munien kokoero koneessa

keskustelua koneellisesta haudonnasta

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Vastaa Viestiin
annemari

munien kokoero koneessa

Viesti Kirjoittaja annemari »

Minulla olisi nyt monenkokoista munaa menossa koneeseen, chabon, silkin, käppänän, maatiaisen ja jättikochininkin munia, voiko ne kaikki laittaa yhtäaikaa ? Miten nuo jos pienemmät alkaa kuoriutua niin paljon aiemmin, voiko se loppuajan kosteudennosto aiheuttaa ongelmia ?
Avatar
maatiaiskukko
sussex
Viestit: 596
Liittynyt: 25 Maalis 2009, 00:06
Paikkakunta: Rovaniemi
Viesti:

Re: munien kokoero koneessa

Viesti Kirjoittaja maatiaiskukko »

Yleinen sääntö on, että eri lajien munien asettaminen tulee ajoittaa niin, että kuoriutuminen tapahtuu yhtä aikaa. Eli jos haudot yhtä aikaa vaikka kalkkunoita ja kanoja, niin kalkkunoiden munat laitetaan muutamaa päivää ennen koneeseen.

Jos taas tarkoitit eri rodun kananmunien kuoriutumisajan eroja niin sellaisella tarkkuudella ei mielestäni ole mitään haittaa kosteuden nostosta kaikille yhtä aikaa. Eihän se niin tarkkaa ole sen kosteuden noston ajankohdan kanssa lopuksi, mutta kovin montaa päivää liian aikaisin ei kuitenkaan minusta kannata nostaa kosteutta.
Tyrnäväläisiä maatiaisia Lapissa
ninnu

Re: munien kokoero koneessa

Viesti Kirjoittaja ninnu »

Mä olen hautonut noita erikokoisia kanoja niin, että jättirodut päivää, kahta, ennen kääpiorotuja, jolloin ovat suurinpiirtein samoihin aikoihin kuoriutuneet. Oon hautonut kyllä niinkin, että kaikki samaan aikaan, silloin pikkuiset kuoriutuu ennen, mutta eipä ole haudontoihin vaikuttanut, samallalailla ne isot on sieltä sitten myöhemmin ulos tulleet.

Haudonta-ajoista sen verran, että mulla chabot kuoriutuu 19 vrk, silkit ja millet 20, keskikokoiset 21 ja jätit 22. Siis suurinpiirtein, toki poikkeuksiakin on :smt001
Rusina

Re: munien kokoero koneessa

Viesti Kirjoittaja Rusina »

Kiitos ninnu, tuo on tarpeellista tietoa!

Mulla on ollut koneessa yhtä aikaa kääpiökotseja, maattareita ja rokkeja, enkä niiden kohdalla ole huomannut mainittavaa eroa haudonta-ajoissa.
Mä oon myös joskus haudottanut kahta-kolmea eri ikäistä munasatsia samassa koneessa. Kuoriutumisten jälkeen oon vain hetkeksi laskenut kosteuden alas, jotta myöhemmin kuoriutuvat ovat "palautuneet" oikeaan kosteuteen. Ei ole ollut suurta vaikutusta haudontatulokseen.
Vastaa Viestiin