Mulla on tällä hetkellä kaksi kanaa joilla on tipuja. Olen aikaisemmin jossain vaiheessa kertonut kalkkijalkakääpiöcotchinista joka asui sisällä rottahäkissä

Hän sai yhden tipun (käytiin iltaisin moikkaamassa kukkoa

) Tipu on nyt noin kolmen viikon vanha ja emo hoitaa todella hyvin mutta on niiiin tulossa ulos sieltä tipun kanssa. Nämä kaksi asustelevat omassa pienessä kanalassa varsinaisen kanalan vieressä. Se on rakennettu siten että muut kanat ja kukko voivat käydä verkkooven takana moikkaamassa

Päästääkseen pihalle kävelevät siis kanalan läpi missä on seuraavaksi mainittu emo. Toisella, eritttttäin äkäisellä emolla on neljä tipua jotka ovat noin viikon vanhat. Niille olen rakentanut varsinaisen kanalan nurkkaan oma pieni koppi, joten ovat koko ajan muiden kanojen ja kukon kanssa samassa tilassa. Päivittäin päästän porukan jaloittelemaan isoon kanalaan mutta silloin laitan muut kanat ulos ja luukut kiinni että emo tipuineen saavat rauhassa pesytyä ja tiput saavat tutkia paikkoja. Voinko luottaa kääpiöcotchinin vaistoon ja päästää jo ulos vai onko vielä liian aikaista ? Ja entäs ihan ulosulos, siis pihalle kanatarhaan, milloin sinne ?
Entäs jos emot kohtaavat ? Jos kääpiöc. tipunsa kanssa pällistelevät äkäisen emon verkkohäkkiin/nurkkaan ( n. metri x 60 cm) tai jos päästetään vapaaksi samaan tilaan ???
Eihän me haluta mitään joukkotappelua tai kuolleita tipuja