Sannikin hanhenpesässä :)

juttuja muista linnuista kuin kanoista

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

sannikki

Re: Sannikin hanhenpesässä :)

Viesti Kirjoittaja sannikki »

WUHUUUUUUUUUU MEILLE KUORIUTUU HANHIVAUVOJA!!!!

Kuva
sannikki

Ensi keväänä meillä on ISOMPI hautomakone ja lyön sen tupaten täyteen munia :smt012 Yksi poikanen tälle keväälle, mutta hyvä edes se. Neljä munaa oli koneessa, Läpsy ei todellakaan alkanut hautomaan vaikka maha on ihan kalju... Hain munat pois, osa oli jo kuukauden vanhoja... Läpivalaisin, ei alkuja eikä kehitystä, hedelmöittyneitä kylläkin.
sannikki

Ota nyt linnun mielenliikkeistä selvää.... Tyhjensin Läpsyn pesän kun ei alkanut hautoa, muutaman päivän meni kuin elopellossa, sit päätti pyöräyttää munan ja alkaa kökkiä sen päällä... ei ihan koko ajan mut lähes... Saikohan inspiraation kun kävin hanhivauvaa näyttämässä edellisenä päivänä sille... Läpsy kyllä pelkäs kuin synti sitä :smt043
sannikki

Nyt ei pitäis sanoa mitää ettei mene heti mönkään.... joten ollaan ihan hissukseen ettei meidän Läpsyrouva kuule :-" Se on pötkötellyt pesässä nyt muutaman päivän ja suureksi ihmetykseksi ei antanu mun mennä pesälle vaikka oli itse syömässä.... Sain jalkaan hanhen nokasta :smt038 ennen ei välittän mitään vaikka olisin sen alle menny kopeloimaan nyt ryntäs pesän eteen ja osoitti mun kintulle kovin pientä kunnioitusta...
sannikki

Kävin läpivalaisemassa hanhi-rouvan kolme munaa :smt036 kahdessa munassa on kehitystä! Oliskohan nyt 10 päivää hautonut :) pidetään siis peukkuja ja toivotaan paria hanhivauvaa lisää meille :wav:

Taika hanhi kasvaa kohisten ja joudumpa pian keksimään uuden asumuksen sille, ei meinaan isossa kaninhäkissä riitä enää kohta korkeus :smt050
sannikki

Mokomakin hanhi lähti taas haahuilemaan pesimisen sijasta.... Otin munat koneeseen mutta näinköhän olivat yön hautomatta kun ihan kylmiä oli aamulla :smt009 No katsotaan alkaako kehitystä näkyä, harmi jos ei kun emo sai alkiot jo mukavan kokoiseksi... Nyt oon ihan törkeästi keränny munat koneeseen ja meillä unohdetaan epävarman huithapelihanhen hautomiset...
tipsi
riikinkukko

Viesti Kirjoittaja tipsi »

Toivotaan parasta! Jospa sieltä joku jaksaisi vielä jatkaa kehitystään.
Ankkoja, kanoja ja lampaita.
taikku

Viesti Kirjoittaja taikku »

Minä antaisin hanhen hoitaa homman. Meillä ilmestyi pesään ensimmäiset munat, kun oli vielä yöpakkasia. Teki seitsemän munaa, eikä todellakaan alkanut hautomaan niitä heti. Munat olivat pesässä minusta välillä päiväkausia, ennenkuin alkoi välillä siellä hetkisen istumaan. Päivät huiteli missä sattui, mutta sitten alkoi yöt olemaan pesässä.Tähän asti on käynyt pihalla syömässä ja kylpemässä, ollut kauankin pois pesästä. Toissapäivänä esim. oli mennyt aitausten taakse eikä päässytkään takaisin, ennenkuin huomasin ja avasin portin. Tänään äsken aloin etsimään ukko hanhea, se kun on tepastellut ankkojen kanssa eikä lähde pihasta ja mistä löysinkään.... rouvan luota, jolla oli kuoriutunut ainakin kaksi poikasta :shock: Kädestä meinasi lähteä pala, kun yritin kurkata montako siellä on, eli olkoon. Meillä on nyt sitten vähän yllätys poikasia (koska todella luulin, ettei niistä tule mitään). Nyt sitten mietin miten käy, kun se pesä on tuolla entisen lampolan ikkunasyvennyksessä (sen takia eivät ehkä ole paleltuneet, kun pesä ei ole maassa), eli miten sieltä tulevat alas :smt017
sannikki

Vähän eri asia kun hanhi hautoi jo tiukasti, munissa oli kehitystä ja sit lopetti... eikä ole pesään päin vilkaissutkaan vaikka jätin sinnekin munia... Koneessa on nyt kehitys jatkunut, yksi alkoi haisemaan sen otin pois... Ja kun miettii että aprillipäivänä tuli ensimmäinen muna, nyt ollaan kesäkuussa, sain heittaa vanhoja munia jo 10 pois kun olivat melkein kuukauden seissy pesässä... tuskin niitä hanhikaan enään olis saanu lähtemään alkuun :) On stressaavaa kun toinen hautoo ja sitten lopettaakin ja tietää että munissa on elämää. Aika riski jättää pesään odottamaan että hautooko vai ei, ei ne alkiot kai päivätolkulla hengissä pysy kun ovat jo lähteneet kunnolla alkuun???
taikku

Viesti Kirjoittaja taikku »

Meidän munat olivat huhtikuulta... mutta hoh hoijaa, meillä ulkoili jo neljä hanhipikkuista :-" onneksi minun ei tarvitse stressata :smt101
sannikki

Mulle on aivan sama vaikka sun munat olis ollu uudelta vuodelta, painu muiden viesteihin haukottelemaan! Piru että ärsyttää tollaset jotka ei voi vaan hyväksyä että joku muu tekee asiat omalla tavallaan...
Vastaa Viestiin