Sannikin hanhenpesässä :)

juttuja muista linnuista kuin kanoista

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

sannikki

Sannikin hanhenpesässä :)

Viesti Kirjoittaja sannikki »

Ihanainen hanheni, Läpsy-rouva pyöräytti minulle aprillimunan, seuraavana päivänä toisen :) Tänään Ihmettelin kuinka ahne hanhirouva ei rynnännyt luokseni salaattikerästä huolimatta vaan makaili pesässään ja kotvan mietittyään, peitteli munat tuli ruokailemaan ja painui takaisin pesään. Tuntia myöhemmin Läpsy peitteli pesänsä ja lähti päivän touhuihin. Pesässä olikin uutukainen lämmin muna! Tämän munan korjasin talteen ja pesään jäi merkityt pesämunat joita pakkanen pääsi luultavasti puraisemaan. Suuri suunnitelmani on ottaa neljä munaa koneeseen ja toivoa, rukoilla ja toivoa Läpsyn munivan lisää ja aloittavan haudonnan itsekin. Neljä munaa haluan takaportiksi jos saisin edes niistä poikasia, sikäli jos läpsy ei haudontaan innostu. Pesän tarkka hoitaminen on lienee kyllä hyvä merkki!

Hain kirjan veden aateliset ja pää on pyörällä henhenmunien haudonnan monimutkaisuudesta, jos siinä onnistun niin onnittelen itseäni! ja jos vaikka tapauhtuisi niin että Läpsy hautoo ja poikasia tulee häneltä ja koneesta, niin ainakin poikaset pääsevät emon hoiviin hoitoon :)

Ensimmäisen munan jälkeen huomasin hanhen käytöksessä hienoisen muutoksen, Läpsy tulee siivous ja ruokintapuuhiin aivan kiinni minuun, poopottaa ja kallistelee päätään, ennen on aina pitänyt riittävän välimatkan minuunkin saati muihin ihmisiin :smt001 Herrahanhi taasen on ärhäkämpi ja vahtii rouvan rauhaa tarkasti. Ja rauha rouvalle taataankin jos pesään pyllähtää!
tinttuli

Re: Sannikin hanhenpesässä :)

Viesti Kirjoittaja tinttuli »

Meidän Siiri hautoi tyhjiä munia yli kuukauden ja laihtui niin, ettei ollut kuin luuta ja höyheniä. Onneksi mulla oli koneessa hedelmöittyneitä munia ja viikon ikäisenä vein pariskunnalle "tuoreen" lapsosen. Hanhen vaistot jälkikasvua kohtaan ovat kyllä niin voimakkaat, että voi vain ihmetellä. :smt049
taikku

Viesti Kirjoittaja taikku »

Minulla hanhet ovat munineet vain jokatoinen päivä :smt017 Kerran yritin hautoa koneessa... ei tullut mitään... :smt009
sannikki

Taikku, mie sain tosta veden aateliset kirjasta kuvan ettei hanhenmunien haudonta ole ihan iisiä, vaatii tuuletusta, kääntelyä, lämmön nostoa haudonnan edetessä yms yms yms... meinaan kokeilla ja teen niinkuin kirjassa neuvotaan :) katsotaan kuin käy :smt042
Lyydia

Viesti Kirjoittaja Lyydia »

Minä haudoin ihan kuin kanan munatkin.En tuuletellut enkä pahemmin käännellytkään ja neljä pikkuista tuli.Kasvavat huimaa vauhtia ja kohta on siirto sisältä talliin edessä :smt001 Tulevat tuossa häkissä aina kukkimaan kun ohi kuljen että eikö mitään hyvää anna :smt045 Eilen kävivät iltapesulla altaassa :smt054 Huomenna uusia munia koneeseen saapa nähdä kehittyvätkö kun välissä oli hedelmöittyymättömiä.
taikku

Viesti Kirjoittaja taikku »

Niin, epäilen meidän Hannun olevan tuhkis :smt004 Tosin nyt se on alkanut polkee ankkoja.... mitähän niistä tulisi :smt002 Katsotaan mitä sannikki saa kirjan avulla aikaiseksi... sitten voisin minäkin uudelleen kokeilla.... jos Kerttu nyt sitten taas joskus suostuisi munimaan... sekin on niin oikukas :smt009
sannikki

Mie niiiiiiiin kovin toivon että Läpsy hautoisi itse, saattaisin jopa kiikutta koneesta sitten munat pesään :smt040 olis vaan niin uskomattoman helppoa kun hanhet lukemani mukaan ovat hyviä vanhempia :)

Lämpöisiä ilmoja vaan kaivataan!!!! paleltuu munat jos -10 paukuttaa yöllä ja hanhi ei makaile päällä taukoamatta. Hyvin se peittää ne ja aamulla munat on tuntuneet lämpimiltä, mut mut, katsotaan :smt042
2kanaa

Viesti Kirjoittaja 2kanaa »

Mulle on neuvottu että pitäs joka päivä ottaa hanhen munat pois hautomakoneesta n15minuutiksi. ikäänkuin "jäähtymään".

Vähän niinkuin Hanhi emo tekee oma hautoma munilleenkin...menee syömään jne...

Eli imitoida hanhi emoa...en sitte tiiä ko. en oo hanhen munia vielä hautonut...on kuulemma vaikeaa..aion hakea sebastopol hanhen munia..ja kasvattajalla itsellään oli aiemmin 12munaa josta vain yksi selvisi...

Että sellasta... On kuulemma siellä englannissakin harvinaisuuksia ja erittäin vaikea saada siitosmunat onnistumaan...
sannikki

No niin nyt olis konemunat kerättynä ja huomenna hurahtaa kone käyntiin. Jännittää ihan sikana että mitä niistä tulee tahi tuleeko mitään. Läpsyrouva on voipuneen tuntuinen, mahtaako muninta vaikuttaa... Rouva makoilee paljon nokka selässä ja poopottelee silloin tällöin hiljaa :smt017 on kyllä ruokahalu suuri rouvalla, mutta ennen niin suuri herkku jäävuorisalaatti ei kelpaa laisinkaan :shock: toivottavasti ei kipeäksi vetäisi mussu...
tinttuli

Viesti Kirjoittaja tinttuli »

Sannikki
Onhan sinulla tarjolla oikeaa kanakalkkia astiassa Läpsykälle? Vain rouhea kalkki viipyy kuvussa riittävän kauan, jotta se ehtii imeytyä.

Onnea haudotuksiin !

:smt038
sannikki

Rouva on alkanut osoittaa elkeitä pesänhoidon kiinnostamisesta, sinnehän oli ilmestynyt hieman hienoja höyheniä :smt038 Läpsyllä on rinta rempallaan eli ilmeisesti itse niitä nyppii.

munia pesässä on vasta neljä kun keräsin välillä neljä koneeseen, täytyy sitten vaan haudonnon kunnolla alettua ottaa ne vanhimmat pois, onneksi tajusin merkitä ne...

voi kun rouva alkaisi hautomaan ihan itse
sannikki

Ei hanhenpesässä, mutta hautomakoneessa on kolmessa munassa hieno musta möykky ja suonistoa niin valtavasti neljäs näyttää typötyhjältä, mutta kolmekin on hienoa, kun odotin ei mitään!!!

:wav: :wav: :wav:

tinttuli on kalkkia ja veden aateliset kirjasta neuvoon tarttuen myös puuhiiltä, joka meneekin ihan hulluna rouvalle!
Viktoria

Viesti Kirjoittaja Viktoria »

Siis häh, pitäiskö niille antaa puuhiiltä? :shock:
sannikki

Ainakin tossa veden aateliset kirjassa niin oli präntätty, minähän sitten grillistä kaivoin ja hyvin uppoaa rouvalle :smt017 mikä lie siinä on mitä tarvitsee mutta söis niin paljon kun jaksaisin puita poltella :smt042
sannikki

Konemunissa edelleen kehitystä, jopa siinä tyhjäksi katsomassani on tapahtunut jotain, haudonnassa 15 vuorokausi menossa, lämpö 38,5 ja kosteus 65%, kosteutta nostan 17vrk:n jälkeen 70%, nyt tuuletetaan aamuin illoin ja aamulla dippaan munat 40 asteiseen veteen ennen takaisin koneeseen laittoa, 20vrk:n kohdalla tuuletetaan kolmesti ja kastelua lisätään. Näillä opeilla ollaan ainakin saatu kehitystä aikaan, toivon vaan että sujuis loppuun asti, ei taida Läpsykkä alkaa hautomaan :smt010 pesässä 9 munaa jotka ei mahdu minulle koneeseen.... Ensi kesänä sitten isompaa konetta kehiin....
Vastaa Viestiin