Kuinka moni aikoo erota säilytysohjelmasta?

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Lukittu
Hellan lettas

Re: Kuinka moni aikoo erota säilytysohjelmasta?

Viesti Kirjoittaja Hellan lettas »

jep,,talvella menee myös herne,jopa kaalinpäät,,kesällä tuntuivat elävän pelkällä auringon säteellä..Munien maku on mielestäni paaaljjon parempaa,jos vaan söisivät kotiruokaa! :smt001 Mutta ei sitä rehuakaan vastaa mulla mitään ole,,se onkin siinä tukena muun ruuan lisänä.Mulla tää homma onnistuu,kun olen lasten kanssa kotona,aikaa keitellä kanoille pöperöt,,ite oon keitelly lapsillenikin soseet,,ymmärrän ettei tämmöstä ehdi/jaksa kun töissä käy ja on paljon muutakin työtä,niin silloin on rehu ihan ok,,mut niin on pelkkä kotiruokakin,jos on mahdollista näin tehdä.

JA kenellä siellä on kauhee ja paskanen kanala?? :smt005 Niin on mullaki,,vaikka miten touhuan tuntuu, että se paska roiskuu pitkin seiniä,,tila on vanha ja kiero,mutta lämmintä on pehkun ansiosta,,kosteus pysyy kurissa räppänän ja tod.näk sen verran harvan hirsinavetan ansiosta,mutta ihan hyvin näin mennään tämä talvi,,katotaan jos kesällä sais jotain parempaa... :)

mulla on kans kuoriutunut yksi viuhkavarpainen kukko,mielestäni kyseessä enemmän haudonta/kuoroiutumisolosuhteet,kuin ruokinta,,varpaat suoristui ihan tavalliseksi kuitenkin ajan kanssa..kuoriutuminen venyi pidemmäksi kuin sisaruksillaan ja aika väsynyt veikko oli muutoinkin.Ihan normaali kehitys kuitenkin jatkossa.
Ilona

Viesti Kirjoittaja Ilona »

Suvianne kirjoitti:
Ilona kirjoitti:
Hellan lettas kirjoitti:Munkin on ny pakko sanoa tähän meillä vallitseva asia,eli kotiruualla mennään ja teollinen rehu on astioissa tarjolla,mutta/jota syövät parven huonoimmassa asemassa olevat lähinnä kukkopojat. Rehu on tarjolla,JOS sitä joku haluaa,muttei ne halua...tiputkaan ei... :smt001 Se rehu on hätävärana päiville hyvä olla, jos ei ehdi pataa laittaa porisemaan,,kotiruualla ruokinta tarkoittaa meillä sitä,että kanoille kokkaillaan erikseen. 4 tipuetta nyt haudottu ja kasvatettu tällätapaa,joista nuorikot munivat jo täyttä päätä-ja varmaan maalaisjärki ollut hyvänä apuna ja kyky omaksua lukemaansa munanetissä,ja neuvoja kuuntelemalla . :smt006 :smt006 :smt001 Kesällä söivät tuskin paljon mitää vaikka mitä tarjosi,kun ulkoa löysivät niin paljon itse,että kompostiin sai kantaa ruokaa...
Mulla taas on ollut ongelmana, että mitä paremmaksi arvioin tekemäni pöperöt valkuais- ja kivennäiskoostumuksen suhteen, niin sitä huonompi on maittavuus. Toki nuo nesteeseen muussattua leipää, keitettyä perunaa ja kaurapuuroa söisivät, mutta se ei ole kovin täysipainoista ravintoa. Jos lisään valkuaiseltaan arvokkaita ravintoaineita, kuten pellava-, herne-, rypsi- tai hamppurouhetta, niin maittavuus heikkenee oitis. Piimä toki maistuu aina. Ja liha tottakai, mut ei mulla ole mahdollisuutta kovin paljoa lihaa kanoille syöttää.

Teollisesta rehusta sen sijaan tykkäävät kovasti, täysrehuista varsinkin. Puolitiivisteen kanssa ollaan nirsompia. Onkohan mulla roskaruoalle (einekset & nopeet hiilarit) persoja kanoja?
Oon muuten huomannut muidenkin harrastajien kanssa ruokinnasta keskustellessa, että eri kanaparvien makumieltymykset vaihtelevat kovasti.
Tossa boldattuna on sun virhe?????!!!! Siis niinku mitä arvokasta valkuaista?? Herne ja rypsi on ihan höpö valkuaista sekasyöjälle. Ei kanoista voi tehdä kasvissyöjiä. En todellakaan ihmettele jos kanasi ei syö hamppua ja rypsiä :smt005 Anteeksi, mutta kuolen nauruun!!
Laitappa sen appeen sekaan lihaa tai kalaa, nioin eiköhän ala maistumaan.
Ja se on tutkittu juttu, että mitä luonnollisempi on eläimen ravinto, sen paremmat on rasvahappokoostumukset lihassa ja läskissä. Kana ei syö hamppua ja rypsiä, se on sekasyöjä.
Siis sekasyöjä ei voi syödä kasvivalkuaisia? Nyt meni yli hilseen :smt017 Tietenkin voi! Hampussa taitaa olla aminohappokoostumus sieltä parhaasta päästä (vastaa kananmunan aminohappokoostumusta hyvin pitkälle), pellavarouhe antaa muniin ihan tutkitusti parhaat rasvahapot, rypsiä ja hernettä suositellaan kohtuumäärinä joka paikassa. Ja kyllähän nuo aineet hyvin munittaa. Ne vaan ei näytä maistuvan järin hyvin. Lihaa mulla ei ole kanoille antaa kuin sen, mitä pikkulapsen lautaselta jää, aikuiset ja kouluikäiset ei tässä talossa jätä ruokaa lautaselle, koska se ei kuulu ihmistapoihin. Kalaa on välillä tarjolla, ei ne siitäkään niin paljon pidä kuin säkkirehusta, mut syövät kyllä. Piimää ja heraa saavat päivittäin ja jauhomatoja herkuksi. Teolliset rehut on tehty kasviraaka-aineista ja ne sekä maistuvat että ovat tutkitusti kanoille erinomaista ravintoa. Kotiruokinnassa eläinkunnan tuotteita tarvitaan metioniinin saannin turvaamiseen ja se hoituu piimällä. Muut aminohapot hoituvat hyvin kasviperäisillä rehuilla, kunhan niissä sitä valkuaista on.
Maattari
lindell

Viesti Kirjoittaja Maattari »

Jälleen kerran, hampussa on hyvin metioniinia.
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
Ilona

Iloisten Munatalo kirjoitti:
Ushva kirjoitti:
Ilona kirjoitti:Siksi mun poikaseni syövät samaa rehua kuin naapurikylän 2 miljoonaa nuorikkoa vuodessa tuottavassa siitoskanalassa. Luotan rehuun, johon ammattilainenkin luottaa, koska hänen ja hänen työntekijöidensä leipä on kiinni poikasten terveestä kehityksestä eli varaa väärään ruokintaan ei ole.
Tämä on sikäli vähän ontuva perustelu että mikähän se siitoskanalan vaihtoehto sitten ruokintaan olisi? Kotiruoka? :smt003 Ei siinä ole kyse varsinaisesti luottamuksesta vaan kyllähän siinä käytännön asiat (ruokinnan helppous, rehutehtaan sijainti, kanalan sijainti, ym.) ja raha sanelee mitä ne 2 miljoonaa poikasta siellä vuoden aikana syövät. Tiedän kolme eri rehutehdasta jotka tekevät kananrehuja, en usko että Suomessa montaa enempää onkaan. Jostain niistä se rehu sinne kanalaan on valittava, ei se tee silti totuudeksi sitä että se valmisrehu on kaikkein täydellisin vaihtoehto. Se on vaan ainoa vaihtoehto.

....
Kuinkahan monta tipua tuosta 2 milj. rehua syövästä kuolee kasvuvaiheessa, onko tilastoa? Kun tuo rehu kerran on se kaikelta pelastava tekijä .... :-"
Ja edelliseen olisin kyllä eri mieltä ... kanat SYÖVÄT kyllä mielellään hamppua ja pellavaa sekä rypsiä , kun se niille oikein tarjoillaan ... ainakin meillä syödään päivittäin ja hyvällä halullakin vielä :smt005 hopealusikoista :smt047
Kyllä se kuolleisuus on ammattipuolella hyvin pieni ja se pyritään minimoimaan, koska siitä on leipä kiinni. Tuttu broilerinkasvattaja sanoi heillä kasvatuskauden kuolleisuuden olevan 3 %, mutta munituskanojen poikasilla mennään varmasti vielä pienemmillä luvuilla.

Miten sä tarjoilet nuo edelleen mielestäni arvokkaat valkuaislähteet eli rypsin ja pellavan eli kummosella seossuhteella ja mitä muuta appeessa on? Hopealusikoilla en ala kyllä syöttämään. :smt001

Jep, maattari, hampussa on hyvin metioniinia, mä en valitettavasti saa sitä enää, kun aikaisemman toimittajan kaikki öljyhampun puristusjäte menee nykyään elintarvikekäyttöön. No eipä silti, siinä se on kyllä arvoisessaan käytössä.
Iloisten Munatalo

Viesti Kirjoittaja Iloisten Munatalo »

Mun kanapuuron koostumus on täällä muniksessa jo niin monessa paikassa että luulisi sinunkin, Ilona, sen jo sisäistäneen moneen kertaan :smt048 Mutta näin pikaisesti vadillinen sitä ja kuupallinen tota, kauhallinen tuota ja hyppysellinen tätä :smt023
Kuva
Viimeksi muokannut Iloisten Munatalo, 01 Helmi 2013, 18:49. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ilona

Iloisten Munatalo kirjoitti:Mun kanapuuron koostumus on täällä muniksessa jo niin monessa paikassa että luulisi sinunkin, Ilona, sen jo sisäistäneen moneen kertaan :smt048 Mutta näin pikaisesti vadillinen sitä ja kuupallinen tota, kauhallinen tuota ja hyppysellinen tätä :smt023
En mie niin kauheasti tätä lue, kunhan nyt tähän keskusteluun juutuin. Mut kiitos kuitenkin, tolla reseptillä meilläkin suurin piirtein mennään.
Iloisten Munatalo

Ilona kirjoitti: En mie niin kauheasti tätä lue, kunhan nyt tähän keskusteluun juutuin. Mut kiitos kuitenkin, tolla reseptillä meilläkin suurin piirtein mennään.
Ja minä kun olen ymmärtänyt että teillä syödään valmiita teollisia rehuja ... :smt017 ja nyt kuitenkin syödäänkin samaa kotiruokaa kuin meillä ... päätä nyt jo mitä teillä oikeastaan syödään :smt005
Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

No minä olen erilainen ajatuksissani kuin te, en arvosta kasvisproteiinia ollenkaan kuten eläinproteiinia
Herne ja rypsi ja pellava on minusta niin ihmiselle kuin kanallekkin ihan turhaa, lue melkeen myrkkyä.
Lampaille syötän kun ne ny sentään on kasvissyöjiä. Jos olisin ammattilainen niin ennemmin niillekkin vain erityisen laadukasta heinää. Ei edes viljaa.
Minä kun en mitenkään arvosta pellavalla ruokittuja omega munia tai rypsiporsasta. Mutta nämä ny on tätä minun karppaususkontoa :D
Ostaisin paljon ennemmin kananmunia jotka olis ruokittu vaikka ravintolan jätteillä.

Minä syöttäsin ennemmin rehua jos mulla ei olis mahollista saada hävikkiä. En alkais sekotteleen näitä herne rypsi juttuja.
Mutta koska mulla on mahikset syöttää kanoille ihan siis jauhelihaa ja kalaa ja sisäelimiä, niin näillä mennään.
Maattari
lindell

Mulla on pellava ihan siemenenä viljan ja hampun kanssa automaatissa. Rypsi on niin pientä että sen laitan puuroon. Hyvin maittaa meillä.
Tämä nyt menee OT mutta Suvianne miksi et voi nyt syöttää pelkkää laadukasta heinää, miksi pitäisi olla ammattilainen niin tehdäkseen?

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Siksi kun en mulla ei ole heinistä mitään analyyseja jne.
En uskalla riskeerata kun nuo on oeriaatteessa ulkolampaita. Haluan, että saavat tarpeeksi energiaa.

Mutta jos kasvattasin ammattilaisena, laittasin olosuhteet ns. niittylihaksi
Ilona

Iloisten Munatalo kirjoitti:
Ilona kirjoitti: En mie niin kauheasti tätä lue, kunhan nyt tähän keskusteluun juutuin. Mut kiitos kuitenkin, tolla reseptillä meilläkin suurin piirtein mennään.
Ja minä kun olen ymmärtänyt että teillä syödään valmiita teollisia rehuja ... :smt017 ja nyt kuitenkin syödäänkin samaa kotiruokaa kuin meillä ... päätä nyt jo mitä teillä oikeastaan syödään :smt005
Minä olen aika moneen kertaan sanonut, mitä meillä syödään, vaikkei se nyt varsinaisesti kenellekään kuulu. Kehitä luetun ymmärtämistäsi.
Iloisten Munatalo

Ei pysty ei kykene kun on niin toi sivistyssanastokin hakusessa ja sisälukutaitokin ihan hukassa :smt003 Järjenvalokin himmenemässä :smt044
Hellan lettas

Viesti Kirjoittaja Hellan lettas »

Mutta pääasia,että kanaset voi hyvin meidän tollojen kynsissä! :smt040
Maattari
lindell

Mä tiedän että Suvianne ei ihan näin tarkoittanut mutta koska tätä ketjua ehkä joku maatiaisia harkitseva lukee niin se että maatiainen on kestävä ja sietää karuja oloja ei tarkoita sitä että se voi hyvin liian kosteassa ja likaisessa kanalassa. Nyt mä en tarkoita sitä että paskaa ei saa olla seinillä, näinhän se on joka kanalassa ja pahimmillaan keväällä pitkän talven jälkeen.
Maatiainen sietää hyvin viileää jopa kylmää ja munii hyvin vähemmällä ruoalla mutta kosteassa, likaisessa ja huonoilmaisessa kanalassa sekin sairastuu. Ilmanlaadusta ja pehkun kuivuudesta ei saa tinkiä. Jos mun kanalassa seiniltä tippuisi vettä vaikka pitäisin ovia ja ikkunoita auki mä ainakin heivaisin sen kestopehkun pihalle.

annemari

Viesti Kirjoittaja annemari »

Huomautan nyt kaikkia keskustelun osapuolia tästä keskustelun rönsyämisestä. Sen on kertakaikkiaan loputtava ! Myöskin henkilökohtaisuuksiin menevä naljailu ja keljuilu saa luvan loppua.
Lukittu