Mulla on 3 vanhasta jääkaapista raksattua kompostoria. Kaikki jääkaapin vermeet ja kompressorit yms. on otettu pois. Kaapit kaadettu selälleen että oviaukko on ylöspäin. Pohjaan olen porannut semmosia 8 millin reikiä noin 20 kipaletta. Kaappi maatavasten ja muutama tiili alle, ettei ole ihan maassa kiinni. Jääkaapin pohjalle se lauhdutinritilä väännettynä muotoon että jää noin 5 senttiä ilmaa alle, sitten risuja ja siihen sitten keittiöbiojätettä + kuiviketta ( = rottien pohjapuruja). Kompostin toimintaa voi vilkastuttaa kaatamalla sinne aika-ajoin "pottavettä" = jemmattua puhdasta virtsaa...Ehee...kesäisin mulla on navetantakana semmonen "pottavesisanko" jossa kesäöisin käyn ja samalla kuuntelen lehtokertun luritusta.....ei tarvii tulla kurkkimaan kun yöpaitasillani vilauttelen pitkin pihoja...!
Tuonne parissa kuukaudessa kesällä kehittyy hervoton matolauma. Eivät ole kastematoja vaan kompostilieroja: noin 5 senttisiä ja aika punakoita kavereita. Aikanaan syötin noita akvaariokaloille. Vaan enää ei ole akvoja kuin punakorvakilppareiden akva. Grr...Oman kaivoveden mangaani
Meinasin tommosen toimivan kompostosin ensi talvena laittaa siihen mun tulevaan kanalaan; lämmittämään kanalaa pehkupohjan lisänä ja että kanat saavat matoja...
Homma siis vaiheessa mutta luulen että toimii.

Nuo jääkaappikompostorit ovat siitä hyviä että niihin ei mitkään muut jyrsijät mene paitsi vaivaispäästäiset. Kaikkea semmosta biojätettä mitä ei elukat syö: kahvinporoja, sipulinkuoria, versonkasvatusmultia, hedelmien kuoria, käärmeiden kakkaa...