DIY-hautomakoneen kosteuden säätöä ja tipsukoiden haudontahommia

keskustelua koneellisesta haudonnasta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

T800
kana

Re: DIY-hautomakoneen kosteuden säätöä ja tipsukoiden haudontahommia

Viesti Kirjoittaja T800 »

^ Ok. Aika hyvä suoritus tuo pahvilaatikkohaudonta.

On helppoa pitää haudontaolosuhteet optimaalisena muutaman tunnin, mutta kun ne pitäisi saada pysymään 21 päivää, niin siinä se haaste tuleekin.

Minulla on kiinalainen hautomakone. Olen viritellyt valvontakameran hautomakoneen päälle, ja kamerakuvassa näkyy koneen oma kosteus/lämpötila. Sekä erikseen ostetut analogiset lämpötila ja kosteusmittarit. Valvontakamerakuva näkyy minun makuuhuoneen telkkarissa, ja voin sanoa, että olen valvonut monia öitä tarkkailen mittareita. Silti haudonnassa yleensä puolet vain kuoriutuu, ja näistä kuoriutuneista sitten 80% on kukkoja. :smt003
Nugetti
nuorikko

Re: DIY-hautomakoneen kosteuden säätöä ja tipsukoiden haudontahommia

Viesti Kirjoittaja Nugetti »

T800 kirjoitti: 07 Heinä 2026, 19:49 ^ Ok. Aika hyvä suoritus tuo pahvilaatikkohaudonta.

On helppoa pitää haudontaolosuhteet optimaalisena muutaman tunnin, mutta kun ne pitäisi saada pysymään 21 päivää, niin siinä se haaste tuleekin.

Minulla on kiinalainen hautomakone. Olen viritellyt valvontakameran hautomakoneen päälle, ja kamerakuvassa näkyy koneen oma kosteus/lämpötila. Sekä erikseen ostetut analogiset lämpötila ja kosteusmittarit. Valvontakamerakuva näkyy minun makuuhuoneen telkkarissa, ja voin sanoa, että olen valvonut monia öitä tarkkailen mittareita. Silti haudonnassa yleensä puolet vain kuoriutuu, ja näistä kuoriutuneista sitten 80% on kukkoja. :smt003
:smt044 Ehkä kukot ovat sitkeämpiä?

Juu, ei ole tämä helppoa vaikka olisi konekin. Incubato lienee Kiinalainen myös. Jos pitäisi alkaa suunnittelemaan alusta asti kone, varaisin siihen tarpeeksi syvät vesialtaat jo ihan alkuun. Haihduttava pinta-ala määrää kosteus% tilaan, astian syvyys taas sen kuinka kauan astiasta vesi voi haihtua. Matala astia haihtuu nopsaan mikä tekee koneesta epävakaan: vesi loppuu -> lämpö nousee. Toki valmistajan näkökulmasta pieni vesitila säästää kokoa ja materiaalia. Mutta näin lyhyellä kokemuksella vaikuttaisi ettei kosteuden kanssa ole ihan niin tarkkaa ekoina päivinä 0-18, kunhan ei pääse munan pintaan kosteus tiivistymään. Yritän kyllä pitää < 40% alkuvaiheessa.

Oletko läpivalaissut munia, että onko tuo haudontatulos hedelmöityneistä munista? Minä lasken haudontatulosta itämään lähteneiden mukaan. Kukon astumisinnokkuuteen kun en pysty vaikuttamaan ja kun omia munivia kanoja ei vielä ole ja kaikki munat ovat tulleet erilaisilla kyydeillä tänne. Asioita jotka laskevat itämistä, mutta joille en mahda mitään. Siitosmunista on itänyt vaihdellen 50-70%, kaupan munista 6-30%.
Aloittelija, ekat kanat kevääällä -26. Hautomakoneen rakentelu, konehaudonta, sparraa AI:n kanssa mielellään oppiakseen nopeammin. Tyrnikset. Tavoitteena kasvattaa parvea vielä vähän konehaudonnan kautta. :smt006
Vastaa Viestiin