mikähän vaivaa kanaa APUA

kysymyksiä ja vinkkejä haudonnasta sekä tipujen hoidosta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

maunu_muori

Re: mikähän vaivaa kanaa APUA

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

Tota just tarkoitin, kun sanoin että älä laita munaa.. kana hautoo vaikka kaks kuukautta, jos se muna ei oo hedelmöittynyt ja menee sen vuoksi tosi huonoon kuntoon. Joko hommaat jostain hedelmöittyneitä munia esim 6 ja laitat ne sinne pesään, tai sitten estät sen pesään menon kokonaan. Tyhjän(kukottoman) hautomisessa ei oo mitään järkee.... ainakaan mun mielestä :shock: ..vaikka kuinka olis silkistä kyse :-"
Hautoo ittensä hengiltä jos ei tuu tipiä, jota hoitaa..
annemari

Viesti Kirjoittaja annemari »

Nimenomaan pitää olla sellainen muna, jonka on kukko polkenut, että tulee tipu!!! -hautomakuume ei lopu muuten.

HuH HuH !
juujuu

Viesti Kirjoittaja juujuu »

:smt040 heh mähän olen ihan pöhköpäinen kun sinne sitä tiputonta munaa yritän laittaa hautomahulllulle kanalle Kiitos vaan oikaisusta Tää kaikki on vaan niin uutta ja koko kanakunta outoa sakkia :roll: Tässä menee vanhan pää ihan sekaisin huolesta ja ajatus alkaa pätkiin pahemman kerran Eli en laita munaa en yhtäkään kun en halua tipuja ei ole tilaa ja talven pimeys ja kylmyys pukkaa päälle nurkan takana

Tämän päiväinen iloinen yllätys oli kun tämä hautomahullu rouvva tuli ihan itse pihalle syömään ja kuopimaan
Kiitos vaan kun jaksoitte kirjoitella mun tyhmiin kysymyksiin vastaukset :smt024
juujuu

Sen verran asiaa vielä tuon esille : Hautomakuumepotilas paranemaan päin :smt004 Olen peittänyt pesäpaikan ja nostanut kanan ulos ja luukut kiinni koppiin Tänään ajattelin viedä(jos kissan saan siksi aikaa sisälle) rouvvan oikein piknikille lantalan reunoille jos se sais unohtamaan koko tipu hömpötyksen ...
maunu_muori

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

Tyhmiä kysymyksiä ei ole, se se on tyhmää jos ei uskalla jotain kysyä, mitä ei tiedä tai ymmärrä.. :smt023 Hieno juttu, että unohtuu se haudonta.. mie lopetin kaikkiaan 3 kanan haudonnat tällä viikolla väkisin: ei oo meilläkään nyt just aikuista kukko.. mut KOHTA on :smt005 .. sillain pikasesti laskettuna taitaa kukkopoika olla vajaa parikymmentä :smt045 .. tulee pikkumiehelle sapuskaa :smt002
miisu

Viesti Kirjoittaja miisu »

Huh, helpotuin kun luin tätä aihetta. Meillä on nimittäin sama juttu kanalan ainoan silkin kanssa, rupesi tänään pesässä kököttämään vaikka ei ole edes munia alla! Minä jo mietin kaikenmaailman munatukoksia, mutta kun kanan ottaa pois pesästä niin syö ja juo normaalisti ja jopa lähtee uloskin temmeltämään. Kuitenkin jonkun ajan kuluttua menee takaisin pesään, sama homma on ollut koko päivän. Olen kuitenkin antanut olla pesässä tunnin pari että saisi munittua jos olisi oikeasti tarve.

Tämä neitihän ei ole muninut kuin muutaman viikon (nuorikko). Täällä nyt toivotaan että yrittää mieluummin tyhjäpäisesti hautoa kuin että olisi joku ongelma sisuksissa. Hyvin syö ja liikkuu kuitenkin... :smt001
juujuu

Hautooko kana itsensä hengiltä ???

Mulla silkkikanoissa yksi yksilö joka koko ajan hautomakuumeessaa Kerran sain sen loppumaan ja jopa munikin parisen munaa mutta nyt taas on ollut jo pidempään hautomassa tyhjyyttä :smt009
Nostan sen monta kertaa päivässä ulos muiden joukkoon Se syö ja juo ,ruoputtaa maata mutta jos luukku on sisälle auki menee hetikohta takaisin sisälle pesäänsä Jos pistän pesän piiloon menee siihen viereen
Jos laitan luukut kiinni kanalakoppiin niin on kyllä ulkona tekemässä sitäsun tätä mutta käy välillä koputtamassa luukkuun et"pääsiskö sisälle "
ja käynnit tihenee kun aikaa kuluu ja koputus kovenee eli kova hätä kanalla päästä takaisin sisälle
On aina yksinään ja pörhistelee sulkansa ,laskee päänsä alas jos joku toisista tulee kohti Ja juoksee karkuun jolloin toiset nokkivat sitä
Kraakkuu ja levittelee siipiään yksinään ulkona
Kopissa on koko ajan siinä kohdassa johon olen sen asettanut tai se on itse mennyt Ei syö eikä juo sisällä vaikka olis mahdollisuus
On pienempi kuin muut ja nyt eron huomaa jo selvästi

MITÄ TÄLLE VOI TEHDÄ ,EHDOTUKSIA mutta en lopeta kanaa kun kerta vielä syö ja juo ja kuopsuttelee Pitäiskö antaa jollekkin joka haluaa munanhaudonta kanan itselleen ....
annemari

Re: Hautooko kana itsensä hengiltä ???

Viesti Kirjoittaja annemari »

Munia alle ja annat sille sen tipun tai kaksi hoidettavaksi. Silkit on mahdottomia.
mik

Viesti Kirjoittaja mik »

Tuo mulle hautomakoneeks :smt003
miisu

Täällä on sama juttu silkin kanssa, hautoi itsepäisesti tyhjää pesää ja ei luovuttanut vaikka miten pesän sulki ja vei ulos jne. Kun pesästä nostaa ensin pois niin jää lattialle hautomisasentoon, mutta sain sille taas virrat päälle kun vähän enemmän liikuttelin, ja syö kun nostan ruokintakaukaloon :smt005 Siellä sitten älyää, että hei, ruokaa... (Olen nyt nostanut sitä siinä kerran päivässä pois pesästä, ettei rupeisi sinne ainakaan paskomaan)
Luovutin sitten ja laitoin munat alle, ei muuten olisi tainnut tulla mitään. Vähän näytti siltä ettei muuten olisi pesästä lähtenyt... Ehkä se on sunkin niin tehtävä.
Nyt tässä vaan toivotaan, että niistä munista jotain tulee :smt022 Muuten mahtaa neiti hautoa vaikka maailman tappiin..
juujuu

miisu : ihan on kuin mun toi Blondi en vaan millää laittais munia alle kun en halua talvea vasten tipuja jos ollenkaan Nyt olen nostellut rouvaa ulos pari kolme kertaa päivässä ja sulkenut ikkunan koppiin että kana edes söis jotain ....
miisu

Juu en olisi minäkään niitä tipuja talvea vasten halunnut, eikä muutkaan perheenjäneset olleet kauheen myötämielellä...Mutta nyt taisi kyllä kanan tahto voittaa, 4. haudontapäivä menossa :smt005 Tässä sitä sitten kuumeisesti miettimään, että pärjäävätkö tiput syyskuussa vielä kivinavetassa äitikanan ja lämpölampun turvin vai joutuuko sisälle tuomaan.. On nuo silkit kyllä ihania otuksia, mutta kyllä rupee vähän tila loppumaan jos neiti meinaa tipuja sarjatuotannolla jatkossakin ... No, Pamela on meikäläisen ehdoton lemppari koko lintuporukassa, että saipa nyt ainakin kerran tahtonsa lävitse :smt062
Maattari
lindell

Viesti Kirjoittaja Maattari »

Emon alla haudotut tiput pärjäävät hyvin Ilman lämpölamppua vaikka talvella kanalassa kunhan lämpö on plussan puolella joten syyskuu ei ole mikään ongelma :smt001 Onnea haudontaan :smt023
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
capeet

Viesti Kirjoittaja capeet »

juujuu kirjoitti:Eilenkin annoin kädestä avokadoa meinasi syödä koko käden nahkoinenn päivineen eli tästäkin ajattelin ettei ihan kuolemansairas ole ,vai??
Tää nyt ei varsinaisesti tuohon hautomakuumeeseen liity, mutta avokado saattaa olla pahaksi. Se sisältää persiiniä, joka on eläimille aika myrkkyä, mutta ilmeisesti erityisen myrkyllistä linnuille.
juujuu

capeet kirjoitti:
juujuu kirjoitti:Eilenkin annoin kädestä avokadoa meinasi syödä koko käden nahkoinenn päivineen eli tästäkin ajattelin ettei ihan kuolemansairas ole ,vai??
Tää nyt ei varsinaisesti tuohon hautomakuumeeseen liity, mutta avokado saattaa olla pahaksi. Se sisältää persiiniä, joka on eläimille aika myrkkyä, mutta ilmeisesti erityisen myrkyllistä linnuille.

JUUH ,..toi on tiedossa nyt mutta ei ollut silloin :smt009 arvaa vaan kun pelästyin kun luin jostain että olis myrkkyä mutta onneksi noit silkit eivät siitä miksikään tulleet mutta tykkäsivät kovasti Ja kiitos kun kerroit mikä siinä on myrkkyä sitä en tiennyt :smt045
Vastaa Viestiin