Ostin ihan kokeilu mielessä tälläisen halvahkon Brincea mini eco haodontakoneen, johon laitoin meidän kanojen munia 9kpl hautumaan. Läpivalaisin munat 8 päivän iässä ja niistä kyllä ihan selkeästi näkyi, että kahdessa munassa ei ollut tapahtunut mitään ja 7 oli lähtenyt kehittymään. Kuoriutumispäivä koitti ja tipuja putkahti 4kpl samaan aikaan. Olin nostanut kosteuden 65% kaksi vrk ennen kuoriutumista ja kun nämä 4 tipua kuoriutui samaan aikaan niin kosteus% nousi ihan hurjiin lukemiin. Oli pakko ottaa tiput pois koneesta lämpölampun alle kuivumaan sen kosteus% takia. Ohjeissa sanotaan, että tipujen olisi hyvä antaa kuivua siinä samassa laitteessa, mutta se kosteus oli ihan hurjana sen n. 2h minkä uskalsin tipujen siinä koneessa olla. Nostin tiput pois ja jäin odottamaan muiden munien kuoriutumista, mutta mitään ei tapahtunut. Odotin pari päivää yli sen kuoriutumispäivän ja luovutin ja avasin nämä 3 jäljelle jäänyttä munaa.. Niissä kahdessa oli kuoreen kuolleet tiput ja yksi oli lopettanut jo aikaisemmin kehittymisen.. Nyt mietin näitä kahta tipua, että kuolivatko sen kosteuden takia vai sen takia, että nostin kantta sen ajaksi että sain jo kuoriutuneet pois..?! Haluaisin kokeilla uudestaan haudontaa, mutta kauhistuttaa ja ihmetyttää miten näiden asioiden kanssa toimin jatkossa.. Jättääkö tiput koneeseen kosteus % huolimatta kuivumaan, ettei avaa kantta vai ottaako tiput heti kuoriutumisen jälkeen pois, ettei kosteus pääsisi nousemaan niin ylös....HMMM!!!
No sitten ihmetyttää myös, kun näistä 4kpl kuoriutuneista yksi oli jotenkin outo jo heti synnyttyään. Sen jalat meni ihan haralleen ja se oli siis jollain tapaa kehityshäiriöinen. Sen pääkin hytkyi ihan omituisesti. 3 päivää sitä hoidin ja ruokin, mutta kun se ei itse pystynyt kunnolla liikkumaan ja ne jalat meni vaan pahempaan suuntaan niin lopetin sen sitten. Sillä oli mahanalusestakin jo höytyvät kuluneet, kun reppana liikkui mahallaan uiden..eli tämä 3-päivääkin taisi olla liian pitkälle katsottu selviääkö se...

Nyt olen sitten pohtinut, että onko munissa jotain vikaa, kun tuli tälläinen tipu? vai johtuuko se siitä kun otin ne liian aikaisin koneesta kuivumaan lämpölampun alle? vai mitä tapahtui, että tipulle kävi miten kävi?

HMM! Näitä asioita pohdin sen takia, että ei sitten jatkossa tulisi ainakaan minun kämmejen takia mitään virheitä näissä hommissa..
Pitää kuitenkin olla iloinen, että ensikertalaisen haudonnassa sentään 3kpl kuoriutui terveenä ja voivat hyvin. Ovat todella hauskoja tapauksia ja rohkeita kun mitkä. Tulevat häkistä ihan oma-aloitteisesti jo syliin pomppimaan kun istuu lattialla häkin ovi auki. Nyt lapset opettaa kovasti niitä syömään kädestä ja kauheasti toivon, että niissä olisi edes yksi kana jättää omaan laumaan..