T800 kirjoitti: ↑11 Heinä 2026, 18:25
Nugetti kirjoitti: ↑07 Heinä 2026, 20:54
Oletko läpivalaissut munia, että onko tuo haudontatulos hedelmöityneistä munista?
Olen läpivalaissut. Minulla on käynyt uskomaton tuuri siitosmunien kanssa. Postin kautta saapuneet siitosmunat on ollut joka kerta ehjiä, ja jokaikinen niistä on lähtenyt kehittymään.
Melkoinen tuuri kyllä! Sattunut helläkätinen postipoika ja hyvin paljon tuuria.
T800 kirjoitti: ↑11 Heinä 2026, 18:25
Ensimmäisissä haudonnoissa kiinalaisen hautomakoneen kanssa kamppailin ylikosteuden kanssa. Koneen pohja jossa on vesilokerot, on noin A4 arkin kokoinen. Tila on jaettu kolmeen yhtä suureen osaan. Ekassa haudonnassa pidin vettä vain yhdessä lokerossa. Silti kosteus kävi välillä 70%. Seuraavassa haudonnassa modasin vesilokeroa pienemmäksi. Silti kosteus oli yläkantissa. Viimeisimmässä modauksessa pienensin vesipinta-alan tupakka-askin kokoiseksi. Tämä auttoi kosteuteen, koko haudonnan ajan kosteus oli n. 42-54% välillä. Mutta koneen lämpötilasäätö sitten sekosi päivän 18 kohdalla. Ja haudonta meni sen takia puolittain pieleen.
Vaihdoin koneeseen uuden termostaattisäätimen ja kalibroin kosteus ja lämpömittarit. Meinaan seuraavankin haudonnan tehdä tällä kiinalaisella 'luotto'kamppeella.
Joo, vähän samantapaisia havaintoja olen tehnyt tuon Incubatorini kanssa, Kiinalaista perää sekin. Kosteuslokeroja on useampi ja siihen 40% tuottavakin on olemassa rakenteissa, mutta ne ovat uskomattoman hankalasti saavutettavissa, eikä niitä ole merkitty yhtään mitenkään.

Olemassaolo ja sijainti pitää vaan tietää.
Pitäis varmaan kans tehdä jotain tuollaista koneneen mittarien kanssa. Mun tietotaito ei tuollaiseen riitä, pitäisi opetella lisää. Kone on toki käytössä mutta useamman mittarin turvin. Mutta tuntuu että olen onnistunut silti sössimään tuon koneen kanssa jotenkin. Kananmunista lähti itämään 7, mutta nyt kun valaisin niin verirenkaita oli, muutama oli mennyt muutama päivä sitten ehkä kesken. En tiedä ottivatko nokkiinsa kun otin keinutusosan pois ja laitoin munat vaakatasoon vieritettäväksi eli käytin koko höskän hetken ulkona, vai tekikö kosteuden heittelyt noin pahaa.
Ehkä palaan takaisin pahvilaatikkohautomoon alkuviikoiksi (sitten tulevaisuuden haudonnoissa), siinä ei kosteus heittele kun ei ole juuri kosteutta...

Tai sitten pitäisi vaan polttaa kunnolla rahaa ja hankkia luotettava vehje. Katsotaampa sitten kun on omaakin munatuotantoa, tämä ostomunilla testailu tulee kalliiksi pidemmän päälle kun näitä kuluu harjoitellessa.