Pikaista apua tarvitaan!

kysymyksiä ja vinkkejä haudonnasta sekä tipujen hoidosta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
Maarit861

Pikaista apua tarvitaan!

Viesti Kirjoittaja Maarit861 »

Elikkäs ekat munat hevostarhan takana metsässä pesässä. Selma neiti se siellä istunut jo reilun pari viikkoa, käyden vaan välillä syömässä. :)

Sellasta olisin tiedustellut kokeneemmilta että uskaltaako kanaa nostaa pesän päältä itse yhtään pois että näkisi paljonko siellä munia on?
Olen muistaakseni jostain kuullut ettei muniin saa ihminen ainakaan koskea?
annemari

Re: Pikaista apua tarvitaan!

Viesti Kirjoittaja annemari »

Saattaa sinne kuikistaa, vaikka ruokaa viedessä nostat selmaa varovasti rinnan alta ja räknäät munat pikaisesti. Hyvä se on tarkastaa, että on edes muutama ehjä muna!
Maarit861

Eli voin ihan koskea muniin ja katsoa?? Kiitos jo vastauksesta!
Tiia12

Viesti Kirjoittaja Tiia12 »

Minä myös olen Hilja neidin nostanut jo useampaan kertaan ja katsellut että munat voivat hyvinm,takaisin kipittää neiti heti :smt006
Maarit861

Auttakaa...

Mulla nyt kana tehnyt pesän metsään, tänään sitten kuoriutui sieltä ensimmäinen tipunen. :)

Pitääköhän mun nyt tehdä sille pesälle jotain, esim yrittää siirtää jonnekkin suojaan tms.
Kiitos jos joku viitsii vastailla!
ninanni

Re: Auttakaa...

Viesti Kirjoittaja ninanni »

enpä oikein tiedä olenko väärässä. Tai tekisinkö väärin. Mutta voisin yrittää siirtää suojaan jos sade / peto uhka olisi? Tai jos pesä on korkealla suojaisin niin ettei tipu pääse putoamaan. Ja puuroa ja keltuaista emolle ja tipulle tarjolle :) enpä tiedä auttaako viestini mutta näin itse tekisin :)
Maarit861

okei!

Eli uskallan siis alkaa yrittään siirtään koko pesää? Toki metsään sataa, jos vaan sataa. :/

Oon ihan pihalla nyt tän asian kanssa :)
milkkis]

Viesti Kirjoittaja milkkis] »

Jos siellä on tipu niin sillon kana yleensä muuttaa kiltisti mihin vaan. Mä oon yleensä ottanu kanan,munat ja tiput kerralla johonkin laatikkoon ja siirtänyt niin jos on ollut tarvis :smt001
ninanni

tai väsäät sille oman kopin siis katollisen :) on mukavampi sit kökkiä pesässä :) tai joku helposti liikuteltava häkki ja viet sillä sen sisälle:) meillä ainakin heti hyväksyi uuden pesän jos tipu oli vaan tallella ;) mut Kai niitä myös pesän hylkääjiäkin on :(
Maarit861

Kiitos vastauksista!

Taidan nyt ottaa riskin ja siirtää ne kanien ulkohäkkiin kanalan sisään. :)

Kyllä oli pieni musta tipunen söpö <3
ninanni

ainiin ja onnittelut pienestä tipusta :) ne on aina niin hellyyttäviä ;)
Maarit861

kiitos onnitteluista! :)

Nyt on emo, tipuineen ja munineen sisätiloissa kanalassa :)
Ei näyttäny Selma oleva millänsäkkään kun ne siirsin.
Hellan lettas

Viesti Kirjoittaja Hellan lettas »

Voooi,että :smt060 Varmasti emollakin nyt helpompaa,kun pääsi taas täyden palvelun hotelliin.. :smt003
ninanni

onko tipu saanut kavereita? Voi se on niin ihanaa kun emo kurluttaa poikaselle ja näyttää mistä syödään ja miten :) tai "käskee" tipun piiloon siipien suojaansa :smt005
Vastaa Viestiin