kanojen kynsiviila???

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
jentzu87

kanojen kynsiviila???

Viesti Kirjoittaja jentzu87 »

Kuulin tuossa eilen että kanoilla pitäisi olla "kynsiviila" kuinka monelle tuttu asia ja miten toimii. Kuulemma pakollinen joka kanalaan sanoi SEY:n täti. mutta ei osannut kuitenkaan kertoa minulle millainen se on ja miten toimii ja mistä niitä saa. kuinka monelle tuttu. vissiin asetus tullut voimaan 2003. kuinka monella on?
G-mies

Re: kanojen kynsiviila???

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Ikinä kuullutkaan :smt017 No eipä mulla kanojakaan ole ollut vuottakaan. Hiekkapaperia olen kuullut laitettavan koppien katoille, että kynnet kuluisi. Onkos kanoilla samanlaiset kynnet kuin koirilla? Eli voiskos tarvittaessa lyhentää koirien, kanien tms kynsisaksilla?
HiltaHelikopteri
kukkoilija

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Se on pakollinen häkkikanoille, koska ne eivät pääse kuopsuttelemaan ja kuluttamaan siten kynsiään :smt002
Mutta kyllä noilla 'ei häkkikanoillakin' joskus kynnet kasvavat ylipitkiksi, varsinkin talvella, kun kuivikkeen kaivelu ei kuluta niin tehokkaasti kuin maan kuopiminen. Koiran kynsisaksia on moni kehunut hyväksi välineeksi kynsien leikkuuseen. Minä olen leikannut pienillä oksasaksilla.
jentzu87

Niin siis meilläkin kanat on isossa tilassa ja pääsevät kuopsuttelemaan ja muuta tekemään. Mutta SEY täti oli sitä mieltä että sellainen olisi asennettava. vaikkakin sanoin että leikkaan kissan kynsisaksilla jos on pitkät kynnet. kehu kyllä muuten kanat hyvän näköisiksi ja terveiksi. sisä linnulle käytän hiomapaperia orsien alapuolella missä kynnet menee, mutta en laita orren päälle. ettei jalan herkkä sisäpinta kulu väärin ja vahingoitu. ihmettelen vain että tarttuvat tällaiseen aiheeseen kuin kynsiviila, mutta eivät tienneet että kanoilla on esim: ulkonapito kielto keväisin. niin ja sitten lisätäkseni aiheeseen. että kaikilla eläimillä pitää olla yövalo, näinkin se täti mulle selitti. Kuinka moni tietää tästä. Haluan vain tietää että olenko siis ihan idiootti vai untuvikko... :smt017
Jemuli

Viesti Kirjoittaja Jemuli »

Mä olen ainakin leikelly koirien kynsisaksilla ja hyvin on onnistunut. Kerran tuli verta ja silloin laitoin suihkutettavaa laastaria. Kukon pitkää kannusta olen miettinyt, mutta vielä en ole siihen uskaltanut koskea, eikä se kukkoakaan (eikä kanoja) tunnu haittaavan. Siihen ei kyllä kynsisakset riitä...
max3

Viesti Kirjoittaja max3 »

Tainnut se valvoja olla se idiootti. :smt003
Eikös laki sano, et kanoille pitää taata tarpeeksi pitkä PIMEÄ aika, mihin siinä sopii mikään yövalo (joka muuten on hovioikeudessa kumottu ainakin hevosten osalta, vaikka SEY:n valvoja sielläkin oli eriävää mieltä)?
Muutenkaan niitä SEY:n valvojia ei tarvi päästää edes tontille, jos siltä tuntuu. :smt002
reetta

Viesti Kirjoittaja reetta »

nojoo! vai vielä yövalo! jos mun kanalassa olisi yövalo, nuo hilluisi kaiken yötä. joskus on mennyt kylillä myöhään ja olen päässyt sammuttamaan valot vasta puolenyön jälkeen, ja siellä ne eukot vaan puuhailee kuin keskellä päivää, vaikka kukko jo nuokkuukin orrella. ja samoin olisi tiput kuolleet kylmään kun emo ei asettuisi niitten kanssa yöksi maahan ja ottaisi niitä siipiensä alle, jos olisi valo yöllä. eivät taida eläinsuojeluvalvojat aina ymmärtää ihan kaikkea, vaikka muuten hyvää työtä tekevätkin. tässä, niin kuin monessa muussakin asiassa, valvotaan joskus ihan vääriä ihmisiä ja ne todelliset ongelmapaikat jätetään huomiotta syystä tai toisesta.
jentzu87

Joo siis painotti vielä että hevosilla pitää olla yövalo. Kuin myös muilla eläimillä. esim koirilla. ja mun itseni tietojen mukaan kanoilla on oltava pimeä aika ja valot saa olla päällä vain tietyn tuntimäärän olisiko ollut 12 tuntia ja loput ajasta pimeänä
HiltaHelikopteri
kukkoilija

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Joo...kanoille suositellaan yhtäjaksoista pimeää aikaa, jonka pituus on n. 8 tuntia.
SannaT

Viesti Kirjoittaja SannaT »

Kaikkea kanssa! Pitäisikö jättää ensi yöksi pihavalo palamaan, ettei toi varpusparvi tarvitse nukkua ihan pimeässä :smt005
gallia

Viesti Kirjoittaja gallia »

SannaT kirjoitti:Kaikkea kanssa! Pitäisikö jättää ensi yöksi pihavalo palamaan, ettei toi varpusparvi tarvitse nukkua ihan pimeässä :smt005
Kyl se varmaan on parasta! Ja vielä valonheittäjät, et valaistuu laajempi alue! Onhan metsätkin täynnä eläinraukkoja yön pimeinä tunteina!

Meillä leikataan kanojen kynsiä joskus kissojen tai koirien kynsileikkureilla. Tuo kissojen malli on vasiten kanoja varten hommattu.

Samaa mieltä kuin Reetta:
valvotaan joskus ihan vääriä ihmisiä ja ne todelliset ongelmapaikat jätetään huomiotta syystä tai toisesta.
Sitähän se usein on! Saa (näennäisesti) paljon enemmän aikaan, kun käy saivartelemassa paikoissa, joissa tehdään, mitä käsketään ja joissa eläimet hoidetaan muutenkin mallikkaasti. Ei viitsitä käydä paikoissa, joissa ei edes yritetä noudattaa annettuja ohjeita. Porskuttavat entiseen malliin, vaikka miten annettais ohjeita ja määräyksiä eläinten olojen parantamiseen. Aina ei auta edes käräjätuomio! :smt013
kananen

Viesti Kirjoittaja kananen »

Voisiko joku laittaa kuvaa oikeasta kynnen pituudesta että voisi verrata onko omilla sopivat vai liian pitkät.
kite

Viesti Kirjoittaja kite »

Ajaisko tuon kynsiviilan asian joku ns "huokoinen" kivi?
Vai laitanko kanakopin kattoon hiekkapaperia? :smt004
jentzu87

luulis sit että kivi riittää. koska tulee eikai sil haeta muuta kuin et tulis luonnollista kulumista. mä en välttämättä uskaltais laittaa kopin päälle, jos laittaisin hiomapaperia laittaisin sitä niin että orren ala osaan en päälle. ettei kulu kanojen jalkapohjat ja vioitu.
mik

Viesti Kirjoittaja mik »

Teeppä sit valitus ko. eläinsuojeluvaltuutetusta. Ammattitaidottomat pitää saada pois tosta virasta.
Vastaa Viestiin