Seinien kalkituksesta

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Torppari

Sama vika täällä Rahikaisella

Viesti Kirjoittaja Torppari »

Pootsi kirjoitti::smt003 Meikäläinen taas ihan vihoviiminen pöllöpää ..
Onkohan toi kanan muisti tarttuvaa laatua :smt003 Olihan mullakin säkin loppu tuolla liiterissä ja kävin katsomassa. Kyllä minunkin säkissä luki ihan selvällä suomenkiellä että "sammutettu". :smt003
1vippe

hahaa

Viesti Kirjoittaja 1vippe »

Kertaus on opintojen äiti, sanotaan :smt003 huomasin muuten että oon lukenut jossain täällä foorumissa aiemminkin siitä kalkituksesta mutta kun tulee akuutti tilanne niin eihän sitä muista missä oli keskusteltu k.o aiheesta :smt017
Tämä ei kyllä nyt kuulu tähän mutta kysäisempä kuitenkin..huomasin tuolla että täällä oli syksyllä ollut keskustelu munanetti-paidasta..miten se asia on edistynyt? Joko niitä saa tilata jostain? Jos saa, linkki hetiheti tänne, tai jos on vasta suunnitteilla niin mä voin kyllä kehitellä jonkun hauskan kuvan kun muutenkin maalailen tauluja? :smt001 Mitäs sanotte?
Pootsi

Viesti Kirjoittaja Pootsi »

Täällä on puhuttu kalenteristakin, muttei siitäkään tullut vissiin mitään. Mut rupea ihmeessä suunnittelemaan jotain, jos joku projekti saatais vaikka loppuun saakka. :smt003

Tämä kun on tällainen ilkeiden eukkojen ja huumorintajuisten isäntien kommuuni, niin miesten munanettikalsarit vois olla hitti. :smt005
Torppari

Re: T-paita

Viesti Kirjoittaja Torppari »

Ole :smt001 n kyllä niin uusi täällä foorumilla, etten ole tietoinen t-paitahankkeesta. Hyvä kun kerroit. En halua olla suuna päänä kokoajan mutta mielestäni on hienoa jos viitsit kehitellä ideaa paidan tekstiksi tai kuvaa siihen
1vippe

Hihiii

Viesti Kirjoittaja 1vippe »

Uijui...meinasi tulla pisu housuun kun näin mielessäni mun ukko-kultani munanetti- kalsareissa :smt005 :smt005 Toi oli kyllä upee idea..hmm :smt017 ehkäpä saan kehiteltyä asiaa...laitetaanko äänestys? T-paita vai mikä? Kyllä mä teen kuvan ja yritän hoidella niin että voidaan sitten ylpeinä kulkea kylillä mainostaen munanettii :smt003 ..mitähän mies sanoo kun pakotan sen pukemaan munanetti-pökät jalassa :smt003 ?
Selvittelen siis asiaa mainostekstiili-firmojen osalta lähipäivinä, laittakaa toiveitanne tänne tai olisiko paras jatkaa keskustelua Ohi aiheen-foorumissa?
Muusa

Viesti Kirjoittaja Muusa »

Mä teen kalkkivellin niinkuin muutkin keitokseni, mutulla, ei se oo niin tarkkaa että jotain ohjeita tarttis :smt080 eilen kalkittin tallin ja tein semmoisen tosi löysän vellin, jotain puoltoista litran kauhallista ämpärilliseen vettä. Sitä oli kivan kevyt roiskia seiniin. Tommoisiin jo tuhanteen kertaan kalkittuihin kiviseiniin, joissa siis on jo ties kuinka paksuksi kertynyt kalkitus, käy oikein hyvin ohutkin velli. Hyvin se peittää, jos ei peitä, voi kalkita uudestaan kun vanha kerros on kuivunut.
Se kalkkihan muuten peittää oikeasti vasta sitten kun se on kuivunut, ei kannata hermoilla siinä kalkitessaan kun näyttää niin suttuiselta - seuraavana päivänä näyttää jo ihan toiselta!
Eikä kannata tehdä paksua velliä siinä toivossa että se peittää oikein hyvin, se kuivuttuaan rapisee kyllä alas.
Enkä mä tiedä onko mitään konstia ettei kalkki seinästä siihen nojaillessa tarttuisi? Eikö sen vähän niinkuin kuulukin tehdä niin...
Yks kikka siihen vellin sekoittamiseen on tehdä se velli veden sijaan rasvattomaan maitoon, siinä maidossa on joku entsyymi en-nyt-muista-mikä joka sitoo sen kalkin paremmin, ettei kuivuttuaan niin irtoilisi seinästä.
Suojalasit on muuten kanssa aika kivat siinä kalkitessa, tekee kipeää ja pahaa jälkeä jos roiskii silmiinsä sitä velliä!
Elviira

Viesti Kirjoittaja Elviira »

Kun isäni kalkitsi maakellarin seinät, niin siihen keitokseen piti ostaa piimää. Taisi olla litra piimää ja 10 litraa vettä + kalkkia laitteli mutu-tuntumalla.
Piimän tarkoitusta en muista, mutta isä sanoi että hänelle on niin aikoinaan opetettu.
siimis

Viesti Kirjoittaja siimis »

Mä olen myös tallia kalkinnut tuolla hienokalkilla. En ole kyllä sitä mitenkään seisottanut, vaan sutinut seiniin heti sekoittamisen jälkeen ja hyvin on pysynyt. Tosin olen pistänyt sekaan sementtiä ihan reilulla kädellä. Mun mielestä näin tehdystä seinästä ei kyllä irronnut kalkkia vaatteisiin. Ja hevonenkin lopetti seinien kaluamisen :smt002

Toinen keino kestävämmän pinnan tekemiseksi - olen kuullut mutten koettanut. Ensin tehdään kalkkivesi, eli seisotetaan lientä kunnes kalkki on laskeutunut pohjalle (en muista vesi-kalkki -suhdetta?). Sitten varovasti kaadetaan kirkas kalkkivesi uuteen ämpäriin ja tähän veteen tehdään varsinainen kalkkimaali normaaliin tapaan. Ohjeita varmaan löytää netistä kun googlettaa.

Varoituksen sana! Kannattaa käyttää maalatessa suojalaseja! Aine on tosi emäksistä ja tekee makeaa roiskuessaan silmiin - nimim. kokemusta on! Silmä oli kolme päivää kuin tomaatti vaikka heti juoksin huuhtomaan puhtaalla vedellä. On se aika syövyttävää kamaa!
muoks: ai kato Muusallakin on kokemusta kalkkivellistä silmissä :smt004

toinen muoks: Mä luulen myös että maalin pysymisen kannalta voi olla merkitystä sillä pohjan kostutuksella. Mä olen aina kostuttanut seinät ensin, niin kiviset kuin puisetkin.
Muusa

Re: Sama vika täällä Rahikaisella

Viesti Kirjoittaja Muusa »

Torppari kirjoitti: Onkohan toi kanan muisti tarttuvaa laatua :smt003
Eikö sitä sanota että lemmikit ja omistajat muistuttaa toisiaan :smt080
siimis kirjoitti: muoks: ai kato Muusallakin on kokemusta kalkkivellistä silmissä :smt004
Eiku mä pyrin oppimaan myös toisten virheistä, ettei tarttis kaikkia itse tehdä :smt115

Joo märkiin seiniin minäkin olen sutinut yleensä, ensin pesu ja sitten kalkitus.
Tosin se painepesurin käyttö ei ollutkaan ihan niin hyvä idea kuin luulin... pesu kävi kyllä oikein kätevästi mutta se pesuveden lapiointi lattioilta olikin sitten varsin vaivalloista, kun sitähän siinä pestessä tuli lotrattua eikä meidän tallissa ole lattiakaivoa... :smt105 (joo joskus ne virheet pitää tosiaan tehdä itse)
siimis

Viesti Kirjoittaja siimis »

Joo, toi painepesuri voi olla vähän turhan järee peli.. Mä putsasin sillä vanhasta tiiliseinästä "irtoroskia" pois ennen kalkitusta ja se vei mennessään puolet saumoista! No, tuli sitten rapattua koko seinä ensin ja laitettiin kalkit pintaan vasta sitten. Oli sellainen pula-ajan tiiliseinä, enemmän varmaan hiekkaa kuin laastia niissä saumoissa.

Kostutus käy puutarharuiskulla tai ihan vaan ämpärillä ja harjalla - siis harjaa kastellaan ämpäriin ja ripsitään siitä vettä seinälle. Kuivalla säällä saa kyllä ripsiä hyvän aikaa..

Ja mä olen sitten todella omatoimisesti oppinut kantapään kautta sen suojalasien tarpeen. Epätasaiseen seinäpintaan sutiessa sitä paksua velliä, sitä roiskuu helpommin kuin helposti! Uskokaa kun täti sanoo, älkää kokeilko itse :smt002
Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Rupesin kyseleen kalkkimaalista, että käytetäänkös sitä enää elukoitten suojiin, mutta löysinkin tämän ketjun.
Eli minulla on nyt maali ässehtymässä ja huomenna olisi tarkoitus maalata.

Minä sain kuulla, että tämä estäisi niitä sellaisia punkkeja jotka öisin kiipeilevät kanojen kimppuun ja muutenkin "desinfioi" paikkoja.

Sitä minä alunperin olin tulossa kysymään, että nokkiiko kanat tuota seinää ja jos tekevät niin, niin onko se myrkyllistä??
Ainakin pussinkylessä on aikamoiset varoitukset.

Ajattelin maalata ihan senkin takia, että tila samalla varmasti tulee valoisammaksi. Ja kiva keväisin suursiivouksessa vetää aina uudelleen valkoiseksi.

Kotona maakellarikin aina kalkkimaalattiin kuulemma just homeen ja desinfioivan vaikutuksen takia...
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Minäkin viime kesänä vetäisin kalkkimaalin osaan karsinoiden seinistä. Kyllä se tuo valoa aika paljon ja näyttää kivalta. Eihän nuo ole juuri sitä nokkineet. Mutta ei se maaliksi tehty kalkki ole enää vaarallista, kun se "sammutetaan" veden kanssa.
Suvianne

Kiitti, käyn tänään maalaileen. Eilen jo testasin yhteen seinään ja muutos on huomattava :)
Suvianne

Nyt olen maalannu katon yhteen ja seinät kahteen kertaan. Toisella kerralla meni jo lautaseinän raot umpeen. Varmasti on hyvä tuo kalkkiseinä loisia ajatellen. Sileä kalkkiseinä tuskin antaa punkeille piilopaikkoja verrattuna höyläämättömään lautaseinään.
Ja niinkuin olis laittanu valot päälle. Kuivuttuaan seinä tulee vielä IHAN valkoiseksi :)
Katto piti maalata penselillä. harja sotki liikaa. Ei ollu kuin pieni 70mm penselli.. Aika homma. Vaan nyt se on valmis.
Kupila

Re: Seinien kalkituksesta

Viesti Kirjoittaja Kupila »

Nostanpa tämän hyödyllisen ketjun- itsellä ajankohtaista.
Vastaa Viestiin