Vihreita munia
Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri
Vihreita munia
Yritin taalta ettia tolla hakutoiminnolla aiheesta juttua mutten ilmeisesti osannut kayttaa kun sain hakutulokseen ilmeisesti kaikki jutut joissa sana "muna" oli mainittu - ja muna-aiheisia juttujahan taalla ei oo kuin "muutama"... ;-)
Meidan toyhtopaa-kanat munii vihreita munia ja niita taalla jonkun verran ihmiset ihmettelee. Jotkut vaittavat etta naissa munissa ei ole kolesterolia. Toiset taas sanovat ettei kolesterolitonta munaa ole, kuten ei rasvatonta laskiakaan... Miten yleisia ja tunnettuja Suomessa ovat nama vihreat munat? Ja liittyko niihin tata kolesteroli-tarua? Sellasenkin tarinan olen kuullut etta jos munia keittaa, kuorii ja sitten sailoo etikkaliemeen, niin nama vihreat munat olisivat siihen tarkoitukseen sopivampia. Tarua vai totta?
Meidan toyhtopaa-kanat munii vihreita munia ja niita taalla jonkun verran ihmiset ihmettelee. Jotkut vaittavat etta naissa munissa ei ole kolesterolia. Toiset taas sanovat ettei kolesterolitonta munaa ole, kuten ei rasvatonta laskiakaan... Miten yleisia ja tunnettuja Suomessa ovat nama vihreat munat? Ja liittyko niihin tata kolesteroli-tarua? Sellasenkin tarinan olen kuullut etta jos munia keittaa, kuorii ja sitten sailoo etikkaliemeen, niin nama vihreat munat olisivat siihen tarkoitukseen sopivampia. Tarua vai totta?
Kuulostaa kivalle, nuo vihreät munat! muistaakseni jollain munanettiläisellä oli kanoja jotka muni vihreäkuorisia munia. Minkärotuisia sinun kanat on?
Nyt hoksasin sen viestin.. ne kanat oli
Hiltalla http://munanetti.power-forums.com/neuvo ... t2986.html
onnistukohan tuo linkki?
Nyt hoksasin sen viestin.. ne kanat oli
Hiltalla http://munanetti.power-forums.com/neuvo ... t2986.html
onnistukohan tuo linkki?

Kiitos Mirri! Kylla linkki toimi. Joo, meijan munat on kans vihertavia, ei taysin vihreita. Roduista en tieda mutta pelkaan pahoin ettei meilla oo yhtakaan puhdasrotusta... Mutta musta ne on kylla sellasia toyhtopaisia kanoja jotka naita vihreita munii. Ja ne toyhtopaiset on seka valkosia, mustia etta ruskeita - ja kaikkea silta valilta! Karvattomat jalat. Tai siis sulattomat. Keskikokoisia. Ja niilla on nokka ja ne sanoo kaa-kaa!
Auttaako yhtaan kuvaus...? 

mulla on kans ollu "vihreitä munia munivia kanoja".ne oli araucana risteytyksiä.puhtaat araucanat munii sinertäviä munia.geeni mikä tekee vihertävän värin on hyvin dominoiva;väri säilyy monta sukupolvea alaspäin käytettäessä kanoja jotka munii valkoisia ja rusehtavia munia.
kuoren värillä ei ole vaikutusta munan kolesterolipitoisuuteen.eri kanayksilöiden välillä on kyllä eroja.munan alkuperäinen tarkotushan on olla uuden yksilön kehityspaikka ja sikiö tarttee kolesterolia.
jos haluaa tuottaa vähäkolesterolipitoisia munia täytyy rehuun lisätä kasvisteroleita.
ja sitäpaitsi,jos syö munat lähes raakana niin keltuaisessa oleva lesitiini emulgoi kolesterolin.paistessa tai keittettäessä kypsäksi lesitiini tuhoutuu.
kuoren värillä ei ole vaikutusta munan kolesterolipitoisuuteen.eri kanayksilöiden välillä on kyllä eroja.munan alkuperäinen tarkotushan on olla uuden yksilön kehityspaikka ja sikiö tarttee kolesterolia.
jos haluaa tuottaa vähäkolesterolipitoisia munia täytyy rehuun lisätä kasvisteroleita.
ja sitäpaitsi,jos syö munat lähes raakana niin keltuaisessa oleva lesitiini emulgoi kolesterolin.paistessa tai keittettäessä kypsäksi lesitiini tuhoutuu.
Kiitos! Kavin jo tsekkaa Googlen kuvahaussa kuvia araucanoista ja niilla suurimmalla osalla oli jonkinlainen toyhto paassaan, yhdella jopa "partaakin", kuten yhella meijan kanoista. Meilla taytyy olla sitten jotain araucanojen risteytyksia.
Mutta taytyy alkaa vahentaa tota kolesterolittomuuden mainostamista.
Yhdellekin rouvalle kun annoin kulhon munia, niin sanoin innoissani etta taalla on muutama vihreakin. Han vastasi etta "no ei se haittaa, kylla se kaytettya tulee" Luuli ilmeisesti etta vihrea vari oli tullut vanhenemisesta ja homehtuneisuudesta!!!
P.S. Joo sori vaan kun mulla ei loydy pisteita o:n ja a:n paalle... En uskalla vaihtaa asetuksia kun pelkaan etta sitten kirjaimet totaalisesti vaihtaa nappaimistossa paikkaa - ja siitahan olis seurauksena sitten todella hoono soomi!
Mutta taytyy alkaa vahentaa tota kolesterolittomuuden mainostamista.
Yhdellekin rouvalle kun annoin kulhon munia, niin sanoin innoissani etta taalla on muutama vihreakin. Han vastasi etta "no ei se haittaa, kylla se kaytettya tulee" Luuli ilmeisesti etta vihrea vari oli tullut vanhenemisesta ja homehtuneisuudesta!!!

P.S. Joo sori vaan kun mulla ei loydy pisteita o:n ja a:n paalle... En uskalla vaihtaa asetuksia kun pelkaan etta sitten kirjaimet totaalisesti vaihtaa nappaimistossa paikkaa - ja siitahan olis seurauksena sitten todella hoono soomi!

Justeensa laitoin meidän Brahma mammasta kuvan tonne kuvagalleriaan joten sopii käydä siellä kattoon ja kertoo onko puhdas vai ei. Mä en paa kyllä yhtään pahakseni jos joku selvittää mun kanojen rotuja kun en ite niitä varmaks tiedäGizzmo kirjoitti:olekko satavarma että sun rahmas on 100% ? siinä saattaa olla hyppysellinen araucanaa.tai sitten sillä on geenimutaatio.kyllä brahman pitäis rotumääritelmän mukaan munia beigen värisiä munia.oon kyllä vähän kade,vihreet munat on jotenki cool

- HiltaHelikopteri
- kukkoilija
Minnimanni taitaa tarkoittaa sitä kannuksellista kanaansa:
http://www.munanetti.power-forums.com/k ... t3016.html
http://www.munanetti.power-forums.com/k ... t3016.html