Pienkanalaan tutustumaan

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

smari

Pienkanalaan tutustumaan

Viesti Kirjoittaja smari »

Kananpitoon kotitarpeiksi tuntuu olevan kiinnostusta ja pienkanala on monille kuitenkin vieras asia. Porissa oli ollut asiaa harkitseville taas kurssikin ja osanottajiakin kai ihan kivasti. :smt001 Ajattelin että olisikohan ideaa jos koottaisiin joku lista paikosta joihin uudet harrastajat voi tulla kanalaa katsomaan? Joillekkin voisi olla näin helpompi lähteä kanailuun mukaan jos vaikka omasta tuttavapiiristä ei löydy apua.
Mun mielestä jos tämmöistä tehtäisiin, niin olisi hyvä jos paikkoja olisi mahdollisimman paljon ja eri puolilla Suomea. Ja siis ihan tavallisia kotikanaloita, ei tarvitsisi olla mitään hienouksia tilojen tai kanojen suhteen, vaan idea olisi vain auttaa ja rohkaista uusia lähtemään tähän eettisempään kananpitoon mukaan. Tutustumisesta kiinnostunut voisi sitten ottaa yhteyttä, sopia tulostaan ja me harrastajat esittelisimme kanalamme ja voisimme vastailla kysymyksiin. Itse ainakin olisin heti mukana ja meille saisi tulla. :smt001

Mutta mitä olette mieltä ideasta? Olisiko kanoja hankkimista harkitsevilla tämmöiselle tarvetta? Ja löytyisikö niitä jotka avaavat ovensa uusille kanoista kiinnostuneille?
koohokana

Re: Pienkanalaan tutustumaan

Viesti Kirjoittaja koohokana »

Kannatetaan :hello1: Minä ainakin aloittelijana haluaisin tulla katsomaan erilaisia kanalanpitoja. Ja sitten kun olen ominut kaikki hyvät ideat, niin voisin itsekin avata kanalan luukun kurkittavaksi.
suikku

Viesti Kirjoittaja suikku »

Kannatetaan! Meidän kanala (vieläkin kesken) ei kuitenkaan sisällä kakkia mahdollisia eteisiä ja väliseiniä ym. mitä pitisi. Liekö sillä väliä? Näkeehän sitten erilaisia kanaloita.
Lyydia

Viesti Kirjoittaja Lyydia »

Hyvä idea :smt045 Itse ainakin haluaisin käydä tutustumassa kun itsellä ollut kanoja vasta heinäkuusta asti.
Kanat ja leot

Viesti Kirjoittaja Kanat ja leot »

Hyvä Idea!Itsekkin aloittanut maaliskuussa harrastuksen ja kiitos Smarille ja Ullalle ja usealle ystävälle neuvoista ja vinkeistä kanojen hoidossa. Minulla kävi vielä tuuri kun uudet kanat aloittivat miltei heti haudonnan ja sain tipuja, niin nenä kiinni kanakirjoissa on opiskeltu ahkeraan. Meillä on juuri remontoitu 50-luvun navettaan, lämpöeristetty n.14 m2 kanala ja pienempi vuohela. Ja innokkaat saapi tulla katsomaan ja itse olen kesän aikana vieraillut monella tilalla ja aina niistä saa uusia ideoita :smt045
Suomi Ii

Viesti Kirjoittaja Suomi Ii »

Hyvä oivallus kannatetaan tervetuloa meille suomen suurimppaan Ii:hin :smt045
Maattari
lindell

Viesti Kirjoittaja Maattari »

Hyvä idea ja meillekin voi tulla!
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
omena

Viesti Kirjoittaja omena »

Hieno idea! Itse katsoin paljon muniksesta kuvia, ja koska kanala oli vielä hieman vaiheessa kun kanat haimme, oli tosi valaisevaa käydä hakemassa kotkotit neljästä eri paikasta ja nähdä neljä erilaista kanalaa :smt041 :smt023 . Meille saa ainakin ilman muuta tulla!
uusikananen

Viesti Kirjoittaja uusikananen »

Hyvä ehdotus, kannatetaan :smt041 Meille saa tulla ( on jo joku käynytkin), pienet on hoitajan tilat, kanoilla kyllä vallan ruhtinaalliset :smt040 .
smari

Viesti Kirjoittaja smari »

On tosi kiva huomata että ehdotus saa kannatusta. :smt001 Ite ajattelen että tämä olisi myös semmoista kivaa käytännön vaikuttamista eläinten oloihin, kun mitä enemmän on asiallisesti hoidettuja kotikanaloita, niin sitä vähemmän tarvitaan tehotuotantoa munien ja broilereiden osalta. Pienistä puroista syntyy iso virta (ainakin haluan uskoa niin). :smt023
kaakatin

Viesti Kirjoittaja kaakatin »

Eilen lääkärille pääsyä odotellessani luin jotain viime keväistä naisten lehteä, siinä oli pikkujuttu jenkkiläisten uudesta kesäkana parvekkeelle villityksestä. Innostus on kuulemma levinnyt hurjaa vauhtia ja jossain päin kotkottaa kana lähes joka parvekkeella. Jutussa ei kyllä sanottu, mitä kanoille syksyn tullen tehdään, tuskimpa kaupunkilaisista on niit'ä teurastamaan. Kirjakin aiheesta on kuulemma julkaistu. :smt003 Koskakohan villitys leviää Suomeen?
Silvia Sommarlat

Viesti Kirjoittaja Silvia Sommarlat »

Kiva idea! Silloin kun me aloitimme pienkanalaprojektin olisi ollut mukava käydä ihan paikan päällä katsomassa ja juttelemassa jonkun kokeneemman kanssa. Onneksi pääsi sentään Munanetin kautta "virtuaalivisiitille" useampaankin kanalaan. Kiitos vielä Aurinkomäen ystävälliselle porukalle kun saatiin nähdä loppukesästä heidän kanalansa aivan livenä .Monta hyvää ideaa tarttui mukaan "matkaillessa". Joten saapi meidänkin pikku "kanapensionaattiin" tehdä visiitin sopimuksen mukaan.
annemari

Viesti Kirjoittaja annemari »

Tervetuloa meille vaan kaikki kanakansa tutustumaan yhdenlaiseen kanalavaihtoehtoon ! Ollaan täällä pohjoisemmassa, tänne saa kylä tulla ihan mistä päin Suomea vaan ! :smt006
HiltaHelikopteri
kukkoilija

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Mainio idea! Tututumistarvetta varmasti löytyy ja tämän ketjun mukaan myös niitä, joiden kanaloihin voi tulla tutustumaan. Tarvittaisiin vissiin nyt semmoinen ketju, johon voisivat ilmoittautua ne, joiden kanaloihin voi tehdä visiitin? Siihen sijainti (paikkakunnan tarkkuudella) ja yhteydenottoa varten haluamansa yhteydenottotavat: sähköpostiosoite ja/tai puhelinnumero. Pelkkä yksärihän ei palvele niitä, jotka ovat kanahaaveissaan siinä vaiheessa, että vasta lukevat Munista ;), eivätkä ole vielä rekisteröityneet käyttäjiksi. Ehkä myös mainintaa, että milloin vierailut olisivat mahdollisia, esim. iltaisin/viikonloppuisin jne.
smariko idean äitinä aloittaa uuden ketjun ohjeistuksineen? Laitan sen sitten tähän yleiskeskusteluun tiedotteeksi eli pysyymään ylhäällä.
rituritu

Viesti Kirjoittaja rituritu »

meillekkin voi halutessaan tulla jos sattuu asustelemaan täällä suunnalla,tervetuloa.
Vastaa Viestiin