Oikean kanarodun valinta

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Vastaa Viestiin
warda

Oikean kanarodun valinta

Viesti Kirjoittaja warda »

Olen suunnitellut pientä kanalaumaa, jotta saisin munat omasta takaa. Ei siis tarvitsisi ostella kaupasta munia ja miettiä, mistä ne tulevat. Olen tässä jonkun päivän nyt selaillut tätä foorumia ja kokoajan olen enemmän sekaisin siitä minulle parhaasta kanarodusta :smt017 Kääpiörodut olivat oikein sieviä, mutteivät ilmeisesti munantuottajina kummoisia.

Jos ajatuksena olisi saada munia itselle, sekä muutamille kavereille, niin mikäs kanarotu se olisi paras ja millainen lauma. Olemme ihan normaalikäyttäjiä, eikä joka päivä leivota tai tehdä muuta munakasta :) Ehkä sellainen 10-15 munaa viikossa olisi realistinen määrä. Lisäksi kanat tulisivat asumaan tallissa, jossa joskus paukkupakkasilla lämpötila laskee pakkasen puolelle. Lämpölamppu lienee silloin tarpeen, mutta voiko sitä käyttää yöllä... meneekö rytmit sekaisin. Onko maatiainen se paras rotu näin kylmänsietokyvyltään?

Olen myös ajatellut viiriäisiä kanojen rinnalle, ei siis samaan tilaan, mutta munia tuottamaan kuitenkin. Onko tässä mitään järkeä :)
mik

Re: Oikean kanarodun valinta

Viesti Kirjoittaja mik »

Kuulostaa ihan maatiaiselta! Ovat kestäviä, vähään tyytyviä ja munivatkin vielä :smt003

Viiriäiset on ihkuja ja niiden munat maukkaita ja todella kivoja esim salaateissa.
SannaT

Viesti Kirjoittaja SannaT »

Järkevältä kuulostaa :smt001
Maatiaisia minäkin suosittelen. Sopii hyvin tuohon sinun kuvaukseen.
Lämpölamppu meilläkin on talvella yötä päivää kun on pakkasia, vaikka ei ne kyllä sen läheisyydessä juurikaan viihdy, mutta aina täytyy olla mahdollisuus lämmittelyyn.
Lämpölamppuna siis punainen, joka ei häiritse kanan rytmiä.
kochin-fani

Viesti Kirjoittaja kochin-fani »

Minäkin suosittelisin maatiaista :smt002
warda

Viesti Kirjoittaja warda »

Ilmeisesti se on sitten se maatiainen tuo minun rotuni:)

Millaisia kokemuksia teillä on siitä munimisiästä. Minä olen ymmärtänyt, että maatiainen munii vanhaksi asti, mutta tahti harvenee. Voiko siis ajatella, että ensin ottaa muutaman kanan ja sitten, kun heillä muniminen hidastuu, niin lisää laumaan taas pari nuorempaa. Voihan kanoja tällätavalla lisätä laumaan, vai ovatko kovin äkäisiä tulokkaille... :oops:

Kukko olisi ilmeisesti myös paikallaan kanasia vartioimaan:)
Bean

Viesti Kirjoittaja Bean »

Maatiaiset munivat 5-8 vuodenkin ikään ihan hyvin, toki vaihtelee varmaan kanojen välillä, mutta siis useamman vuoden munivat. Vanhin meidän kana on yli 11 vuotias ja pyöräytti kesällä vielä yhden munan. Toki riippuu paljon myös olosuhteista ja hoidosta, eli jos saavat pitää syksyisin/talvisin muninnassa taukoa, niin varmaan munivat pidempään, kuin jos eivät saisi pitää luonnollista taukoa.

Uudet tulokkaat sopeutuvat kyllä yleensä nopeasti parveen. Aluksi voivat joutua väistelemään vanhempia kanoja, mutta kun on tarpeeksi tilaa, useita ruokinta- ja juomapaikkoja ja orsia/piiloja, niin äkkiä ne oman paikkansa parvessa löytävät ja osaavat olla tulematta vanhemman kanan henk´kohtaiselle reviirille, eli nokan ulottuville. Poikkeuksiakin toki on, mutta yleisesti ottaen varmaan uudet tulokkaat sopeutuvat uuuteen "laumaansa" hyvin. Sopeutumista helpottaa, jos uudet tulokkaat ovat vielä nuorikkoja, eli eivät muni. :)
Muusa

Viesti Kirjoittaja Muusa »

Maatiainen on perinteinen suomalainen kotitarvekana eli luonteva valinta. Eri maatiaiskannoissa on eroa ominaisuuksissa, tyrnäväläinen ei ole vain kauniin kirjava vaan parhaasta päästä munija joten sitä suosittelen :smt004 Ja maatiaiset osaavat myös hautoa, joten parven uudistuminen käy helposti ihan luontaisella tavalla.
Punainen lämpölamppu on tosiaan vain hoitajan mielen rauhoittamiseksi :smt003 maatiainen kun tottuu syksystä asti kylmeneviin ilmoihin, kasvattaa se tuuhean höyhenyksen eikä pakkasellakaan palele.
Kiyry87

Viesti Kirjoittaja Kiyry87 »

Jos olet lämpölampun tuottamasta valosta huolissasi niin maatalous ykkönen oy:ssä on myynnissä keraamisia lämpölamppuja..
Kyllä sun kuvailu kuulostaa maatiaiselta tai mahdollisesti kochinilta. Meillä ainakin kochin (jätti) pärjää samoissa oloissa
ilmajokisten kanssa oikein hyvin. :smt023 Kannattaa pohtia rauhassa ja kysellä eri roduista ajan kanssa.
Bean

Viesti Kirjoittaja Bean »

Viiriäisiä voi tietenkin myös ottaa, mutta ne on syytä pitää omassa tilassaan. Meillä on kanalaan rakennettu yhdelle seinällä viiriäisille omat tarhat. Tällöin munien kerääminenkin on helpompaa ja ei tarvitse pelätä, että viiriäinen lentäisi päin ikkunaa ja taittaisi niskansa. Välillä toki viiriäisiä päässyt karkuun kanalaan, mutta aika vikkelinä ne ovat siellä ihan hyvin pärjänneet sen hetken kun ovat vapaana olleet. :)
mika

Viesti Kirjoittaja mika »

tämän päivän sinun savo lehdessä juttu kanoista,voip näköjään lukea netistäkin.onkohan nuo kiuruvetiset muka nuin hyviä,kuha retostaa. :smt023
Vastaa Viestiin