Auttais tosiaan jos tietäis, minkä ikäisiä ankkoja sulla on

Onko ne vielä ihan untuvikkoja, vai joko niillä on sulkia? Mun reilu kolmeviikkoisilla alkaa nyt vasta tulemaan ensimmäiset sulat.
Täällä on ihan eksperttejäkin, mulla on nyt ankkoja vasta ekaa kertaa itselläkin. Mutta kyllä mä vein ne päiväksi ulos (kun oli hyvä sää!) jo pariviikkoisena (suojaiseen paikkaan, aurinkoa ja varjoa tarjolla) ja nyt ovat olleet yötkin ulkona kun on lämmintä. (Kanalassa on päivisin itse asiassa viileämpää kuin ulkona.) Ikää on vasta reilut kolme viikkoa. Samaten ne ovat kyllä uineet pesuvadissa jo pariviikkoisesta. Ne ovat konehaudottuja, eli niiltä puuttuu emon antama rasvakerros - mutta hyvin silti näyttää untuvapuku vettä kestävän. En ole huomannut että vettyisivät ihoa myöten, olen sitä ihan tarkkaillut. Silloinhan on se vilustumisen riski olemassa. En tiedä hukkumisesta - se riski on käsittääkseni vain jos vesiastian/lammen reuna on niin jyrkkä että eivät pääse ylös vaan väsyvät ja siksi hukkuvat. Ainakin meidän tiput jo ihan pienenä kelluivat kuin korkit vesikupissa

Tietenkin jos untuvapuku vettyy ihoa myöten, niin eihän se silloin kannattelekaan.
Itse vasta ankkoihin hurahtaneena olen jo tilaillut ankkakirjallisuutta

amazonilta. Yhdessä kirjassa neuvotaan, että konetipuja voi laskea uimaan pieneksi hetkeksi joka päivä, kunhan nostaa ne sitten lämpimään kuivattelemaan. Tämä kuulemma edistää sen tipun oman rasvarauhasen toimintaa ja auttaa siis saamaan untuvapuvun vesitiiviiksi.