Kuollut tipu

kun kana sairastaa...

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Vastaa Viestiin
Mini

Kuollut tipu

Viesti Kirjoittaja Mini »

Tulin juuri töistä ja tipuhäkissä oli yksi kuollut tipu. :smt107 Aamulla ne olivat kaikki ok, jopa päivällä kurkin niitä webcamista töistä enkä huomannut mitään poikkeavaa. Mitähän ihmettä? Mitään päällisin puolin vikaa ei tuossa raadossa näy, Evirako se oli mihin noita voi lähettää tutkittavaksi? Ikää tipulla on nyt 2 viikkoa, loput 11 ovat pirteitä ja reippaita kuten tähänkin asti. Toivottavasti ei ole mitään tarttuvaa!

*muoks* Kun tuota tipun raatoa kääntelin niin peräaukon seutu näyttää turvonneelta ja punaiselta, kuin siltä olisi tullut veristä kakkaa (?), mitään haavoja tms. siinä ei kuitenkaan näy. Häkissä ei kuitenkaan näy mitään verisiä jätöksiä ja elävien tipujen peräpäät näyttää normaalilta.
lautapihti
silkki
Viestit: 236
Liittynyt: 08 Kesä 2009, 23:31
Paikkakunta: ilmajoki

Re: Kuollut tipu

Viesti Kirjoittaja lautapihti »

Kyllä meillä aina joskus on tipuja kuollu mystisesti,yksi silloin toinen tällöin,kerran kuoli 3 pian kanalaan siirron jälkeen,eikä silti oo tullu mitään joukkokuolemia,tällä hetkellä elikot tuntuvat voivan hyvin,vanhin tipu mitä on kuollu on ollu 4 viikkoinen,oon ajatellu että se on vain luonnollista heikkojen yksilöiden karsiutumista,mun mielestä :smt017 kamalaahan se aina on ku tirppa kuolee :smt010
Lumikeiju84

Re: Kuollut tipu

Viesti Kirjoittaja Lumikeiju84 »

Evirahan se on, mikä noita tutkii, jos haluaa tutkituttaa. Sikalassa kun kuolee paljon porsaita, niin niistä otetaan sisäelimet ja lähetetään Eviralle. Töissä just otettiin näytteet, kun kuolleisuus on yli 5%. Mielestäni, jos kuolemia on vähän, ei kannata hätääntyä, sillä saattaa olla, että tipulla on ollut esim. heikko sydän. Näin ainakin uskoisin. Saatan olla väärässäkin. Onhan se kamalaa kun joku omista pikkuisista kuolee yllättäen. :smt009
Mini

Re: Kuollut tipu

Viesti Kirjoittaja Mini »

Mä en oo surullinen tosta tipun kuolemasta - elikoita syntyy ja kuolee. Mietin vain olisko se joku semmonen mille olisi voinut tehdä jotain? Todennäköisesti ei, kun niin äkkiä meni. Ehkä tyydyn siirtämään sen jääkaapista lopullisempaan sijoituspaikkaan - loput 11 tipua on edelleen pirteitä ja normaaleja.
Vastaa Viestiin