Viiriäisten luonne

juttuja muista linnuista kuin kanoista

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Vastaa Viestiin
Rusina

Viiriäisten luonne

Viesti Kirjoittaja Rusina »

Piti ihan alkaa kyselemään, kuinka isoja eroja olette huomanneet viiriäisten luonteissa ja miten ne ovat vaikuttaneet "jalostusvalintaan"? Valikoitteko kanoja luonteen perusteella, tai kukkoja?

Mulle on tullut viiriäisiä viidestä (vai kuudesta :smt017) eri paikasta. Kahdesta paikasta aikuisia, muut munina. Noissa eri porukoissa on näkyvissä ihan selviä luonne-eroja. Kolmessa sakissa on oikein kesyjä, lupsakoita ja rauhallisia viiruja, joiden kukotkin tulevat loistavasti toimeen keskenään. Yksi sakki on vähän rauhattomampia, mutta kilttejä. Yhdet ovat niin pieniä, ettei niistä saa vielä selkoa, mutta kesyjä ovat kyllä. Mutta yksi porukka, (onneksi niitä on vain kaksi, kana ja kukko) ovat eri maata. Kukkopoika on ihan sävyisä (on värin perusteella eri isästä kuin kana), asustelee vanhemman kukkoporukan kanssa ja tulee toimeen, mutta on ollut pikkutipusta asti aina semmoinen sinkoilija. Kanalikka taas :smt013, raivostuttava tapaus, selvästi agressiivinen. Se on nyt tullut munintaikään ja on muutaman kanan ja yhden kukon sakissa. Tämä kanahyväkäs käy vähän väliä noppaamassa jotakin toista päähän, erityisesti kukko on joutunut sen kiusaamisen kohteeksi. En oikein tiedä mitä tekisin tuon kanan kanssa, katsoisinko jos se rauhottuisi vai koppaisinko pään pois. Mielelläni sen pitäisin, kun on erisukuinen ja kokeilisin josko se saisi hyväluonteisia tipuja kiltin kukon kanssa. Mutta jos se jatkuvasti rökittää kukkoa, niin laitan sen kyllä kohta yksin kahden innokkaan mutta kiltin kukkopojan kanssa. Se ois sille ihan oikein :smt013. Ja jos ei rauhotu, niin isäntä saa viirupaistia jonain päivänä :smt016. Kuulin että tuon viirukanan emoporukka oli ottanut yhden kukon hengiltä, joten luonne on kaiketi perittyä, ei opittua.

Harmittaa tuommoinen terroristikana, kun muut viirut ovat niin ihania, ettei mukavampia lintuja voi kuvitella :smt049.
Mimmi

Re: Viiriäisten luonne

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Mä en ole tehnyt kanojen osalta minkäänlaista valintaa, mutta ne ovatkin kaikki rauhallisia, kilttejä, uteliaita ja kesyjä. Jonkinlaisia luonne-eroja olen huomaavinani eri värien välillä: mulla suklaanväriset ovat rauhallisia, mutta vetäytyvät, villiväriset ovat uteliaita ja vilkkaampia ja valkoiset luottavaisia ja kesyimpiä. Kukkojen osalta valintaa olen tehnyt oikeastaan vain värin ja rakenteen suhteen, sillä nekin ovat kaikki keskenään toimeen tulevia ja reippaita. Olen jättänyt aina vähintään yhden kukon kutakin väriä, välillä enemmänkin, jos kanojen määrä sen sallii. (Jätän yhden kukon aina noin 4-6 kanaa kohden.)

Ehkä tuossa sun tilanteessa seuraisin vähän aikaa, että oppisiko ilkeä kana muilta parempia tapoja tai muuten rauhoittuisi iän myötä. Tietysti sen voisi myös erottaa aivan pieneen parveen, vaikkapa kaksisteen jonkun kukon kanssa? Mutta ainakin, jos se opettaisi muillekin pahoja tapoja päätyisi meillä lautaselle pekonipaidassa. :smt002
smari

Viesti Kirjoittaja smari »

Mä oon omien viirujen luonteeseen tosi tyytyväinen, mutta oon kallistunut uskomaan että eri linjoissa on paljonkin eroja temperamentissa. Erityisesti ajattelen että eroja on siinä kuinka arkoja tai sinkoilevia ne on ja kuinka helposti käyttäytyvät agressiivisesti. Eli ihan kuin kanoissakin. Toisaalta uskon paljon olosuhteittenkin vaikutukseen, mutta mun mielestä geneettisiä eroja ehdottomasti on ja täysin hyvässäkin hoidossa voi olla hysteerikkoviiriäisiä.
flai

Viesti Kirjoittaja flai »

Meillä on myös nuorina ostettuja viiriäisiä kahdesta eri paikasta, ja sitten muutama itsehaudottu seassa. Kyllä on aivan selkeitä eroja luonteissa, nämä uusimmat hankinnat ovat paljon arempia kuin aiemmin Kuukernupilta ostamani. :smt023 Kesyyntyneet ne aremmatkin on tässä kuitenkin pikkuhiljaa, saa välillä kippoja täytellessä nostaa niitä pois edestä kun eivät meinaa väistää.

Noista eri väristen luonne-eroista, onko kellään muulla kullanväriset erityisen säikkyjä? Alkaa jo säälittää näistä viimeksi ostetuista tuo kultainen kana, se sinkoilee aivan holtittomasti aina kun häkkiä edes vilkaisee. Hankala kerätä munia tai täyttää kippoja, saati siivota kun sitä varten nuo pitää kerätä pois tieltä kuljetuskoppaan. :smt009 Omahautomistakin kultakana on arin, mietin että olisko tuolla tekemistä värin kanssa? :smt017 Jokohan olisi aika päästää toinen pois pelkäämästä paremmille laitumille, ei vaan raaskisi millään! :smt010
smari

Viesti Kirjoittaja smari »

Mulla on kullanväriset ihan samanlaisia kuin muutkin, ei hysteroi ja on kilttejä toisille. En oo muutenkaan huomannu väreissä eroa, tosin mulla on näistä aika vähän kokemusta, ennen oli vain villivärisiä ja nyt vasta puoltoista vuotta ollut tämä yksi ja sama pikkuparvi missä jokainen on erivärinen.
Rusina

Viesti Kirjoittaja Rusina »

En ole huomannut värin vaikuttavan mitään luonteeseen. Meillä ei edes valkoista ole sorsittu värin takia, vaikka se kuulemma onkin viirujen syrjimä väri. Saa nähdä miten tuossa nuorimmassa pesueessa, siinä on tosi monen värisiä tipusia, valkoisiakin.
Kuukernupin viiriäisten munista haudotut ovat meilläkin kaikista kesyimpiä :smt001. Myös kultainen kana.
Vastaa Viestiin