Varin projektit, ja kanojen...

kysymyksiä ja vinkkejä haudonnasta sekä tipujen hoidosta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
siimis

Re: Varin projektit, ja kanojen...

Viesti Kirjoittaja siimis »

Laita niitä nippusiteitä kaksi - eri väriyhdistelmillä saat jo huomattavan monta vaihtoehtoa :smt002
vardenji

Viesti Kirjoittaja vardenji »

Kiitos vinkeistä! Nyt olen laittanu oik. jalkaan, niin seuraaville vas. jalka. Ilmoittele tipsi, kun menette, bilteman väriskaala oli isompi :smt002 Pienimpiä mahdollisia ja paaaljon eri värejä :smt003
Yhden ainoan karvajalan jätän merkitsemättä samoin kuin ainoan kokoruskean. Toi viimonen muna on aika hiljaa :smt009 Renkaat olen laittanu silleen että rengas juur pysyy varpaiden ansiosta jalassa. Vaihdan sit saman väriseen jalan kasvaessa ja jätän taas väljäks. Ostin tähän tarkotukseen pienet sivuleikkurit, joilla side katkee pienellä voimalla=vähemmän vahinkoja ja kärjellä saa suoraan, jottei tartte vekslata pihtiosan ohi teräosalle. Terät on pienet ja tarkat, joten on helppo vältellä tipun varpaita :smt002 Kunhan on tarpeeks isoja, alan jo ehkä tunnistamaan kuviosta... Ehkä...
vardenji

Kaikki 17 tipua tipulaatikossa mun sängyn vieressä. NYT ei enää nukuta yöllä, joten saavat muuttaa ahtaaks käyvästä laatikosta tänään tonne tipuaitaukseen alakerran tyhjään makuuhuoneeseen. Siellä on viileää, mutta keinoemon alla lämpimämpää ja ajattelin viritellä ton lämpömaton johonkin kohtaan aitausta. Syövät ja juovat paljon. Ja piipittävät ja rapistelevat sitäkin enemmän :smt042
mik

Viesti Kirjoittaja mik »

mua kiinnostaa se tuplamuna, tuliks identtiset kaksoset?
vardenji

Tuli yks kuollu siitä munasta :smt009 Ruskuaispussi ei ollu vetäytyny ja ilmakuplaan oli yritetty, muttei selvinny. Näin luultavasti siis väärin sen alkion. Ehkä ihan hyvä! Tiput ovat siirtynee tipuaitaukseen. Kaveri kävi lapsineen kattomassa eläimiä, kun soitin että on tipuja. Oli siinä tipuilla ihmettelemistä kun sylittelyä riitti :smt005 Nyt saavat olla hetken rauhassa. Suurta ihmetystä tuotti myös siimikseltä eilen haettu Kurko-kukko, oli niin suuri ja komea :smt003 Kaikista eläimistä ihanimpia oli ilmeisesti tiput.
vardenji

Viimeisenä kuoriutuneela on väärät karvajalat. Eli teipataanko ne kartonkiläpyskään suoristumaan :smt017 Ei nyt saa varpaita suoraks vaan lähinnä ryömii tai kävelee kömpelösti kantapäillä... Tää tais olla kans sellanen verinen muna, mistä tää kuoriutu. Se o mukavan värinen ja pirteen olonen, joten haluaisin yrittää saada sen jalat kuntoon, vaikken sitten antaisikaan sen lisääntyä ja periyttää väärävarpaisuutta(kuinka suuri mahdollisuus siihen on?)
siimis

Viesti Kirjoittaja siimis »

Voihan niitä yrittää suoristaa, teipin ja pahvikengän avulla. Jos eivät ole pahasti, niin suoristuvat parissa päivässä ja niistä tulee ihan normaalit. Todennäköisesti johtuu siitä kun on kuoriutuminen pitkittynyt.
vardenji

Oli ne aika kierot sisäänpäin, mutta nyt ne on teipattu. Liukas teippi vaan ei oikein pidä, joten se vähän kellahtelee.
vardenji

Kiemurakarvavarvas oli eksyny keinoemon alta yöllä ja makas kuolleena puruilla :smt010 Ehkä siitä vaan ei ollu eläjäks. Kaikki muut on pirteinä ja nirsoina heti aamusta. Koko parven ilme on tällä hetkellä-'YÖK, PUUROOO? Me halutaan kananmunaa!' Annoin siis piimällä turvotettuja puurohiutaleita. Sotken mukaan keitettyä kananmunaa, josko sitten kelpais :smt005 Tiput on tullee äitiinsä, mä en puuroo syö...
Pirjo

Viesti Kirjoittaja Pirjo »

Voi kurja kiemuravarpaan kohtalosta :smt010
vardenji

Äsken piti mennä hätiin, kun kuulu tuolta tipulahuoneesta kova parku. Yks tipu seiso itkemässä keinoemon jalan väärällä puolelle(siis kylmässä) kaula märkänä. Onko kaatunu vesikuppiin, vai olisko vaikeuksia veden nielemisessä? Taas siellä itketään...

Lisäys, ei ollu tällä kertaa mitään hätää.
Toi kuoripylly huolestuttaa kans. Enää ei oo kuoria pyllyssä, mutta takamus on punanen ja untuvat märät vieläkin! Oliskohan ripulilla... Ekana tulis mieleen laittaa se hautomakoneeseen kuivumaan... Vettä on kulunu kohtuullisesti ja menevät itse juomaan. Ruokana siis keitettyä kananmunaa, piimällä liotettuja puurohiutaleita, pienen pieneksi murskattua kananmunan kuorta erillisessä astiassa ja peiponsiemenseosta, joka menee hitaasti. Pikkuruiset kakat puruissa näyttää välillä ihan kovalta ja välillä vähän vetelämmältä. Tila missä ovat on viileä, mutta viihtyvät myös keinoemon ulkopuolella.
vardenji

Viimeisetkin pikkuiset opetettu syömään. Juominen ei vielä ihan hanskassa. Luotin pitkälti siihen että ensimmäiset opettaa jälkimmäisiä, mutta kaks tipua vaati tukiopetusta syömisessä. Kova parku ei loppunu ennen kun otin ne erilleen ja opetin niitä. Juominen opetellaan iltaan mennessä. Koko ajan olen yrittäny tarkkailla että kaikki kävisivät syömässä. Nyt parku loppuu vaan sillä että otan syliin...
Chokobo on nimensä mukainen, ryntäsi syömään kun koputin lautasta, säntäsi vahingossa ruokalautasen yli ja tarhan toisella laidalla ihmetteli hetken että minne se ruoka meni. Sit käänty ja pyrähti lautaselle ja sai kuin saikin vauhdin loppumaan ennen lautasen takareunaa(meni siis taas ruuan ohi). Pelissähän chokobo on suuri lintulaji jolla voi ratsastaa ja juoksevat hyvin nopeasti.

Hautomakone on tyhjennetty ja pesty, voinko desinfioida sen viinitynnyrindesinfiointiaineella vai teenkö tilauksen? Uusi haudonta alkaa näillä näkymin viikon loppupuolella. Kylläpä tipuista irtoaa tota keltasta nukkaa paljon!
vardenji

Orpinmunia koneessa. Odotus alko taas :smt044 Tiput kasvaa melkosta vauhtia ja mua arveluttaa, kun kaikki näyttää kanoilta, ja mun tuurilla niistä pitäis ehkä puolet olla kukkoja :smt017 Mutta yhdelläkään ei oo punerrusta harjassa, siivet ja pyrstöt kasvaa kaikilla todella nopeesti ja kaikilla on lempee ilme... Mä en usko siihen että kaikki 16 olis kanoja, ainakin 7 luulis olevan kukkoja... Jään varmaan vaan seuraamaan miten ne kasvaa... Kaikkien kuviakin on niin työläs saada tänne arvausta varten :smt005
kanamummo

Viesti Kirjoittaja kanamummo »

Desinfiointiaine on mun järellä desinfiointiaine, ja toisaalta.. mun järellä sulla voi olla yhtä hyvin kaikki kukkoja kun kanoja. Katoppa toisen kerran :smt005
vardenji

Hyvä pointti :smt005 En voi erottaa niitä kukkotipuja kukkoparvesta :smt040 Okei, tänään muutama poikkeavasiipinen tipu bongattu. Pitävät siipiään eri tavalla kun toiset... Kakkapyllylle täytyy keksiä uus kutsumanimi. Takapuolen pesun ja kuivauksen jälkeen ei oo kastunu.
Eivät syöneekään niitä siemeniä, vaan joku keksi kylpylän siemenloorasta :smt012 :smt037 Annoin kylpyhiekkaa ja sitä ne alko syömään :smt016 'Syödään kylpy ja kylvetään ruuassa!' ihan kuin vaan...
Että mulla on paljon iloa lemmikeistä :smt003
Vastaa Viestiin