tipujen hoito sisätiloissa, se haju,se haju ...

kysymyksiä ja vinkkejä haudonnasta sekä tipujen hoidosta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Tiia12

tipujen hoito sisätiloissa, se haju,se haju ...

Viesti Kirjoittaja Tiia12 »

Mitä alustaa te käytätte tipuilla,jos tiput kasvaa sisällä häkissä, kun tuo kutterinpuru ei oikein tuota hajua pidä pois, vaikka häkit siivoaa pari kertaa päivässä?
Onko tähän hajuongelmaan ratkaisua :smt003
tiput on jo 6 viikkoisia ja paskoo jo aikas reippaasti ja haju sen mukainen :smt009
ei millään raaski viedä niitä tuonne kanalan puolelle vielä kuiteskaan
Maatikko

Re: tipujen hoito sisätiloissa, se haju,se haju ...

Viesti Kirjoittaja Maatikko »

Kanalaan vaan mokomat kakkiaiset haisemasta :smt045
Vai onko ne jotain erityisen kylmänarkaa rotua?
Hellan lettas

Viesti Kirjoittaja Hellan lettas »

Mun 6 viikkoiset lentääkin ja hyppii ihan ylös katon rajaan orsille.Ne tarvii kyllä tilaa jo niin paljon,että veisin kanalaan jo kovaa kyyttiä. Muoks.lisäänpä vielä ,että lampun kanssa kuitenkin,että on varmasti kunnolla sulkapeite valmis.
Suwitsu

Viesti Kirjoittaja Suwitsu »

Meillä alkuun pidettiin jonkin aikaa tiput sisällä mutta hajun ja valtavan pölymäärän takia olen nyt jo pitkän aikaa vienyt vastakuoriutuneet tiput suoraan talliin lämpölampun alle jossa niillä on oma häkki. Häkin reunat on verkkoa ja kylmimmillä ilmoilla olen laittanut aaltopahvin reunoille ettei vetäisi, vetohan tipuille on pahasta. Hyvin on monta tipuetta siellä jo kasvanut :smt001
Tiia12

No täytyy minunkin sitten raaskia ne tirpat sinne kanalaan vaan laittaa :smt035 , onhan niitä mukava tässä seurata ja kesyyntyyvät niin kivasti,mutta se haju on kamala :smt012
Zulia

Viesti Kirjoittaja Zulia »

Hehheh, meillä oli ensimmäiset tipuset koneella haudotut siis ekat viikot sisällä mutta siirtyivät sitten n.3-4 viikkoisena sellaiseen tilavaan puu-koppaan,
jossa elelivät vähän aikaa kunnes siirrettiin kanalaan :smt001 Siellä kun ei vielä asukkaita olllut kuin fasut :smt001
ninanni

Viesti Kirjoittaja ninanni »

meilläkin siirrän ilmasta riippuen 2-3vkon ikäisenä. Tietysti jos on vanhempia eriaikaan kuoriutuneita niin nuoremmatkin pääsee sit isompien kanssa kanalaan. Siis tietenkin lampun kera mutta eihän sitä hajua,pölyä ja sotkemista kukaan katsele sisällä. Ja täällä jo lennetään pikku matkoja 4vkon ikäisenä että kyllä tilaa tarvitsevat :)
pipsukka

Viesti Kirjoittaja pipsukka »

Meillä emon hautomia ja siipien suojassa. Tänään sitten olivat menneet eka kerran ylä orrelle nukkumaan, osa emon siipien alle. Mutta viidelle ei tilaa riitä. Ovat neljä viikkoisia ja lentävät jo korkealle. Meillä kanalassa ei ole vielä mitään lämmitystä, mutta on niin pieni ja hyvin eristetty, että lämpöä on n.18astetta.
kikka

Viesti Kirjoittaja kikka »

Aikas sitkeä sissi :smt038 olet ollut, jos 6 vk tipuja olet sisällä katsellut, kyllä siinä varmasti jo silmiä kirvelee vahvempaakin ihmistä :smt022 Tiput pärjäävät yllättävän viileässäkin, kun malttaa vain tiputtaa sitä lämpötilaa asteittain, eikä täräytä niitä kertalaakista kylmään navettaan. Itse pidän (hautomakoneesta tulleita) tipuja vain 1 vk sisällä (3 ensimmäistä pv lämpölampun alla) sitten vien ne häkissä navettaan lämpölampun alle. Nostan lamppua joka päivä hieman ylemmäs, niin lämpötila laskee pikkuhiljaa, ehtivät tottua. Tavallinen hehkulamppukin lämmittää kivasti (jos niitä vielä saa jostain...), sen vaihdan jossain vaiheessa lämpölampun tilalle. Mittari roikkumaan häkin reunalle niin voi tarkkailla lämpötilaa. Aste/päivä on ollut meillä lämpötilan tiputus vauhti, ja elossa ovat pysyneet. :smt045
Tiia12

Arvatkaa onko meillä illalla muuttohommat edessä, siis meidän tipuset lähtee nyt omaan kotiin ja tästedes siis ne saa mennä jo viikon iässä kera lämpölampun, jes :smt048
Hellan lettas

Tiedän tiia,että niihin kiintyy,ettei malttais viedä niitä ollenkaan,mutta mä hoin itelle ainakin,että kanalassa niillä on parempi saada muilta kanoilta elämän esimerkki :smt045 Ne kanan tavat pitää kans oppia,eikä ihmisen tapoja.Eräskin kertoi miten kukosta tuli ihan hirvittävän vihainen,kun se sisällä sylissä kasvatettiin,ihmisen kanssa.
Meillä ne 6 viikkoiset oli irti mun kanssa ulkonakin eilen syömässä ruohoa muiden kanssa ja sitten kipittivät takaisin kanalaan ja taas ulos. :smt001
Mulla tulee nyt 2 viikkoisille myös viikonlopun aikana muuttohommat eteen,ja mä oonki pähkäilly miten sen käytännössä teen,kun ilmat on kesästä jo paljon viileämmät ja kanalan ovi on kuitenkin muiden kanojen kulkemisen takia auki. Lämpölamppu roikkuu sieltä orsien välistä ,jonka alle ne 6 viikkoiset joskus menevät,mutta ovat kyllä paljon orsilla,ettei ne sitä paljon enää käytä.Uusien tipsujen takia annan nyt olla sen siinä.Vein edelliset tiput ensin siinä samassa häkissä kanojen silmien alle totutteluun ja sitten ku näytti siltä,että voi päästää irti,pääsivät tipulaan,joka on sellainen minne tiput pääsee,mutta isot kanat ei.Kuitenkin saivat kulkea kanalassa vapaasti,mutta tipula oli ja on vieläkin paikka ,jonne pahan tilanteen tullen voi kipittää suojaan.Maatiais kanat on vähä sellaisia ,jotka jahtaa tipuja,mutta kyllä neki nyt jo nukkuu orsilla ihan rauhassa vaikka tipu olis siinä vieressä.Jonkumoinen hajurako siinä toki on vieläkin. :smt005
Laitan ehkä oven alaosan eteen jonkin levyn,että ilmavirta ei käy suoraan kanalan lattiatasoon ja pahvitan tipulan seinämät..Ulkopuolelle voisin natustella tikkaat ,jonka avulla kanat vois kulkea sen levyn yli :smt017 Jotaki tämmöstä mä nyt oon mielessäni suunnitellu. Jos jollain olis jo käytännössä joku hyvä konsti kans,miten ilmavirroilta vois suojailla muuttopuuhissa olevia konehaudottuja tipuja,niin mä ottaisin kyllä ilolla vastaan niitä ideoita.TUossa oli ny mun idet,jotka ei vielä käytännössä ole kokeiltu.
kikka

Viesti Kirjoittaja kikka »

Hyvä niksi on vielä (jos löytyy vanhempaa) tipua edellistä kone satsista (hautomakoneen omistajilla tipuja yleensä pukkaa kk välein koneesta...), niin laitan aina yhden edellisen poikueen tipusen opeksi mallia näyttämään juuri koneesta kuoriutuneille tipuille. Ei tarvi sitten itse opettaa tulokkaille syömis- eikä juomis systeemeitä, kun tämä "vanhin" tipu näyttää miten homma toimii. Pikku tiput ottavat yleensä heti tämän isoimman keinoemokseen, ja apinoivat kaiken sen tekemän. Nukkumaankin ne kömpivät sen suurimman ympärille ottamaan lämpöä kaverista. Paremmin kana (tässä tapauksessa tipu) osaa toiselle opettaa kananmetkut kuin ihminen :smt043, siksi uskoisin, että tipujen on parempi kasvaa siellä kanalassa lajitovereiden joukossa. Sitä lämpömittaria suosittelen kyllä käytäämään, talvipakkasilla tietysti aivan eri meininki (jos silloin joku tipuilee).

Itse pidän tiput/nuorikot eri osastoissa kuin aikuiset kanat lähinnä ruokinnan takia - koska nuoriso syö erilaista (kasvatus-)rehuja, aikuiset kanat taas munitusrehua, jotta eväät menisivät oikeaan osastoon. Samaan osastoon ne siirtyvät kun ovat siinä iässä kun eväät ovat samat. Ja kyllähän ne vanhemmat kanat hieman sorsivatkin pienempiä tipusia, eivät välttämättä päästä syömään eivätkä orrelle jos eivät ole omia tipusia.
Kiyry87

Viesti Kirjoittaja Kiyry87 »

Mitähän mun kannattaisi tehdä kun meiän kone haudotut tiput saa sairaan paljon selkäänsä kun päästää ne turvahäkistään ulos? :smt017
Ovat jo aika isoja, melkein 8 viikkoisia ja ovat olleet nyt viikon verran kanalassa kunnolla näkyvissä jotta laumassa kaikki tottuisivat. Olen myös "ulkoiluttanut" tipuja
joka päivä häkin ulkopuolella jotta tottuisivat liikkumaan siellä ja muut tottuisi niiden hengailuun porukan liepeillä. Mutta kun tulee koko ajan turpaan.
KAlkkunatkin nokkii kuin tyhmät... Mie pelkään että osuu silmään tuolla menolla tai nirri lähtee :smt009
Ne on olleet myös vasta vähän aikaa meillä ja eivät ole kanoja nokkineet mitä nyt hellää tutkiskelua. Kalkku-akka siistii kukon helttaakin jos se on puurossa. Samoin oman kalkku-ukkonsa. :smt005
Skrållan

Viesti Kirjoittaja Skrållan »

meillä on sama ongelma.. kaiken pahan alku ja juuri meillä on tehotytöt jotka kait eivät oikeen osaa sosiaalisia taitoja vaan käyvät päälle kun yleiset syyttäjät ja ovat nyt sitten kai opettaneet muillekin tämän huonon tavan. mä laitoin kanalan kahteen osaan ja pienet, nuoremmat ja vähän kiltimmät kahden noin 5-7 viikkoisen kanssa. se Nugetti jonka äiti hylkäs jo oikeestaan 4 viikkoisena pärjää hienosti muiden seurassa mutta tää uus Tweety on kyllä istunut kuusenoksien takana suuremman osan ajasta. käy syömässä ja juomassa mutta nää typerykset (heinäkuun lopulla syntyneet sekarotuiset ) jahtaa niitä kyllä, mutta ei onneksi niin toisissaan kun nuo tehotytöt..
Hellan lettas

Mulla on suurin osa kanoista tehoja.Niiden ruuan pohjana on keitetty peruna ja saavat paljon lihaa,kypsennettynä ja raakana silloin tällöin. Meillä tehot ovat kaikkein kiltimmät kanat,,maatiaisia en ymmärrä yhtään,miten kärkkäitä osaavat olla,mutta tehot laittavat ne kyllä ojennukseen ja tiput näin ollen saavat olla rauhassa.2 päivän "siedätyshoito" joka tipu erällä ja irti on voinu päästää.en ymmärrä miksi joidenkin tehot käyttäytyvät agresiivisesti,kun en ikinä ole sellaista käytöstä täällä meillä nähnyt. :smt012 olisko ruokinnassa joku häikkä?
Vastaa Viestiin