Ankkarodut

juttuja muista linnuista kuin kanoista

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

viiperi

Ankkarodut

Viesti Kirjoittaja viiperi »

Mua kiinnostas tietää mitä kaikkia ankkarotuja on olemassa... :smt001 En löytänyt ainakaan haulla tämän nimistä aihetta joten aloitin uuden.
rituritu

Re: Ankkarodut

Viesti Kirjoittaja rituritu »

minuakin kiinnostaa ja että mitä niistä on täällä suomessa saatavilla..onpi kevään hankintalistalla :smt045
Avatar
tipsi
riikinkukko
Viestit: 1075
Liittynyt: 30 Touko 2007, 06:02
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Ankkarodut

Viesti Kirjoittaja tipsi »

Ankkoja on kahta LAJIA eri ankka ja myskiankka. ANkasta on maailmalla hurjan paljon rotuja. Ne jaotellaan kolmeen kokoluokkaan: mingnonankkoihin (englanniksi bantam breeds tai call ducks) jotka on pieniä. Niistä löytyy samantyyppiset värimuodot kuin isommistakin ankoista. Ovat äänekkäitä muihin ankkoihin verrattuna. En tiedä ketään Suomessa jolla olisi näitä.
Keskisuuriin rotuihin kuuluu paljon rotuja jotka on jalostettu munantuottajiksi. Intialainen juoksuankka on yksi tällainen, ja se on asennoltaan pysty, sellainen laiha kuikelo. Töyhtöpäisiä ankkoja löytyy useista eri väreistä. Campbell, Khaki Campbell, hook bill (koukkunokkainen ankka), abacot ranger, welsh harlequin, orpington, magpie (eli harakka) ovat joitakin keskikokoisia rotuja.Isoja ankkarotuja ovaat mm. Rouen, Aulesbury, Peking, Cayuga (tälllä on sellainen hieno vihreä metallinhohtoinen höyhenpeite), Saxony ja sininen ruotsalainen.

Intialaisia juoksuankkoja löytyy Suomesta muutama, mutta niitä voi olla vaikea saada. Ainakin yhtä isoa liharotua löytyy, mun mielestä se on peking. Ja sitten jollain oli jotain noista keskikokoisista roduista. Töyhtöpäisiä löytyy myös. Tavisankat on aika lailla sekarotuisia Suomessa, mutta niistäkin löytyy kivoja väriyhdistelmiä, esim. melkeimpä tuollaisia magpie-värityksisiä olen nähnyt. Myskiankkoja on useammallakin tääällä.
Ankkoja, kanoja ja lampaita.
Suwitsu

Re: Ankkarodut

Viesti Kirjoittaja Suwitsu »

Mä yhä edelleen suosittelen myskiankkoja kaikille jotka pohtii että mikä olisi hyvä rotu :smt023 . Kesyyntyy helposti eikä tarvi vettä lutraamiseen (pään täytyy saada kastettua). Ja ei ole ollenkaan hassumman näköinenkään!
sannikki

Re: Ankkarodut

Viesti Kirjoittaja sannikki »

pakko nostella tätä hieman mingnonankkoja ainakin kaksi on Arto Hokkasella pyhtäällä :) ihania oli :smt055
taikku

Re: Ankkarodut

Viesti Kirjoittaja taikku »

Heeei.... minä olen etsinyt mingnoja :smt006 Löydänköhän Hokkasen yhteystiedot jostain :smt017
Rusina

Re: Ankkarodut

Viesti Kirjoittaja Rusina »

^Muniksen kasvattajalistalta löytyivät nämä yhteystiedot:

Nimimerkki: virkku
Paikkakunta: Pyhtää (Kymenlaakso)
Puh. 0405188976 / Arto Hokkanen
S-posti: hannele.hokkanen@pp.inet.fi
Kotisivut: http://www.personal.inet.fi/perhe/lintutarha/9.htm.

Mignon-ankat näyttävät ainakin kuvissa ihastuttavilta :smt007.

Tipsin aiemmin listaamista roduista taisi puuttua ruotsalainen keltainen ankka (svensk gulanka), joka kuuluu keskikokoisiin rotuihin.
taikku

Re: Ankkarodut

Viesti Kirjoittaja taikku »

Kiitos :smt006
siimis

Re: Ankkarodut

Viesti Kirjoittaja siimis »

Mignonit tosiaan näyttää kuvissa suloisilta, mutta ennen ostopäätöstä kannattaa kuulla se ääni :smt012 Miten niin pienestä ja suloisesta olennosta voi lähteä niin karmea kääkätys?! Meillä on näitä neljä ja ne on ihan hirveitä. Ja ihania. Hirveen ihania ja ihanan hirveitä :smt003

Tuotantolinjan pekingejä on meillä myös sekä ihan kuhanvaanankkoja tupsulla ja ilman. Cayuga on haavelistalla, ehkä joskus... Ne on vaan niiiin upeita!

Feathersiten ankkasivu - täällä on eri rotuja aika kattavasti!
taikku

Re: Ankkarodut

Viesti Kirjoittaja taikku »

Juu, eikös olekin kaamea ääni.... heti kun kyllästyt, myy minulle :smt003
Avatar
tipsi
riikinkukko
Viestit: 1075
Liittynyt: 30 Touko 2007, 06:02
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Ankkarodut

Viesti Kirjoittaja tipsi »

Ne pikkuankat onkin aikoinaan jalostettu houkutelinnuiksi metsästykseen, siksi kait se kaamea ääni. Ovat siis kuuluisia tuosta äänestään.

Cayagoita on jollakulla täällä Suomessakin.
Ankkoja, kanoja ja lampaita.
starhead

Re: Ankkarodut

Viesti Kirjoittaja starhead »

hei ! itse uutena ankan omistajana kiinnostasi tietää ,onko suomessa ruotsin keltaista ankka paljonkin vai.... meinaan ,että haluan niitä itselleni vielä .tämän hetkiset ankkani ovat rouen ja pekingin ankka .
siimis

Re: Ankkarodut

Viesti Kirjoittaja siimis »

taikku - tiedätkö mitä tahdot..? :smt003

Joo, olen myös lukenut että mignon tai siis call duck on jalostettu alunperin houkutuslinnuksi sorsastukseen ja tosiaan siltä pohjalta ajateltuna tuo ääni on ihan looginen... Luettuani tästä olen tietyllä tavalla suhtautunut ääneen kärsivällisemmin, nehän on raukat ihminen jalostanut tuollaisiksi kääkättäjiksi, ei ne sille itse mitään mahda :smt002 Mulla on neljä naarasta, eli ihan helvetillinen on meteli :smt036 Mutta onhan ne ihan älyttömän sympaattisia. Onneksi ei ole naapureita, eli kyllä tänne huuto mahtuu.

Cayugoita olisi mulle ollut jo tarjollakin, mutta kun ei ole tilaa... Uusi ankkatarha valmistuu vielä tänä syksynä, muitakin suunnitelmia on :smt002 Eli ehkä parin vuoden sisällä vois ajatella niitä hankkivansa.
Rusina

Re: Ankkarodut

Viesti Kirjoittaja Rusina »

Ruotsin keltaisia ankkoja ei Suomesta löydy kovin paljoa ja nekin harvat taitavat olla melkein kaikki samaa sukua. Mulla itsellä on niin onnellinen tilanne, että porukassa on erisukuisia gulankoja, joten jatkossa on toivottavasti luvassa kelvollisia keltaisia poikasia. Jonkin verran on kai ollut ongelmia rodun hedelmällisyyden kanssa, Suomessa siis. Rotua uskaltaa kyllä muuten suositella, on nätti ja helppo, aito maatiainen.

Cayugoita mulla on pariskunta, rotupuhtaudesta ei tosin ole 100% takeita, vaikka näiden vanhempien pitäisi olla varmasti puhtaita, ainakin ne siitosmunina myynyt henkilö oli niin vannonut ja vakuuttanut. Ovat vilkkaita, eloisia ja kauniita, höyhenpeitteen vihreä väri on oikeasti hätkähdyttävä. Cayugoita on näiden lisäksi Suomessa myös ainakin (voihan niitä olla enemmänkin tietty) yhtä toista sukuhaaraa, siitä on tullut erivärisiäkin poikasia. Vaan näillä cayugoilla Suomessa mennään, kunnes joku tuo lisää.
Rotumääritelmän mukaan näiden pitäisi olla kokomustia, vanhaan naaraaseen tulee valkoista, uroksessa sitä ei saisi olla. Ovat hitaasti aikuistuvia, suuria (jopa 8 kg), lukemani mukaan hyviä hautojia ja moniin muihin ankkarotuihin verrattuna hiljaisia :smt023.

Mignon on myös ollut haaveena ja sellaisena taitaa pysyäkin. Nykyisilläkin on tarpeeksi ääntä :smt005.

Ruotsin sinisiä ankkoja haluaisin joskus myös, jos niitä vain jostain löytyisi...
AnetteMilli

Re: Ankkarodut

Viesti Kirjoittaja AnetteMilli »

Mikäs on rotutilanne tällähetkellä? Joten nosteellaan vähän. :smt006
Vastaa Viestiin