Kukon vaihdosta

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Maattari
lindell
Viestit: 1724
Liittynyt: 18 Elo 2009, 22:23
Paikkakunta: Iitti

Kukon vaihdosta

Viesti Kirjoittaja Maattari »

Apua auttakaa noviisia :smt100 ! Meillä siis kanaharrastus alkoi neljällä kanalla + kukko. Loppukesästä kuoriutuneita kanalassa edellisten lisäksi 6 kanaa ja 3 kukkoa. Seuraavaa haudontaa ajatellen miten tehdä kukkojen suhteen, ketkä jää ja kuka joutuu paistiksi? Meidän nykyinen pääkukko on ihana, komea mamman mussukka josta en haluaisi luopua vaikka pahoin pelkään että näin neuvotte :smt022 . Kolmesta nuoresta kukosta kaikki ovat vielä ainakin, ikää nyt 15 viikkoa, kilttejä ja mukavia. Kaksi ovat väriltään tylsiä mustia ja yksi komea isänsä näköinen nuorukainen. Kooltaan kaksi ovat suht samankokoisia ja yksi mustista pienempi. Vai pitäisikö hankkia siitosmunia joltain muulta säilyttäjältä tai hankkia uusi kukko? :smt017 . Kovasti olen yrittänyt kahlailla läpi foorumia mutta kaipaisin apua ihan kädestä pitäen tässä asiassa. Niin ja minulla siis yksi parvi, ei tilaa toiselle.
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
hernande9

Re: Kukon vaihdosta

Viesti Kirjoittaja hernande9 »

Duoda, duoda, minkähän rotuisia ovat ?? :smt004
Maattari
lindell
Viestit: 1724
Liittynyt: 18 Elo 2009, 22:23
Paikkakunta: Iitti

Re: Kukon vaihdosta

Viesti Kirjoittaja Maattari »

Ovat iittiläisiä maatiaisia
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
Suvianne

Re: Kukon vaihdosta

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Minä koittasin vaihtaa vaikka päittäin kukkoa eri suvusta. Ei tarvis ainakaan ite panna pataan jos surettas.
Tai sitten siitosmunia ja kaikki omat kukot pataan ja uusista haaremijohtaja.
hernande9

Re: Kukon vaihdosta

Viesti Kirjoittaja hernande9 »

No laita kiljaus tonne otetaan/ostetaan palstalle. :smt024
Maattari
lindell
Viestit: 1724
Liittynyt: 18 Elo 2009, 22:23
Paikkakunta: Iitti

Re: Kukon vaihdosta

Viesti Kirjoittaja Maattari »

Mitäköhän ostaisin, kukkoja vai siitosmunia?? :smt005
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
Suvianne

Re: Kukon vaihdosta

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

osta kukko, niin ei ole sitte kukaan sukua
Maattari
lindell
Viestit: 1724
Liittynyt: 18 Elo 2009, 22:23
Paikkakunta: Iitti

Re: Kukon vaihdosta

Viesti Kirjoittaja Maattari »

Nyyh :smt010 ja mamman kultamussukka + paistikokelaat kaikki pois :smt027 ?
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
Suvianne

Re: Kukon vaihdosta

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

No periaatteessa jos ei halua sitä sukurutsaa.
Minusta sillä ei olis niin väliä vaikka se jäisi muutamalle tyttärelle mieheksi, jos sitten heidän tipuilla olisi uusi mies. Se sukurutsa purkautuu, kun hankii sitten uuden kukon tai myypi ne muualle.
Jos jätät sen vahan, niin jätä yksi komea poikakin, niin on vähän lisää variaatiota.

Mutta tämä on siis minun mielipide. Minä kun en usko, että sillä on heti mitään kamalia vaikutuksia.
Mutta en tiedä sinun maatiaiskannasta. Jos se on jo kovin sisäsiittosta, kannattaa olla raaka. Ja vaihtaa kukkoo.

Odota, että nämä vanhat säilyttäjät vastaa. Minä kasvattelen sekarotuisia ja vaikka on sukurutsaa näissä, niin pelittävät todella hyvin.
Mutta se on varmaan eri asia kuin oikeet rotukanat.
mapekor

Re: Kukon vaihdosta

Viesti Kirjoittaja mapekor »

Liian lähellä olevat siitoskukot/kanat kannattaa vaihtaa uuteen, joka ei ole mitään sukua. Sukusiittoisuus tekee munat haudontakelvottomaksi. Ne eivät yksinkertaisesti hedelmöidy ollenkaan. Viimeisin kokeilu osoitti taas sen tosiasian. 10 Jussilankannan munaa, joista 8 hedelmöittymätöntä 1 kuollut poikanen 1 kuoritunut poikanen. Joten näillekin on hommattava uusi kukko Timo Lepolalta. Entinen saa luvan paistua tuvanuunissa. :smt002
Maattari
lindell
Viestit: 1724
Liittynyt: 18 Elo 2009, 22:23
Paikkakunta: Iitti

Re: Kukon vaihdosta

Viesti Kirjoittaja Maattari »

No kasvattelen näitä nuoria sitten vielä vähän aikaa että löytyy lihaa luitten päältä ja yritän saada uusia tilalle. Jos joku innostuu hautomaan nyt heti yritän sitten hommata siitosmunia sille alle. Ja mamin kultapoikakin sitten paistiksi, on muuten kohta 4v, onkohan tuo vielä syötävä? :smt017
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
mapekor

Re: Kukon vaihdosta

Viesti Kirjoittaja mapekor »

" Jos se on jo kovin sisäsiittosta, kannattaa olla raaka. Ja vaihtaa kukkoo"

Tällaisessa tapauksessa ei ole kysymys raakuudesta vaan järkevyydestä :smt002 Jos kanta alkaa olla liian sisarvoittoista niin ratkaisu on helppo tehdä. Vanha kukko on kiekumisensa kiekunut ja annetaan uudelle kiekujalle lisää tilaa. :smt003 Itse vaihdan kiekujan helposti, koska sillä saa varmistettua tipujen terveyden. Kukoilla on aina yhteinen nimi, jonka olen kopannut jonkun munanettiläisen kirjoituksesta PAISTI :smt003 Parempaa nimeä ei voisi kukoilla olla. :smt005
Nyt on uusi kukko kehässä ollut kolme päivää. Kävin sen hakemassa jopekalta heinävedeltä. Se onkin osoittautunut oikeaksi herrasmieheksi. Jakaa kanoille makupaloja nokan eteen. :smt002 Hyväluontoinen, komea ja isokokoinen. Kelpaa pojan polkea kanasiaan :smt023
Suvianne

Re: Kukon vaihdosta

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Minäkin olen järkevä näissä paisti asioissa, mutta olen oppinut, että täällä monelle kanat ja kukot ovat kuin kissoja minulle.
Harva kissaansa söisi. Siksi yritän olla hienotunteinen.
Maattari
lindell
Viestit: 1724
Liittynyt: 18 Elo 2009, 22:23
Paikkakunta: Iitti

Re: Kukon vaihdosta

Viesti Kirjoittaja Maattari »

Eivät ole meidän kanaset tai kukot kissoja ja koiria mutta kun tämä on ensimmäinen kukko ja niin mukava herrasmies ja kiltti kanoille ja tipuille...Noita nuoria olen alusta lähtien pitänyt paisteina.
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
monnilainen

Re: Kukon vaihdosta

Viesti Kirjoittaja monnilainen »

Jätä vanha eläkekukoksi asti ja hanki pari uutta nuorta. Meidänkin Aapeli on jo vanha herra, muistaneeko enää mitä pitäisi kanojen kanssa tehdä. Vaan Aapeli on muuten mukava. Jos vanha hyväksyy uusia nuoria, voithan pitää useamman kukon. Mussukan ja sitten kiertävät paistilinjaiset.
Vastaa Viestiin