Kuinka helposti kanat sairastuvat?

kun kana sairastaa...

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Vastaa Viestiin
Saara

Kuinka helposti kanat sairastuvat?

Viesti Kirjoittaja Saara »

Uutena kananpitäjänä ( 4 tipua) olen lueskellut kaikkea kanoista ja nyt on iskenyt paniikki kun olen lukenut kanojen sairauksista. ( Sama taitaa tosin olla kun lukee lääkärikirjaa että itsellä on kaikki kamalien ja kuolettavien sairauksien oireet)

Kuinka terveitä ja sairaita kanat ylipäänsä ovat?

Onko se vain onnesta kiinni pysyvätkö kanat terveinä sillä kirjoituksista päätellen kaikki kuolemantapaukset ja tarttuvat sairaudet ovat tulleet niille jotka erinomaisen huolellisesti kanojaan hoitavat ja ruokkivat?

Olen viimeiset kaksi viikkoa helteessä hulluna huhkinut kanalaa valmiiksi tipuille ja nyt niistä kaksi ulostaa verta.
Munanetistä sain onneksi diagnoosin, kokkidioosin, ja olen nyt koettanut aluksi elektrolyyttijuomalla tautia hoitaa.

Mutta jos kanoille tulee tauteja tautien perään niin nyt olisi varmaan se paras hetki lopettaa ennen varsinaista aloitusta?
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4452
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Re: Kuinka helposti kanat sairastuvat?

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Itselläni oli juuri tuommoinen olo siinä vaiheessa, kun olin hankkimassa ekoja kanojani…että eihän niitä saa millään ilveellä pysymään hengissä. (Olin lukenut muutaman kanakirjan.)
Ekat kanat kuitenkin tulivat ja vaikka ne olivatkin sairastuvaa sorttia ja kukkokin vihainen, niin jostain kumman syystä: olivat ja ovat niin koukuttavia eläimiä, ettei enää edes voi kuvitella olevansa ilman kanoja :smt045

Kanoilla on paljon sairauksia ja sairauksista osa on semmoisia, ettei niihin ole olemassa valitettavasti mitään hoitoa. Lisäksi osa eläinlääkäreistä on sitä mieltä, ettei kanoja kannata hoitaa. Huom! Tottakai on myös niitä eläinlääkäreitä, jotka ottavat kanankin hoidon ihan sydämen asiaksi! Yleinen ajattelutapa on vain monesti ns. tuotantoeläimen kohdalla se, että jos eläin ei tuota sairauden takia, niin sen hoito maksaa enemmän kuin siitä tulevaisuudessa saatava tuotto. Suurin osa Suomenkin kanoista elää suurkanaloissa, joissa muutamien yksilöiden sairauksien helpoin hoitokonsti on lopetus. Toki se on inhimillisin keino myös harrastekanalassa silloin, kun kyseessä on tauti, johon ei ole olemassa hoitoa.

Se on kyllä totta, että vaikka kuinka huolellisesti hoitaisi kanansa, niin silti ne mokomat saattavat sairastua! Usein kuitenkin on kyseessä semmoinen sairaus, johon hoidolla/ruokinnalla ei voi juuri mitenkään vaikuttaa. Esim. marek…sehän on lähes kaikissa kanaloissa, joissa ei ole käytetty rokotusta…sen puhkeamista ennaltaehkäisee mahdollisimman hyvä hoito, mutta siitäkin huolimatta marek korjaa osansa. Toisena esimerkkinä ns. tehotyttöjen ammattitauti eli munanjohtimen/munintaelinten tulehdus: kanan elimistö on jalostuksella viritetty äärimmilleen mahdollisimman hyvän muninnan saavuttamiseksi…siinä samalla on ehkäpä ylitetty ne luontoäidin muovaamat rajat…Tehotuotannossa on tärkeää, että kana munii mahdollisimman hyvin lyhyen elämänsä aikana. Tuotantotavasta riippumatta ns. oikeiden tuotantokanojen elinkaari on lyhyt ja sinä aikana eivät juuri kerkiä tätäkään tautia potea. Jos potevat, niin poistoon vaan…

Tulipa paatosta…sori! Sitä vain tarkoitan, että kaikki kanat, jotka elävät poissa tehotuotannon piiristä ovat oikeasti onnellisia kanoja ja niiden määrän soisi lisääntyvän roimasti silläkin riskillä, että omistajalle tulee ihan varmasti ns. harmaita hiuksia kanojen sairauksien/kuolemien kanssa.
Eli tsemppiä vaan Saaralle kanailuun :smt006
kaakatin

Re: Kuinka helposti kanat sairastuvat?

Viesti Kirjoittaja kaakatin »

Minunkin ensimmäiset kanani viime kesänä sairastivat kokkidioosin, veriripuli alkoi heti tulopäivän iltana. Siitä ne pikkuhiljaa itsestään paranivat, eikä sen jälkeen kenelläkään ole ollut mitään tautia. Eli kyllä ne kanat enimmäkseen terveitä ovat. Onnea vaan kanaharrastuksen aloitukseen, kyllä se siitä :smt023
Saara

Re: Kuinka helposti kanat sairastuvat?

Viesti Kirjoittaja Saara »

Kiitos kannustuksesta.
Sikäli tilanne on parempi että toinen sairastuneista näyttää parantuneen ja toinenkin on pirteän oloinen.
Kanalan viimeistely siis jatkuu.
Ilona

Re: Kuinka helposti kanat sairastuvat?

Viesti Kirjoittaja Ilona »

Mulla myös kokemusta kokkidioosista kanalassa.

Kannattaa vaihtaa kaikki pehkut ja hankkia potilaille kokkidiostaattirehua (cc-rehua). Säkkitavarana sitä on vaikea saada, mutta kysypä joltain broileritilalta, jos voisivat myydä suoraan siilosta. Broiskunrehua ei kuitenkaan saa antaa ainoana rehuna, se on aivan liian vahvaa. Cc-rehun osuutta voi sitten pikku hiljaa vähentää, kun tiput ovat parantuneet. Kanan kokkideja on muistaakseni 8 eri lajia, ja jos kana selviää kokkidioosista hengissä, se saa vastustuskyvyn sille nimenomaiselle lajille, joka sen sairastutti. Poikasia ei kannata pitää "liian hyvissä" oloissa, vaan likaa ja kosteuttakin pitää olla ympäristössä sopivasti, että poikanen joutuu pienestä pitäen tekemisiin kokkidien kanssa ja vastustuskyky kehittyy. Kokkidioosi iskee helposti, jos esim. konehaudottuja poikasia pidetään erittäin kuivissa ja puhtaissa oloissa ja kuivike ei ole ollut missään tekemisissä maaperän kanssa. Sitten, kun poikaset siirretään kanalaan ja pääsevät ulkoilemaan, niillä on heikko vastustuskyky ja normaali kokkidikantakin voi olla kohtalokas. Tämä yleensä tapahtuu vielä vaiheessa, jossa perityt vasta-aineet alkavat loppua ja poikasen vastustuskyky on heikoimmillaan. Toinen ongelmatilanne on se, että haudotetaan munia vieraassa kanalassa, jossa on erilainen kokkidikanta kuin omassa. Munassa on valmiiksi vasta-aineita niitä kokkidikantoja vastaan, joille kana on altistunut. Jos hautovan kanan kanalassa on ihan eri kokkidit, poikanen ei välttämättä ole vastustuskykyinen niille.

Joka tapauksessa, kyllä sä niistä kokkideista selviät. Mä menetin 4 nuorikkoa, mutta paljon useampi ei sairastunut ja yksi sairastui, mutta selvisi. Uudet, omassa kanalassasi kanan alta syntyneet sukupolvet ovat sitten aina vastustuskykyisempiä. Joten tsemppiä! :smt001
Vastaa Viestiin