Varin projektit, ja kanojen...

kysymyksiä ja vinkkejä haudonnasta sekä tipujen hoidosta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
vardenji

Varin projektit, ja kanojen...

Viesti Kirjoittaja vardenji »

Voiskohan noista munista tulla jotain? Väsäsin siis itte hautomakoneen 10 l laatikkoon ja lämmönlähteenä on liskojen 20w lämpömatto. Kaks viikkoo tulee 6'lla kaupan luomumunalla koneessa täyteen tiistaina ja nyt kun läpivalasin oli 3 sellasta muuttumatonta. Keltuainen vaan leijuskeli munaa kääntäessä ihan samanlaisti kun ekanakin päivänä. Kolme muuta oli tummia sisältä, ettei sieltä nähny läpi. Kosteus on tossa 40-50% vahingossa nousi viikolla 70% ja lämpö liikkuu 34-39*c. Kävi kerran yli,alle tai tasan 40 kun olin kylillä, mutta sain laskemaan takasin. Pääosi lämpö pysyy aika hyvin tossa 38*c asteessa. Mittari on epätarkka. Ilmakuplat on aika isot, ehkä 1/4 tai 1/5 koko munasta, mä oon huono arvioimaan epäsäännöllisen muotosesta kappaleesta :smt002

En oo siis hautonu koskaan ennen, joten odotan lähinnä mätiä munia lopputuloksena. Kyseessä on vasta koehaudonta... Olis se kuitenkin kivaa jos sieltä jotain piiperöitä saisi elossa uloskin :-"
vardenji

Re: Varin projektit, ja kanojen...

Eipä tullu kaupan munista kun mätää munaa... Nyt onkin sitten alla Kallelta haetut alhon munat 12 kpl :smt044 kolmen viikon odotus alko taas, mutta nyt on HIEMAN suuremmat mahdollisuudet onnistua!
Pirjo

Viesti Kirjoittaja Pirjo »

Odottavan aika on pitkä mutta antoisa.
vardenji

Nyt alkaa jo jännittää näkyykö huomenna verisuonia... Tulee viikko huomenna täyteen haudonnan aloituksesta :smt044 Olis ihana saada tipuja, kun toinen mun ekan parven kanoista menee kai kanojen taivaaseen viimeistään huomenna :smt010 Ja mun mielestä turhaan. Vielä koitan saada ell kiinni, mutta kyytiä ei kuulemma näillä bensan hinnoilla tipu kanan takia... Sit ei oo enää kun yks kana siitä parvesta jäljellä, joten tipuja kaipailisin kovin.
vardenji

Näyttää vaan pahasti siltä et meni tämäkin haudonta penkin alle :smt009 8 vrk aloituksesta eikä näy verisuonia. Pari munaa on menny ihan oranssiks sisältä ja yhdessä on vaan taskulampulla näkyvät renkaat. Oliks se taas jokin merkki keskenmenosta :smt017 Parissa keltuaisessa näkyy heikosti tummia pisteita... Jatkan vielä ainakin viikon. Taitaa mulla olla taas se ihan oikee hautomakone ostoslistalla.
vardenji

Koska tää harrastus nyt tuppaa aina vähän paisumaan, kannattaiskohan mun ostaa vaan suosiolla toi octagon eco 20+... :smt017 Mä harmittelen kuitenkin viimeistään vuoden päästä kun ei oo sitä isompaa konetta :smt005
flai

Viesti Kirjoittaja flai »

vardenji kirjoitti:Koska tää harrastus nyt tuppaa aina vähän paisumaan, kannattaiskohan mun ostaa vaan suosiolla toi octagon eco 20+... :smt017 Mä harmittelen kuitenkin viimeistään vuoden päästä kun ei oo sitä isompaa konetta :smt005
Suosittelen! :smt023 Miulla on tuo kyseinen kone, kuoriutumisprosentit on olleet 95% luokkaa. Hyvän kosteusmittarin tarvii toki seurakseen! Miulla on tämä: https://www.hautomo.net/etusivu?page=sh ... egory_id=2 Itekkin oon haudontaa alotellut ensin noilla omatekoisilla kokeiluilla, mutta kyllä se on kivempi hautoa kun on kunnolliset välineet. Siinä kuitenkin saa elämän alkamaan, parasta taata sille mahdollisimman hyvät olosuhteet. Minulle tuli ainakin melkoinen massamurhaajafiilis, kun kerta toisensa jälkeen munat lähti kehittymään, eikä tipun tipua kuoriutunut, tai ehkä yksi-kaksi. Jäi aika nopeaan se touhu. :smt045
siimis

Viesti Kirjoittaja siimis »

Suosittelen lämpimästi isompaa konetta myöskin :smt002 Isomman koneen kanssa mopo karkaa kovempaa :smt005
vardenji

Tuli tilattua toi octagon20 eco puoliautomaatti ja kosteusmittari. Kiitos flai linkistä! Nyt vaan odottelen pakettia. :smt044 Kun paketti saapuu, paan siitosmunat ostetaan-palstalle. :smt003 Alhoja ainakin ja orpingtonejakin ajattelin lisää hautoa. Josko Kalle suostuis mulle vielä munia myymään, vaikka nääkin meni penkin alle :oops: Vois ainakin mennä munia hakemaan kävellen :smt002
Lyydia

Viesti Kirjoittaja Lyydia »

Minullakin on tuo kone ja hyvin on haudonnat onnistuneet. Nytkin laitoin koneeseen 24 ilmajokista ja niistä 19 on lähtenyt kehittymään :smt060 . Kovasti tekis mieli tilata toinen samanlainen kone olen tykännyt. Ei ole tarvinnut lämpöjä ja kosteutta säädellä hyvin on pysynyt kun vaan muistaa vettä laittaa koloon.
vardenji

Hyvä tietää :smt003 Noita munia on tullu käänneltyä aina kun olen kotona ehkä tunnin parin välein, ja jotenkin niistä odottais niitä pikkuvaaveja :smt060 Vaan kun ei tuu tolla kotitekosella, kun lämpötila taitaa ne aina kesken jättää :smt013 Äidille en kertonu mitä kone makso, kun soittelin kuulumisia. Mun mielestä oon haaskannu yhtä paljon aikanaan peleihin, joten miksen kanoihin, jotka sentään tuottaa enemmän kun videopelit :smt003 Pelattuja tunteja takana muutama tuhat, eläintenhoitoon menneitä tunteja hiukan enemmän :smt002 Näin tehdään videopelinörtistä ulkoilmaihminen :smt005
siimis

Mun mielestä hautomakone on ihan hyvä sijoitus :smt023 Se on kuule hyvä harrastus verrattuna moneen muuhun. Toiset tuhlaa rahansa vaikka golfosakkeisiin ja vuorikiipeilyyn, siihen verrattuna mun mielestä kanaharrastus on ihan järkevää puuhaa!
vardenji

Puhumattakaan muista 'oudoista' harrastuksista. Tuttu keräs lapsena kruunukorkkeja. Jotkut tekee sitä aikuseks asti. Toinen tuttu löysi 'seikkaillessaan' erittäin vanhan lasisen coca cola-pullon avaamattomana ja myi sen ihan hyvään hintaan. Forssan lehdessä oli juur että ensimmäisen hämähäkkisarjakuvan hinnaks on noussu jo yli miljoona... Sillä sais hyvin kanatarvikkeita :-k Ja sen maatilan jossa kanoja kasvattaa :smt005 Paaaaallljoon pikkutipuja :smt050 Toivottavasti kone saapuu pian, jotta pääsen munienhankintaan ja hautomaan :smt044

Anteeks, hämähäkkimies-sarjakuvasta siis oli kyse.. kirjotusvihree :oops:
vardenji

12 munasta yks on läpinäkemätön 14. vuorokautena. Lämpötila on nähtävästi liian korkee, koska laitoin ton uuden hautomakoneen mukana tilaamani kosteus/lämpömittarin tonne munien keskelle ja se näytti 44 astetta ja 95 kosteutta :shock: Annoin olla pari tuntia ja näytti 44 astetta ja 48 kosteutta... Noi terraarioon tarkotetut mittarit näyttää 35-36 astetta ja n. 45 kosteutta... Jos tipu tulee, kumpia uskoo? :smt017 Tosin mun lukemalla, jos lämpö on liian korkee, voi tulla epämuodostunu ja liian aikasin... Toivottavasti ei tule epämuodostumia! :smt009

Hautomakone siis saapui postissa eilen, uskomattoman nopea toimitus :smt023
siimis

Jos siellä oikeesti on 44 astetta, niin sitten siellä ei enää kyllä elä kukaan. Yli 40 lämmöt alkaa olla aika tappavia.

Mä testaisin kuumemittarilla, ne on yleensä aika luotettavia. Siis ihan elohopea sellainen, maksaa muutaman euron apteekissa.
Vastaa Viestiin