Ihanne lämpötila on 27. Mulla ovat leivinuunin viereisessä kaapissa ja siinä on nyt just sen verran kun muistan availla ovia. Jos lämmitetään.
Kanalaan itsekkin olen miettinyt jos tämä lähtee käyntiin. Laitan lämmityskaapelin isompaan laatikkoon. Mutta katotaan nyt.
Mieheni vastusti ihan hirveästi. MUTTA nuo oikeesti on täysin hajuttomia, hiljaisia ja huomaamattomia. Ne ei ole yhtään ällöjä. Lapset jkainen uskaltaa matoja käsitellä. Koppiaisia ei vielä.
Koppiksetkin on hitaita taapertajia ja pysyttelevät paljon piilossa. Ja kun kurkkaat matolaatikkoon, niin näkyy lähinnä reikiä'. Kaikki ovat jauhoseoksessa piilossa.
Eli matoakvaarioni ei ole sellainen kuvien kuhiseva kauhuelokuvien matokasa
Mutta se siis johtuu siitä, että madoilla on tilaa.
Kylmissä oloissa taas kannattaa pitää kovaa matotiheyttä, koska tuottavat lämpöä kun hankailevat toisiaan.
Tällä hetkellä vielä matojen ruokkiminen on mukava tapahtuma. Kaikki lapset kerääntyy ympärille ja veikkailemme matojen suurinta herkkua
Eli kun leivän tai kasvin kippaa nurin, siinä roikkuu matosia, jotka ovat kovasti nakertaneet ja ruokailleet.
Tähän mennessä on huomattu, että IDUT on ihan MUST!! Koppiaiset tulee jopa valoon jos tarjoilee ituja
Matojen suurin herrku on myös idut ja INKIVÄÄRI?? Tuore leipä on myös ihan ihkua. Koppiaisten suosiossa on myös paprika. Viettävät paljon aikaa paprikan sisällä ja imevät sen kuiviin.
Olen lukenut näistä varmaan kaiken mitä netistä löytyy joten kyselkää jos on kysyttävää
Helppo aloitus,
sämpyläjauhoa, vähän soijajauhoa, kuivahiivaa
matoja
ja joka päivä uusi pala jotain kasvista.
porkkana, peruna, kaali (eivät homehdu helposti.)
Mutta jos olet innokas hoitaja ja vaihdat kasviksen usein, niin ihan mitä vaan
Ruukataan laittaa pienelle muovikannelle, ettei kosteus imeydy jauhoihin, mutta madot on sitten lähinnä kannen alla.
Itse laitan jauhoihin, mutta joka päivä sormin haron jauhot sekaisin. Tämä sekoittelu estää homehtumisen.
Madot tykkää ennemmin syödä sitä ruokaa altapäin, joten ennemmin niin
Matojen seasta ruukataan poimia kotelot omaan lasipurkkiin ja sieltä kuoriutuvat sitten koppiais kolonniaan. Ja kun matoja näkyy niin koppiaiset taas omaan astijaan.
Se lisää satoa, koska koppiaiset saattaa syödä munia ja nakertaa koteloita.
Mutta jos on tarjolla muuta kosteaa, niin eivät sitä tee ainakaan paljoo