Lintuinfluenssaa Tanskassa; kevään -13 sisälläpito/ulkoilu

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Suwitsu

Re: Lintuinfluenssaa Tanskassa; kevään -13 sisälläpito/ulkoi

Viesti Kirjoittaja Suwitsu »

Tää jonka sukunimi vaihtui pari (?) vuotta sitten :smt001
Muusa

Re: Lintuinfluenssaa Tanskassa; kevään -13 sisälläpito/ulkoi

Viesti Kirjoittaja Muusa »

No sama... mut se oli varmaan eri vuosi sit :smt003
haahkaherra
isa brown
Viestit: 383
Liittynyt: 11 Joulu 2012, 16:33

Re: Lintuinfluenssaa Tanskassa; kevään -13 sisälläpito/ulkoi

Viesti Kirjoittaja haahkaherra »

Kuinkas olette varautuneet, tai ajatelleet kevään kynnystä asian tiimoilta???
Pirjo

Re: Lintuinfluenssaa Tanskassa; kevään -13 sisälläpito/ulkoi

Viesti Kirjoittaja Pirjo »

Minä ´varauduin` siten että tein suursiivouksen kanalassa. Ajattelin viedä sisään havuja ja kerppuja, jotta olisi kanasilla mukavampaa.
Meillä on jo näkynyt muuttolintuja (esim.isokoskeloa) joten aion kyllä noudattaa ulkonapitokieltoa....olen vain joka vuosi ihmetellyt; mihin se ´lintuinfluenssan vaara` katoaa kesäkuun ensimmäinen päivä :smt017 .
Zulia

Re: Lintuinfluenssaa Tanskassa; kevään -13 sisälläpito/ulkoi

Viesti Kirjoittaja Zulia »

Pirjo kirjoitti:Minä ´varauduin` siten että tein suursiivouksen kanalassa. Ajattelin viedä sisään havuja ja kerppuja, jotta olisi kanasilla mukavampaa.
Meillä on jo näkynyt muuttolintuja (esim.isokoskeloa) joten aion kyllä noudattaa ulkonapitokieltoa....olen vain joka vuosi ihmetellyt; mihin se ´lintuinfluenssan vaara` katoaa kesäkuun ensimmäinen päivä :smt017 .
Niin, mihinköhän se periaatteessa häviää..? :smt003 kai se vain on sitä että silloin voi jo viimeistään kanoja/siipikarjaa alkaa pitämään ulkona? :smt017
Mikka

Re: Lintuinfluenssaa Tanskassa; kevään -13 sisälläpito/ulkoi

Viesti Kirjoittaja Mikka »

Kuinka moni teistä uskaltaa myöntää olevansa "pahiksia", jotka tietävät että vesilintuja ei ole tulossa ja viis veisaavat ulkonapitokielloista? Ja pakko kysyä että miten tuota ylipäätään valvotaan jos esim. joku muori jolla ei ole tietokonetta ja joka on ulkoiluttanut kanojaan 40 vuotta ympärivuoden? Ja mitkä ylipäätään ovat parin kanan harrastelijan sanktiot kyseisessä asiassa? Kiinnostava aihe, näin ensimmäisen kevään kanailialle :smt025
sarviorvokki

Re: Lintuinfluenssaa Tanskassa; kevään -13 sisälläpito/ulkoi

Viesti Kirjoittaja sarviorvokki »

Kuvittelisin että tuo kesäkuun eka päivä on vain laitettu rajaksi sen vuoksi, että siihen mennessä nuo lintujen kevätmuutot on jo ohi ja silloin lintuinfluenssan leviämisen riski on pienempi. Näin ainakin minä pienessä päässäni asian pähkäilisin :smt001
Pirjo

Re: Lintuinfluenssaa Tanskassa; kevään -13 sisälläpito/ulkoi

Viesti Kirjoittaja Pirjo »

Mikka; varmaan näin tapahtuukin ´mummoille`että kanoja pidetään niinkuin ennenkin -ainakaan täällä meillpäin osa kanojen pitäjistä, joiden kanssa olen jutellut eivät tiedä hölkäsen pöläystä koko ulkonapitokiellosta... kukin taaplaa tyylillään -mutta minä en kyllä halua kanoihini mitään ylimääräisiä nyt kun olen juuri maksanut salmonellanäytteenkin ja meijän kanojen munia menee paikallisille myyntiin. Eri asia noudattaisinko sata prosenttisesti silloin jos kanat olisivat minulla vain omaa käyttöä varten :-"
Tänään ei harmita yhtään että kanaset joutuvat olemaan sisällä koska täällä alkoi hirveä lumipyry, mutta sellaiset päivä kun aurinko paistaa ja on keväistä -silloin tavallaan käy kanasia sääliksi etteivät saa nauttia auringosta. Toisaalta meijän kanat on ulkoilleet kyllä koko talven joten eiköhän ne tuon kestä.
pirtti

Re: Lintuinfluenssaa Tanskassa; kevään -13 sisälläpito/ulkoi

Viesti Kirjoittaja pirtti »

Saattaa olla, etten ole kuullut moisesta tai ainakaan sitä muista, kun kevätaurinko paistaa ja kanasten mieli palaa aurinkoon köllöttelemään ...
tapani

Re: Lintuinfluenssaa Tanskassa; kevään -13 sisälläpito/ulkoi

Viesti Kirjoittaja tapani »

Hauska lukea suomalaissa forumissa että täällä tanskassaon lintuinfluenssaa. Piti oikein googlata, ja totta on länsitanskasta on talvella löytynyt 1 kuollut vesilintu josta on todettu influenssa. Mutta ja nyt tulee paras: paikallinen viranomainen ei näe aihetta toimen piteisiin koska on kysymyksessä muuttolintu ja on todennäköistä että kyseine lintuparvi on lentänyt edellen eikä ole enää Tanskan aluevesillä.
Iita

Re: Lintuinfluenssaa Tanskassa; kevään -13 sisälläpito/ulkoi

Viesti Kirjoittaja Iita »

tapani kirjoitti:Hauska lukea suomalaissa forumissa että täällä tanskassaon lintuinfluenssaa. Piti oikein googlata, ja totta on länsitanskasta on talvella löytynyt 1 kuollut vesilintu josta on todettu influenssa. Mutta ja nyt tulee paras: paikallinen viranomainen ei näe aihetta toimen piteisiin koska on kysymyksessä muuttolintu ja on todennäköistä että kyseine lintuparvi on lentänyt edellen eikä ole enää Tanskan aluevesillä.
Onko siellä tiettyä aikaa milloin kanat ym pitäisi pitää sisällä ? :smt001

Terveisin Utelias Iita
tapani

Re: Lintuinfluenssaa Tanskassa; kevään -13 sisälläpito/ulkoi

Viesti Kirjoittaja tapani »

Ei nykyisin, Elainlaakintaviranomaisten kanta oli ette infuensa loyto ei anna aihetta toimenpiteisiin koska on oletettavaa etta sairas vesilintuparvi on muuttolintuja siten luulltavasti lentanyt Tanskan aluevesirajan ulkopoulelle.
Suvianne

Re: Lintuinfluenssaa Tanskassa; kevään -13 sisälläpito/ulkoi

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

tapani kirjoitti:Hauska lukea suomalaissa forumissa että täällä tanskassaon lintuinfluenssaa. Piti oikein googlata, ja totta on länsitanskasta on talvella löytynyt 1 kuollut vesilintu josta on todettu influenssa. Mutta ja nyt tulee paras: paikallinen viranomainen ei näe aihetta toimen piteisiin koska on kysymyksessä muuttolintu ja on todennäköistä että kyseine lintuparvi on lentänyt edellen eikä ole enää Tanskan aluevesillä.
Ne lensi tänne! Siksi me olemme niin huolissaan. Kehtasivatkin just suomeen lentää...
SimplySix

Re: Lintuinfluenssaa Tanskassa; kevään -13 sisälläpito/ulkoi

Viesti Kirjoittaja SimplySix »

Minulle tulee kanaset ja ankat huhtikuun lopulla tai toukokuun alusta. Kanoille rakennetaan tarha, jossa on jo valmiina katto (navetan takana on entinen lantala, joka on katettu), joten niiden tiimoilta ei ole mitään hätää. Ankat on vielä vähän kysymysmerkillä, kun niille on varattuna pihasta lampi, jossa saavat sitten uiskennella + rakensin niille sinne mökin. Pitää varmaan niillekkin navetasta keksiä jotkut sisätilat missä saavat asustella siihen kesäkuun ensimmäiseen asti.. :smt012
Harmittaa, kun haluaisin ankat laittaa uimaan heti kun lampi sulaa, mutta sen aitauksen koko on niin suuri, että siihen on melko mahdotonta rueta minkäänmaailman kattoa rakentamaan (oli se sitten puukatto, verkkokatto tms.) Rastasverkolla saattaisin saada sen katettua, mutta milläpä irrottelen ne pikkulinnut sieltä verkosta, jos sattuuvat siihen lammen päälle jäämään verkkoon kiinni.. Ja liekö rastasverkko edes riittävä kate? :smt017
Ideoita otetaan vastaan!! :smt006
Tarmokas

Re: Lintuinfluenssaa Tanskassa; kevään -13 sisälläpito/ulkoi

Viesti Kirjoittaja Tarmokas »

Meillä on riskeerattu ja laitettu rastasverkko ankkalaan. Yhtään pikkulintua ei siitä verkosta löytynyt viime vuonna :smt001 . Mutta kannatta muistaa poistaa se syksyllä, nimimerkki rastasverkko ei kestä lehtiä ja lunta....
Vastaa Viestiin