Siitosparvet

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

kuutamofoxi

Siitosparvet

Viesti Kirjoittaja kuutamofoxi »

Jäin tässä pohtimaan, että jos haluan kahden kukon jälkeläisiä ja tietää mikä tipu on kenenkin aikaan saannos, niin pitäis kanat jakaa kahteen siitosryhmään. Onnistuukohan se? Siis toki teknisesti onnistuu kun vaan jakaa kanaset kukoille eri tilaan :smt002 Mutta mutta... kun tilat ovat rajalliset ja laiskakin olen, niin pääsääntöisesti pitäisin kanat yhdessä porukassa.

Odotettavissa siis ongemia?

- kukkoja tuskin pystyy yhdistämään (eli toisen ryhmän kukko menis homman jälkeen pataan)?
- kanojen "nokkimisjärjestys" sekoaa? aiheuttaako se kohtuutonta stressiä kanoille?
- jäljelle jäävä kukko tuskin pahastuu uusista morsiammista :smt003

Ajattelin vaan, että tällä systeemillä saisin "risteytettyä" pari vuotta siten, että sekottuisi uusia "sukuja" eikä sukusiitos % olisi ihan mahdottoman iso.

ps. ja ennen kuin kukaan vetää palkokasvia kovin syvälle tuulenhalkaisijaan: ei ole tarkoitus jalostaa minkään tyyppisiä / värisiä / kokoisia / mallisia kanoja vaan saada riittävä vaihtelu perimään säilyttämällä rotu puhtaana - mä vaan olen niin hätänen, että pitäis äkkiä saada tuloksia eli sitä vaihtelua perimään :smt002
siimis

Re: Siitosparvet

Viesti Kirjoittaja siimis »

Jos sulla on talvitilat rajalliset, mutta saisit kesäksi jaettua kanat useampaan porukkaan, niin mä tekisin tälleen; Jättäisin edelliskesäisiä kukkopoikia kasvamaan talven yli, olettaen että silloin vielä tulevat ison kukon kanssa toimeen. Kevään koittaessa jakaisin porukan haluamilleni kukoille ja odottaisin sen 30 päivää ennen kuin antaisin kanojen hautoa / hautoisin munia koneella. Syksyllä sitten ne kukot pois, ketkä ei enää tule toimeen keskenään, mutta kesällisiä kukkopoikia vois taas jättää kasvamaan seuraavaa kesää varten. Jälkikasvu kannattaa tietenkin rengastaa ja pitää tarkkaa kirjaa siitä kuka on kenenkin jälkeläinen, että osaa taas seuraavana kesänä muodostaa siitosryhmät mahdollisimman fiksusti. Tällä tavalla sais käytettyä useamman kukon geenit ja parven pysymään heterogeenisempänä.
Rusina

Viesti Kirjoittaja Rusina »

kuutamofoxi kirjoitti:Odotettavissa siis ongemia?
- kukkoja tuskin pystyy yhdistämään (eli toisen ryhmän kukko menis homman jälkeen pataan)?
- kanojen "nokkimisjärjestys" sekoaa? aiheuttaako se kohtuutonta stressiä kanoille?
Meillä on onnistunut ihan hyvin tuo siitosparvien järjestely ja myös palauttaminen isoksi laumaksi. Ovat ensin olleet yhdessä parvessa, joten myös kukot ovat toisilleen tuttuja. Siitosryhmät on jaettu niin, että voivat kuitenkin olla toiseen parveen "kosketuksissa" verkon läpi. Isoon parveen palaaminen on onnistunut kertarysäyksellä. Hetken on nahinaa, muttei tähän mennessä ole ollut mitään pahempaa. Kukotkin ovat saaneet johtajuusongelmat ratkaistua melko nopeasti. Ihan erilleen kauas toisistaan en ehkä uskaltaisi laittaa...
Alice

Viesti Kirjoittaja Alice »

Meillä laitetaan aina pieniä siitosryhmiä,2-4 kanaa per kukko,jotta tiedetään keitä jälkeäläisten vanhemmat ovat.Tätä varten on rakennettu pienempiä koppeja asuvat näissä sen kauden kun keräämme munia niiltä.Sitten kun laskemme ne taas kaikki yhteen niin pari päivää menee kun selvittelevät nokkimisjärjestystä keskenään,mutta pian kuitenkin rauha palaa porukkaan.
mapekor

Viesti Kirjoittaja mapekor »

Itse olen tehnyt siitoskopin erikseen Siihen laitan kaksi munivaa kanaa ja valitsen kukon. Annan olla keskenään pari viikkoa ja kerään munat omaan käyttöön. Kahden viikon päästä alan ottamaan munia talteen 10-15 ja laitan koneeseen. Näin varmistan tipujen kukon ja kanan. On helpompi pitää jonkinlaista sukutaulukkoa ja syntymäaikoja voin seurata koko kanojen elämänkaaren. Jos sinulla on ajatuksena seurata tai kokeilla eri värisekoituksia, tms niin helpompi on laittaa siitoskoppi, vaikka pienempikin. :smt002
HiltaHelikopteri
kukkoilija

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

mapekor: jos haluat olla ehdottoman varma, että on juuri tietyn kukon jälkeläisiä tulossa, niin silloin kannattaa vähintään tuplata mainitsemasi kaksi viikkoa :smt002 Muistilokeroissa kukkui Gizzmon maininta viidestä viikosta ja tässäpä linkki siihen ketjuun: http://www.munanetti.net/viewtopic.php?f=1&t=4102
Muusa

Viesti Kirjoittaja Muusa »

Mulla on nyt jaettuna kaksi siitosryhmää ja toisessa olevat kaksi kukkoa aion hävittää siinä vaiheessa kun yhdistän kanat muuten yhdeksi parveksi (siinä vaiheessa vähenee kanatkin että tämä vinkkinä jos joku haluaa hienon tyrnäväläisen siitosryhmän ensi maaliskuun alussa :smt002 ). Yhdistettäessä "kantaparveen" menee useampi kana eli en liitä vain yhtä kanaa "uutena" parveen.
Tuo Gizzmon tarina jäi kyllä aika lähtemättömästi mieleen ja nyt kun haluan olla ehdottoman varma että keräämäni siitosmunat on nimenomaan juuri kanoille jaetuista kukoista niin aion alkaa munienkeräilyn 2kk ryhmien järjestämisen jälkeen (meillähän ei sikäli väliä että tiput on joka tapauksessa tyrnäväläisiä mutta näille tuleville tipuille haluan varmat sukutaulut, vähintään isän ja mielellään myös emon puolelta).
Oikeasti tätäkin topicia kun lukee niin oikein erinomaiselta ja varteenotettavalta idealta vaikuttaa kyllä maatiaiskanan säilytysohjelman suositus pitää vain yhtä kantaa/rotua tilalla (eikö säilytysohjelmassakin mainittu siitosryhmäkaranteeni ollut "vain" kuukauden mittainen?) ja tämä tietysti yhtä lailla koskien muita rotuja kuin maatiaisia kasvattavia (tietysti asia on eri jos eri rodut/kannat pidetään jatkuvasti erillisissä tiloissa).
kuutamofoxi

Viesti Kirjoittaja kuutamofoxi »

Viis viikkoa :shock: Kyllä on mun kärsivällisyys taas kovilla ens keväänä :smt011

Taidan siis suunnitella homman siten, että verkon takana on kukko muutaman kanan kanssa ja toinen kukko muiden kanojen kanssa. Tällöinhän kumpikin kanaparvi "puhdistuu" toisen kukon siemenistä. Kun sitten olen saanut näistä muutamasta kanasta haluamani määrän munia, siirrän ne ja kukon "isolle puolelle" ja sieltä kukon muutaman kanan kanssa "eristysselliin" verkon taakse.

Näin toimien saisin kahdesta kanalinjasta tipuja (kukot on samasta suvusta). Näille puolisisarustipuille vois sitten taas pohtia uutta kukkoa myöhemmässä vaiheessa...

Enää tarvitsee siis ratkaista kuinka tehdä meidän ahtaisiin tiloihin sopiva "eristysselli" :smt001
mapekor

Viesti Kirjoittaja mapekor »

mapekor: jos haluat olla ehdottoman varma, että on juuri tietyn kukon jälkeläisiä tulossa, niin silloin kannattaa vähintään tuplata mainitsemasi kaksi viikkoa Muistilokeroissa kukkui Gizzmon maininta viidestä viikosta
Aivan varmasti näin on. Mitä pitempään pidät yhdessä ilman, että keräät munia haudontaan sen varmemmin pääset puhtaaseen tulokseen.
Jostain vain olin lukevinani, että siittiön elämisaika olisi kanan "varastossa" vain pari viikkoa. Ja tuntuuhan se melko uskomattomalta, että kanoilla siittiöt eläisivät viikkotolkulla.
Gizzmon kommentti ei kylläkään jätä paljon epäilyjä miten ne siittiöt voivat elää pitempääkin ja kun se perustuu vielä selkeisiin kokeiluihin ja seurantaan.
No mulla oli ollu orpingtonit kuukauden omassa loosissa,kun annoin muutaman munan koehaudontaan.Ja kas,kas, niissä taisi olla vielä plymarinsiemeniä koska tipuista tuli ihan sekavärisiä.Sen jälkeen kerätyt on olleet puhdasta orpia.eli 5 viikosta eteenpäin.
Toisaalta minulle riittää se kahden viikon paussi, koska en nyt ole puhdasta rotua hakemassakaan vaan ihan muut ajatukset takaraivossa :smt003
kukkokiekuu

Viesti Kirjoittaja kukkokiekuu »

Kävipä minullakin vahinko edellisenä kesänä, luotin siihen että 4 viikkoa olisi riittänyt , mutta mitä vielä, yksi 4 poikasesta oli vanhan kukon tekosia.Tarkoitus oli tuottaa hopeabrahma x hopeabrahman poikasia, mutta tuli 3 hopeabrahmaa , ja 1 hopeabrahma x sussexkana.On muuten aika vänkä sekotus, hyvä poikastenhoitaja, luottavainen ja rauhallinen kana.
HiltaHelikopteri
kukkoilija

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Olipa hyvä saada kukkokiekuunkin kokemus tähän asiaan! :smt038 Tartteepi varmaan muuttaa "Haudonta kanan alla ja tipujen hoito aloittelijalle"-tiedotteesta tuota kohtaa, jossa puhutaan kolmesta - neljästä viikosta?
maatiaiskukko
sussex
Viesti:

Viesti Kirjoittaja maatiaiskukko »

Lukekaapa uusimmasta säilyttäjäohjelman tiedotteesta siitä kanojen lisääntymisestä. Siinä oli jännää juttua pohjautuen tutkimuksiin, miten kana voi itse säädellä minkä kukon siemenillä hedelmöittää munansa vaikka ei polkemista voikaan estää. Minusta nämä liittyy toisiinsa nämä asiat. Laitan linkin tuohon tiedotteeseen vielä jos löydän sen.
Tyrnäväläisiä maatiaisia Lapissa
maatiaiskukko
sussex
Viesti:

Viesti Kirjoittaja maatiaiskukko »

Tässäpä se linkki tiedotteeseen.
Ja suora lainaus tuosta jutusta kirjoitti: Uutta tietoa kukkojen ja kanojen seksielämästä

"Tukholman eteläpuolella sijaitsevalla Tovetorpin eläintieteellisellä asemalla kanoilla suoritettiin useita kokeita, joiden tarkoitus oli simuloida niiden pariutumiskäyttäytymistä.

...

Kanoilla on myös mahdollisuus valita tulevien jälkeläistensä isä. Parittelusta ne eivät voi kieltäytyä, mutta ne voivat ruiskauttaa kelvottoman isäkanditaatin (alempiarvoisen kukon) sperman pois sukupuolielimistään. Tämä käyttäytyminen toimii myös sukusiitosta estäväsi; jos kana joutuu parittelemaan myös veljensä kanssa, se käyttää veljen spermaa vähemmän muniensa hedelmöittämiseen kuin ei-sukulaispartnerinsa. Ei vielä tiedetä, onko kyseessä fysiologinen mekanismi, vai tunnistaako kana todella veljensä ulkoisten ominaisuuksien perusteella."
Tyrnäväläisiä maatiaisia Lapissa
Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Wau, todella mielenkiintoista!!
Jospa se hedelmöittymättömyys johtuu osin tuostakin??
kukkokiekuu

Viesti Kirjoittaja kukkokiekuu »

Tämän vuoksi olen tänä vuonna tehnyt 6 kpl. parin neliön häkkejä siitosryhmiä varten, olen pitänyt määrättyjä kana x kukkoryhmiä erillään jo puolentoista, kahden kuukauden verran.Sulkasadot on jo käyty läpi,ensimmäiset maatiaiset ja brahmarouvat ovat munineet n.3 viikkoa.Odottelen että ensimmäiset siitoskanat rupeaisivat munimaan aivan lähiviikkoina.Ei pitäisi enää olla erehtymisen varaa, jos rupean keräämään munia n. 8 viikon eristyksen jälkeen.Varmuus ennenkaikkea!
Vastaa Viestiin