Mikähän tauti vois olla?

kun kana sairastaa...

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Vastaa Viestiin
Hapsiainen

Mikähän tauti vois olla?

Viesti Kirjoittaja Hapsiainen »

Moikka..
Olen vasta aloitteleva kananomistaja ja löysin tämän paikan josta oon löytänyt jo paljon apuja, mutta yhteen asiaan tarvisin vähän apua.
Eli yksi vuoden vanha aikuinen kana meni ensin voimattomaksi, kyhjötti vaan lattialla eikä päässyt enää orrelle, sit kun otin kanan kiinni niin huomasin kuinka se oli laihtunut muihin verrattuna, oli pelkkää luuta ja nahkaa ja sillä oli ihan valtava patti tuossa rinnassa etupuolella, onko se kupu siinä? Kävin täällä lukemassa ja epäilin Marekia joten tapoimme kanan. :smt022 Mutta ei mennyt pari kuin päivää, alkoi yksi keväinen poikanen oirehtia samalla tavalla, yritin sitä hoitaa ja syöttää (ruoka muuten maistui), mutta meni huonommaksi joten jouduimme siitäkin luopumaan. Ja nyt noin viikon päästä siitä huomasin toisella aikuisella kanalla samanlaisen patin rinnassa, ei oirehdi muuten.
Apua, tietääkö kukaan, meneekö Marek noin nopeasti kaikki läpi vai onko se vaan tuurista kiinni kuka sen saa ja koska? Vai voisko se olla joku muu kanatauti? By the way, kakat on ihan normaaleja, kukaan ei ole ripulilla tms.
annemari

Re: Mikähän tauti vois olla?

Viesti Kirjoittaja annemari »

Se kupu on siinä juuri, mutta aikuisella siinä ei ainakaan minun kanoillani ole suurta pattia ollut. Tipuilla kyllä erottuu melkein aina. Ensiksi tulee mieleen joku ruuansulatushäiriö/ruokintavirhe, kun kana kerta laihtuu ja riutuu pois. toinen vaihtehto on sisäloiset. Mitä kanat teillä syö ?
Hapsiainen

Re: Mikähän tauti vois olla?

Viesti Kirjoittaja Hapsiainen »

Moi.
Kanat syövät Raision Kanaherkku rehua ja kauraa sekä kaikkea kotiruokaa mitä jää yli. Ja välillä olen antanut auringonkikansiemeniä sekä pähkinää..
Niin siis tuossahan jäi mainitsematta yksi tärkeä oire eli sairastuneet ovat menettäneet tasapainonsa, esim. poikanen ei enäää loppuajasta pysynyt pystyssä ollenkaan vaan kulki kyljellään ja hoiperteli, silloin oli pakko päästää se tuskistaan. :smt022
tiina

Re: Mikähän tauti vois olla?

Viesti Kirjoittaja tiina »

Tyhmä kysymys, mutta kysyn silti eli onhan kanat saaneet soraa?
Hapsiainen

Re: Mikähän tauti vois olla?

Viesti Kirjoittaja Hapsiainen »

On saaneet soraa, mutta oiskohan se liian hienoa kun se on sellasta villeriä eli rantahiekkaa? Minkälaista se pitäis olla?
tiina

Re: Mikähän tauti vois olla?

Viesti Kirjoittaja tiina »

Hieno hiekka on varmaankin liian hienoa aikuisille kanoille. En osaa kokoa selittää tarkemmin...semmosta suht samankokoista kuin raesokeri on :smt017
Hapsiainen

Re: Mikähän tauti vois olla?

Viesti Kirjoittaja Hapsiainen »

Kanat ovat kyllä ulkotarhassa että luulen että maassa sen verran kiviä on ollut, mutta vein sinne nyt kasan 0-8 mm. soramusketta. Toivottavasti ois sitten siitä johtuvaa, ettei ois tuota Marekkia, mutta jos on niin onko kokemuksia meneekö joskus koko lauman läpi vai vaan muutaman?
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4452
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Re: Mikähän tauti vois olla?

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Marek on siitä ikävä tauti, että se on tarttunut poikasiin jo nuorena (tietolähteestä riippuen muutaman viikon/muutaman kuukauden iässä) ja se on sitten niissä lopun ikää, osassa täysin oireettomana, mutta osa oireilee ja yleensä kuolee/täytyy lopettaa muutaman viikon - muutaman vuoden iässä. Taudinkuva on hyvin monimuotoinen ja mielestäni mainitsemasi oireet sopivat marekiin. Mutta jos haluaa saada täyden varmuuden, niin kuollut on lähetettävä tutkimuksiin Eviraan. Pelkkien oireiden perusteella voi tehdä vain ns. oman diagnoosin.
Vastaa Viestiin