon (postin kautta muistitikulla?) millä sen sulle saan niin video olisi aivan omiaan sun tunnille, koska satuin valvomaan koko sen ajan kun kaikki 18 munaa kuoriutuivat niin onnistuin vahingossa saamaan todella hyvän videopätkän kuoriutumisesta. näkyy selvästi kuinka tipu rikkoo kuoren kokonaan ja työntyy ulos, vierellä kolme sisarusta jotka ihmettelevät uutta tulokasta :smt003 video on muistaakseni nähtävillä myös facebookin munanetissä kun päivityksiä selaa riittävästi alaspäin.
Vastaa Viestiin