Milloin voi päästää tiput isojen kanojen sekaan ?

kysymyksiä ja vinkkejä haudonnasta sekä tipujen hoidosta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
Stigolina

Milloin voi päästää tiput isojen kanojen sekaan ?

Viesti Kirjoittaja Stigolina »

Mulla on tällä hetkellä kaksi kanaa joilla on tipuja. Olen aikaisemmin jossain vaiheessa kertonut kalkkijalkakääpiöcotchinista joka asui sisällä rottahäkissä :smt003 Hän sai yhden tipun (käytiin iltaisin moikkaamassa kukkoa :smt002 ) Tipu on nyt noin kolmen viikon vanha ja emo hoitaa todella hyvin mutta on niiiin tulossa ulos sieltä tipun kanssa. Nämä kaksi asustelevat omassa pienessä kanalassa varsinaisen kanalan vieressä. Se on rakennettu siten että muut kanat ja kukko voivat käydä verkkooven takana moikkaamassa :smt001 Päästääkseen pihalle kävelevät siis kanalan läpi missä on seuraavaksi mainittu emo. Toisella, eritttttäin äkäisellä emolla on neljä tipua jotka ovat noin viikon vanhat. Niille olen rakentanut varsinaisen kanalan nurkkaan oma pieni koppi, joten ovat koko ajan muiden kanojen ja kukon kanssa samassa tilassa. Päivittäin päästän porukan jaloittelemaan isoon kanalaan mutta silloin laitan muut kanat ulos ja luukut kiinni että emo tipuineen saavat rauhassa pesytyä ja tiput saavat tutkia paikkoja. Voinko luottaa kääpiöcotchinin vaistoon ja päästää jo ulos vai onko vielä liian aikaista ? Ja entäs ihan ulosulos, siis pihalle kanatarhaan, milloin sinne ? :smt017

Entäs jos emot kohtaavat ? Jos kääpiöc. tipunsa kanssa pällistelevät äkäisen emon verkkohäkkiin/nurkkaan ( n. metri x 60 cm) tai jos päästetään vapaaksi samaan tilaan ???

Eihän me haluta mitään joukkotappelua tai kuolleita tipuja :oops:
Stigolina

Re: Milloin voi päästää tiput isojen kanojen sekaan ?

Oikeasti !! Jos joku voisi vastata minulle... Kanaemo pyrkii jo kovasti ulos mutta onko jo turvallista päästää nyt kuukauden vanha tipu muiden joukkoon ??? :smt017
Johku

Viesti Kirjoittaja Johku »

Kai se riippuu siitä muusta porukasta. Meillä on kanat, tiput ja kukot menneet ongelmitta samoissa porukoissa. Kerran kävi tosin niin, että yksi mamma hylkäsi surutta omat munansa (kuoriutuminen olisi pitänyt tapahtua parin päivän päästä) kun näki toisella kanalla poikaset. Näillä poikasilla oli sitten kaksi mammaa niitä hyysäämässä :smt003
Jemuli

Viesti Kirjoittaja Jemuli »

Meillä tiput on emon kanssa muiden seassa päivän tai parin ikäisestä asti. "Turvahäkissä" ruoka ja juoma, jotta isot ei niitä syö. Turvahäkki on siis sellainen häkki, jonka rakosista tiput mahtuvat kulkemaan vapaasti, mutta aikuiset kanat eivät. Näin tipujen ruoat säilyvät vain tipuille ja pääsevät häkkiin turvaan, jos hirvittää. Ei kyllä kauheasti tunnu hirvittivän, aina ovat hyvin tulleet toimeen. Osa isoista saattaa vähän nokkaista pientä tipua, mutta tiput oppivat pian kenen kanssa ei kannata olla tekemisissä. Mitään ajojahtia ei ole koskaan ollut.
miukun0

Viesti Kirjoittaja miukun0 »

Meilläkin kanat hautoivat ja tiput kuoriutuivat ihan siellä muiden kanojen seassa. Hyvin ovat pärjänneet, muut kanat/kukot eivät juurikaan välitä tipuista ja emo kyllä puolustaa jos tarvetta on. Päivisin suurin osa kanoista on pihalla, ja silloin laitan tipuille ruuan niin saavat syödä rauhassa.
Iloisten Munatalo

Viesti Kirjoittaja Iloisten Munatalo »

Meillä kuoriutuivat 6.7. ja nyt ovat parvessa jo.
Pippis

Viesti Kirjoittaja Pippis »

Riippuu varmaan muusta porukasta. Kun meillä poikaset alkoi kuoriutumaan, nostin pesäkopin lattialle ja eristin pesimisalueen (n. 20 m2 :D ) muusta kanalasta, että emo voi rauhassa olla poikasten kanssa. No, eihän mennyt aikaakaan, kun yksi kanoista oli jotenkin saanut pungettua itsensä emon ja poikasten luo syöpöttelemään :D Kun poikaset oli noin viikon ikäisiä, mä päätin, että nyt ne saa mennä muiden sekaan ja avasin "eristyksen". Jäin tarkkailemaan muiden lintujen käytöstä ja koska näytti menevän hyvin, niin niille sijoilleen sai jäädä. Ruokin ne kyllä erikseen vielä viikon verran siten, että muut rohmut sai syödä ulkona ja emolle ja tirpoille vein ruoan sisään. Kun emo alkoi tulla tipujen kanssa ulos, olen ruokkinut ne kaikki ulos nurmikolle. Ei ole ollut mitään kiistoja, olen tosi ylpeä kukostani ja muista kanoista, että ovat niin neutraalisti suhtautuneet poikasiin ja ihan vieri vieressä voivat syödäkin. Emo tosin nukkuu erillään muista, tykkää nukkua heinäpaalien seassa lattialla poikasten kanssa.

Tiput sulassa sovussa ruokakupilla muiden kanssa.
Kuva
Stigolina

Kiitos kovasti vastauksista !! :smt001 Tänään päästin ulos kääpiöcotchin jolla kuukauden vanha tipu. Tein niille oma aidattu nurkkaus kanatarhaan mutta taidankin päästää ne muiden kanojen joukkoon huomenna. Toinen äkäinen emo taidan päästää ulos loppuviikolla kun on itsellään vapaata niin ehdin rauhassa seurata tilannetta. Ihanaaaaa !! :smt003 Vihdoinkin koittaa sekä mulle että tipuille emoineen vapaus :smt023
Iloisten Munatalo

Viesti Kirjoittaja Iloisten Munatalo »

Näin meillä ovat kaikki keskenään jo ihan pienestä.
Kuva Kuva
Stigolina

Ihanaa !! Täytyy kokeilla ensi kerralla...siis aivan kohta :oops:
pipsukka

Viesti Kirjoittaja pipsukka »

Mulla on ihan pieni kanala...joten tiput ovat samassa tilassa. Tosin emot ottivat yhteen tosi rajusti, mutta siinä sitten kukko meni väliin. Nyt kun on monen ikäisiä tipuja, niin huomaa kyllä kuka väistää ja ketä, mutta yleensä kukko on kanojen välissä. Mutta onneksi on myös ulkotarha ja siellä tilaa, niin löytyy paikka kaikille. Toki tänään eilen kuoriutunut tipu oli kahden eri mamman alla. Eivätkä emot olleet vihaisia, se riippuu emoista. Kuinka suojelevat poikasiaan, sitähän se vihaisuus on. Eniten mulla eristäytyy toisista se ensimmäisten tipujen emo ja pitää tiput erossa muista kanoista. Toinen mamma jolla viikon vanhat tulee muiden kanojen luo ruoka kupeille jne. Eikä isot pienille tee mitään, emot vaan keskenään, toki siinä voi joku jalkoihin jäädä. :shock:
Pippis

Viesti Kirjoittaja Pippis »

Nyt mulla on tänä kesänä ollut jo kaksi poikuetta tuon ekan jälkeen. Ovat saaneet olla ilman mitään eristysvirityksiä muiden seassa. Pääasiassa emo valloittaa jonkun lattianrajassa olevan pesäkopin itselleen ja poikasilleen ja yöpyvät siellä. Toinen emo, jonka poikue kuoriutui heinäkuussa, nukkuu poikastensa kanssa toisessa pesäkopissa. Poikaset on jo kasvaneet, niitä on kahdeksan, joten välillä ihmettelen, et miten ihmeessä ne survoutuu ja mahtuu olemaan siellä :smt005

Näyttääpi siis siltä, että emo kyllä pitää huolen poikasistaan. Ne tuntuvat valloittavan aina jonkun kulman kanalasta, eikä muutkaan sinne mene häiriköimään, kyllä nuo alhoemot ainakin semmosia sähikäisiä ovat olleet.
Stigolina

Nyt meillä sitten on syntynyt syystipu :smt001 Musta maatiaskukko ja valkoinen Brahmakana saivat aivan ihanan värisen palleron :smt049 Emo ja tipu asustavat erillisessä "yksiössä" kanalan käytävällä mutta muut kanat käyvät yleensä siinä kopissa "pesulla" enkä ole suojannut emoa ja tipua mitenkään, ainoastaan siten että niillä on oma matala laatikko että pysyvät hetken kasassa. Kukko käy välillä tarkistamassa perheonnea :smt003 Ja ihan hyvinhän kaikki on sujunut !! Emo on suojeleva ja huolehtiva kuten emon pitääkin olla mutta suhtautuu rauhallisesti kun muut kanat piipahtavat. On se paljon helpompaa näin, että kaikki tottuvat olemaan keskenään heti !! Suuret kiitokset kaikille hyvistä neuvoista, vinkeistä ja kuvista, porukassa on hyvä olla :smt045
Vastaa Viestiin