Tuulian eka konehaudontakokeilu

keskustelua koneellisesta haudonnasta

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Tuulia

Tuulian eka konehaudontakokeilu

Viesti Kirjoittaja Tuulia »

Posti toi tänään Octagon 20 Eco Hautomakoneen ja lämpö/kosteusmittarin.

Piti konetta sitten heti alkaa koekäyttämään, mutta mistä munat, oma kana kun ei vielä muni (3kk. ikäinen vasta) Äitini asuu naapurissa jolta kukko on kuollut, ja uusi kukko vasta 3kk. ikäinen sekin, eli ei Äiteen kanojen munistakaan ole mitään hyötyä, sitten tuli toinen naapuri mieleeni jolla tiesin kanoja olevan, ja kas häneltäkin kukko kuollut :smt022

Ja ei muuta kuin kauppaan luomumunia hakemaan, täytyyhän sitä kokeilla saako sitä edes lämpöjä ja kosteuksia pysymään, ja siksi luomumunia jos vaikka vahingossa tulisi edes 1 tipu :smt007
Ensin mulla oli kone päällä ilman munia ja nyt 12 munan kanssa, ( munat ovat olleet nyt pari tuntia koneessa) kosteus 41% ja lämpö 36.5 Lämpö ja kosteus ei näytä enään tosta nousevan, (tehtaan säädöksissä) uskallanko hieman säätää lämpöjä ylöspäin ????? vai odotanko vielä ? entä tuo kosteus, ohjeessa sanotaan että ilmarako pitää olla puoliksi auki, no jos niin paljon avaan niin kosteus laskee, ilma-aukko on nyt auki 1/3 osaa. vettäkin ohjeen mukaan säiliössä on.

Kivaa jos näin uuden vuoden juhlinnan keskellä joku viitsisi vastailla.
Bean

Re: Tuulian eka konehaudontakokeilu

Viesti Kirjoittaja Bean »

Lämpö voi vielä nousta, koska munat olleet vasta niin vähän aikaa koneessa, samoin kosteus voi tuosta vielä muuttua. Itselläni vastaava kone ja ihan koneen tehdassäädöillä ja mukana tulleilla ohjeilla haudottanut, hyvin tuloksin. Lämpö ollut aika tarkalleen koko ajan 37.8 ja luukku puoliksi auki.
Tuulia

Re: Tuulian eka konehaudontakokeilu

Viesti Kirjoittaja Tuulia »

Laitoin ilmaluukkua hieman enemmän kiinni, (luukku auki nyt noin 1/4 osaa) ja lämpö 36.9 astetta ja kosteus 42%. munat olleet koneessa 7.5 tuntii, mut en nyt yöksi uskalla lämpöjä nostaa etten paista noita munia, voisinko aamulla hieman nostaa lämpöä säätimestä, niin eikö kosteuskin sitten nousisi ? samalla voisin ilmaluukun laittaa puoleenväliin niinkuin ohjeessa sanotaan ?
Tuulia

Re: Tuulian eka konehaudontakokeilu

Viesti Kirjoittaja Tuulia »

Pikkuriikkisen nostin lämpöä, lämpö nyt 37.3 ja kosteus 40% ilma-aukko edelleen 1/4 osaa auki, jos laitan sen puoleen väliin niin kosteus laskee.
riittääkö kosteus. ja voiko ilma-aukko olla vain noin vähän auki ?
Sisälämpötila meillä on noin 20 astetta.

Pystyykö hyvällä taskulampulla läpivalaista ?
Bean

Re: Tuulian eka konehaudontakokeilu

Viesti Kirjoittaja Bean »

Kyllä se varmaan voi olla noinkin vähän auki, siis se ilmaluukku, mutta myöhemmin voi tulla ongelmia hiilidioksidipitoisuuden kanssa, joka voi nousta liian korkeaksi. Siksi noissa ohjeissakin on kai mainittu, että kuoriutumisvaiheessa pitää olla vähintään 1/3 auki. Kyllä tuolla kosteudellakin varmaan pärjää....voihan sitä kokeilla laittaa välillä myös toiseen koloon vähän vettä ja tarkkailla mitä se vaikuttaa kosteuteen. :smt017 Itse ehkä lisäisin vettä ja avaisin tuota luukkua puoliväliin.

Kyllä tuollaisella tehokkaalla led-taskulampulla ainakin pystyy läpivalaisemaan... :smt045
Tuulia

Re: Tuulian eka konehaudontakokeilu

Viesti Kirjoittaja Tuulia »

Lirautin vettä, kosteus nyt 46% ja lämpö edelleen 37.3. ilma-aukko puoliksi auki, eli säädöt vissiin olivat siinä.
mut ei noista kaupan munista mitään tule, läpivalaisin munat hyvällä led lampulla, ja tyhjää näyttää.
Nyt tarvis siitosmunia, laitoinkin ilomoitusta ostetaan palstalle.... TARJOTKAA...
kaakatin

Re: Tuulian eka konehaudontakokeilu

Viesti Kirjoittaja kaakatin »

Älä nyt vielä hellitä. Koskas sä laitoit munat sinne koneeseen? 3-5 päivän päästä alkaa jotain näkyä?
Tuulia

Re: Tuulian eka konehaudontakokeilu

Viesti Kirjoittaja Tuulia »

En löytänyt mistään tässä hätäpäissäni montako päivää se nyt tarkalleen oli ennenkuin kannattaa läpivalaista, niimpä katsoin nyt jo, malttamaton kun olen. Eli ootellaan sitten vielä, vaikka en jaksa uskoa noihin kaupan muniin, vaikka luomuja ovatkin.
Yhden munan jo heitin pois kun oli särö.


Minä se tässä olen kuoriutunut :smt044
Viimeksi muokannut Tuulia, 01 Tammi 2011, 23:22. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Tuulia

Re: Tuulian eka konehaudontakokeilu

Viesti Kirjoittaja Tuulia »

ei toi kosteus kyllä pysy, se on laskenut nyt 42% lämmöt ovat kuitenkin pysyneet 37.3
Meillä on täällä sähkölämmitys, ja varmasti jo muutenkin kuiva huoneilma, voisko se vaikuttaa ? en sitten tiedä miten saan kosteuden nousemaan haudonnan lopussa jos se ei nytkään oikein onnistu. Vienkö koneen kylpyhuoneeseen, siellä meillä on jokseenkin jokapv. pyykkejä kuivumassa.
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4452
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tuulian eka konehaudontakokeilu

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Kerrassaan ihanaa lukea näitä Tuulian kirjoituksia --- tohkeissaan kuin hautova kanaemo konsanaan :smt007 Onnea omasta kuoriutumisestasi :smt003

Jos on erittäin hyvä lamppu ja ihan pilkkopimeä huone, niin hennonhennot verisuonet voi nähdä kaksi vuorokautta haudotuista munista. Mutta se on tositarkkaa tihrustamista ja voi olla, että ekaa kertaa läpivalaistessa se ei onnistu.

Annapa munien kölliä koneessa viikko ja läpivalaise sitten uudelleen. Jos mitään erilaisuutta ei näy verrattuna hautomattomaan munaan, niin tyhjiä ne sitten ovat. Kaikissa luomukanaloissa ei välttämättä taida olla kukkoa ja jos on, niin siellähän on ihan liikaa kanoja per kukko, joten hedelmöittyminen on täysin tuurista kiinni. Lisäksi syöntiin tarkoitettuja munia ei käsitellä/kuljetella niin kuin siitosmunia kuuluisi.
omena

Re: Tuulian eka konehaudontakokeilu

Viesti Kirjoittaja omena »

Mä olen hautonut tuolla kyseisellä koneella kosteusprosentilla 41-42, välillä pääsi jopa alle tuon hetkellisesti, ja kaikki kuoriutuivat. Sitten taas prosentilla 45-47 mulla kuoli 5 ihan loppuvaiheessa kuoreen :smt017 . Joten suosituksista huolimatta pidän itse tuolla koneella 40 tienoilla kosteuden.
Tuulia

Re: Tuulian eka konehaudontakokeilu

Viesti Kirjoittaja Tuulia »

No hyvä, jos se 40% riittää, yön aikana vaan oli lisää laskenut ja on nyt 37% pikkuriikkisen laitoin taas ilma-aukkoa pienemmälle, (on kuitenkin noin puolessavälissä) jos se kosteus siitä sitten nousisi, edes tuohon 40%
Haudonnan loppuvaiheessa pitää varmaan sitten laittaa tuonne pohjalle vettävaluva kangas tms. en nyt ainakaan muuta keksi, millä sitä kosteutta sitten nostaisi.
Viimeksi muokannut Tuulia, 02 Tammi 2011, 22:05. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
fasunen

Re: Tuulian eka konehaudontakokeilu

Viesti Kirjoittaja fasunen »

Märkä pyyhe mullakin oli ton koneen kanssa kuoriutumis vaiheessa kun ei muuten noussut kosteus millään :smt023
Tuulia

Re: Tuulian eka konehaudontakokeilu

Viesti Kirjoittaja Tuulia »

En sitä viikkoa nyt jaksanut odotella, ja läpivalaisin tänään (munat olleet koneessa 3 vrk.) Ja Tyhjää näyttää.

Tahtoo tipuja :smt100
villeah

Re: Tuulian eka konehaudontakokeilu

Viesti Kirjoittaja villeah »

Oota vielä muutama päivä. :smt023 Vaikka onhan se vaikeeta :smt002
Vastaa Viestiin