Meillä kuoriutui tipuja

kysymyksiä ja vinkkejä haudonnasta sekä tipujen hoidosta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
amppa

Meillä kuoriutui tipuja

Viesti Kirjoittaja amppa »

Ostin ihan kokeilu mielessä tälläisen halvahkon Brincea mini eco haodontakoneen, johon laitoin meidän kanojen munia 9kpl hautumaan. Läpivalaisin munat 8 päivän iässä ja niistä kyllä ihan selkeästi näkyi, että kahdessa munassa ei ollut tapahtunut mitään ja 7 oli lähtenyt kehittymään. Kuoriutumispäivä koitti ja tipuja putkahti 4kpl samaan aikaan. Olin nostanut kosteuden 65% kaksi vrk ennen kuoriutumista ja kun nämä 4 tipua kuoriutui samaan aikaan niin kosteus% nousi ihan hurjiin lukemiin. Oli pakko ottaa tiput pois koneesta lämpölampun alle kuivumaan sen kosteus% takia. Ohjeissa sanotaan, että tipujen olisi hyvä antaa kuivua siinä samassa laitteessa, mutta se kosteus oli ihan hurjana sen n. 2h minkä uskalsin tipujen siinä koneessa olla. Nostin tiput pois ja jäin odottamaan muiden munien kuoriutumista, mutta mitään ei tapahtunut. Odotin pari päivää yli sen kuoriutumispäivän ja luovutin ja avasin nämä 3 jäljelle jäänyttä munaa.. Niissä kahdessa oli kuoreen kuolleet tiput ja yksi oli lopettanut jo aikaisemmin kehittymisen.. Nyt mietin näitä kahta tipua, että kuolivatko sen kosteuden takia vai sen takia, että nostin kantta sen ajaksi että sain jo kuoriutuneet pois..?! Haluaisin kokeilla uudestaan haudontaa, mutta kauhistuttaa ja ihmetyttää miten näiden asioiden kanssa toimin jatkossa.. Jättääkö tiput koneeseen kosteus % huolimatta kuivumaan, ettei avaa kantta vai ottaako tiput heti kuoriutumisen jälkeen pois, ettei kosteus pääsisi nousemaan niin ylös....HMMM!!!
No sitten ihmetyttää myös, kun näistä 4kpl kuoriutuneista yksi oli jotenkin outo jo heti synnyttyään. Sen jalat meni ihan haralleen ja se oli siis jollain tapaa kehityshäiriöinen. Sen pääkin hytkyi ihan omituisesti. 3 päivää sitä hoidin ja ruokin, mutta kun se ei itse pystynyt kunnolla liikkumaan ja ne jalat meni vaan pahempaan suuntaan niin lopetin sen sitten. Sillä oli mahanalusestakin jo höytyvät kuluneet, kun reppana liikkui mahallaan uiden..eli tämä 3-päivääkin taisi olla liian pitkälle katsottu selviääkö se... :smt009 Nyt olen sitten pohtinut, että onko munissa jotain vikaa, kun tuli tälläinen tipu? vai johtuuko se siitä kun otin ne liian aikaisin koneesta kuivumaan lämpölampun alle? vai mitä tapahtui, että tipulle kävi miten kävi? :smt017 HMM! Näitä asioita pohdin sen takia, että ei sitten jatkossa tulisi ainakaan minun kämmejen takia mitään virheitä näissä hommissa..
Pitää kuitenkin olla iloinen, että ensikertalaisen haudonnassa sentään 3kpl kuoriutui terveenä ja voivat hyvin. Ovat todella hauskoja tapauksia ja rohkeita kun mitkä. Tulevat häkistä ihan oma-aloitteisesti jo syliin pomppimaan kun istuu lattialla häkin ovi auki. Nyt lapset opettaa kovasti niitä syömään kädestä ja kauheasti toivon, että niissä olisi edes yksi kana jättää omaan laumaan.. :smt049
amppa

Re: Meillä kuoriutui tipuja

Lisään vielä tähän viestiin, että meillä on aikaisemmin kuoriutunut tipuja kanojen haudonnasta ja kaikki on silloin mennyt aina hyvin.. Eli munista ei ole tullut kehityshäiriöitä ennen... Olisi varmaan varmempi antaa mammojen suorittaa haudonnat jatkossakin itse luomuna, siinä hommassa minä en ainakaan itse pysty mitään kämmäämään.. :smt043
petskin

Viesti Kirjoittaja petskin »

Tässä pari syytä raajarikkoisille poikasille:
-liian vähän käännelty
-liian korkea tai alhainen lämpö
-muna ollut koneessa väärinpäin
^Nuo pätevät vain siinä tapauksessa että ko. tilanne ollut yli viikon ajan.
Raajarikkoisia poikasia tulee myös jos munan muninut kana ja munan hedelmöittänyt kukko ovat saman sukuisia... (<Minulle on kerran käynyt noin)
amppa

Hmm.. Käänsin munia kolme kertaa päivässä, mutta ajat eivät olleet aina täsmälleen samat, vaan saattoi heittää parillakin tunnilla. Merkkasin munat toiselle kyljellle X ja toiselle O ja käänsin aina joka kerta vastakkaiseen suuntaan, niin kuin ohjeissa sanottiin, ettei ne kierry.. Mietityttää nyt sekin, että oliko se sitten riittävää kääntelyä.. mutta kun ohjeessa sanottiin niin.. :smt005
Kukot ja kanat ovat taatusti eri sukua laumassa.
Lämpötila on ollut koko ajan mittarissa 37.5, mutta sen asian suhteen en ole 100% varma tuossa koneessa onko tasaisesti sama kaikilla munilla.. eli se nyt ainakin voisi olla selitys..
Sitten seuraa tyhmä kysymys: Miten se muna on väärinpäin? Tuossa koneessa munat laitetaan kyljelleen niin, että ne suipot päät tulee sinne vesisäiliöille päin ja tylppä pää ulkoreunaan päin ja ne asettuu luonnollisesti tylppä pää vähän ylöspäin.. Oon käsittänyt että näin niiden pitää olla.. :oops:
myskis

Viesti Kirjoittaja myskis »

Mulla kans toi sama kone ja ekaa kertaa kun haudoin niin se tosiaan ekan tipun kuoriutumisen jälkeen nosti kosteuden musta liian korkeeks..en sit ottanu tipuja kans heti pois ja kaks jäi kuoriutumatta silleen et teki kuitenkin kuoreen särön mut jäi siihen. avasin ne ja totesin et kait hukku kun oli niin märkiä. Sen jälkeen mitä oon hautonu oon tehny niin et ottanu pois sitä mukaa ku kuoriutuu..nopeesti raottanu vähän kantta ja napannu veks, kosteudet on pysyny vähän pienempänä ja kaikki on kuoriutunu jotka on kehittymään lähteny ja terhakoita tipuja on tullu. Kääntelyt oon tehny samoin ku sä, mut munat on ollu kyl tylppä pää vesiastiaa kohti..mut onko sillä nyt niin merkitystä miten päin ne munat on? :smt001
amppa

No joo, eli siis seuraavassa haudonnassa tiput samantien pois koneesta lampun alle kuivuun. Jotenkin muutenkin tuntuis järkevämmältä ottaa ne samantien pois, kun meillä ainakin sit tiput lähti siellä vähän jo liikenteeseen ja aika pienet tilat oli liikkua. Meillä tosiaan kuoriutu ne kaikki 4kpl samaan aikaan ja ne kosteudet tosiaan nousi ihan hulluiks! Että varmaan meilläkin ne pari tipua on sit hukkuneet siinä vaiheessa..
Ai ne munat siis voi laittaa eri päinkin.. siinä kuvassa oli laitettu ne munat se suippo pää vesisäiliölle päin.. mutta sillä ei tosiaan varmaankaan ole suurensuurta merkitystä onko suippo pää ja tylppä pää mihin päin, kunhan on kyljellä ja se tylppä pää koholla..
On tää hautominen kyllä ihan oma taiteenlajinsa.. Mietittiin tässä isännän kanssa eilen ehtoolla, että miten ihmeessä ne kanat saa kaikki käännöt, lämmöt ja kosteudet ym onnistuun kun tuntuu olevan aika pienestä kiinni tommosen tipun hautuminen ja kuoriutuminen ja selviäminen, että kyllä ne kanat vaan on taitavia.. :smt043
Vastaa Viestiin