Aloittelijan kysymyksiä kanaroduista

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
Jemuli

Aloittelijan kysymyksiä kanaroduista

Viesti Kirjoittaja Jemuli »

Saimme syksyllä lahjaksi kukon ja neljä kanaa. Olen jo pidempään haaveillut kanoista, mutten uskonut toiveeni toteutuvan. Hieman yllätyksenä tulleet tiput ovat nyt saaneet uuden hienon kanalan ja minä olen opiskellut kanoista ja niiden hoidosta kaiken mitä olen käsiini saanut, joten perusasioiden uskoisin olevan kunnossa.

Kysymyksiäkin kuitenkin on. Eli kanat ovat Hy-Line Brown rotuisia, kukosta en tiedä (en osannut liittää kuvaa). Kukko ja kanat ovat eri paikoista. Kukko on noin 1,5 v., kanat 21 vko.
Käsittääkseni tämä kanarotu on hybridi ja elää siis vain muutaman vuoden?
Maatiasrodut ovat lähempänä sydäntäni kuin nämä hybridit ja haluaisinkin tietää voinko ottaa näitä rotuja keskenään sekaisin samaan kanalaan?
Mistä saisin hankittua maatiaiskanoja?
Onko pakko ryhtyä maatiasrodun säilyttäjäksi jos omistaa maatiaisia vai voiko niitä pitää ”ihan muuten vain”?
gallia

Re: Aloittelijan kysymyksiä kanaroduista

Viesti Kirjoittaja gallia »

Onnea uudesta harrastuksesta!

Kyllähän nuo hybridit voivat elää (ja munia) aika kauankin. Meidän vanhin hybridi on ollut kuollessaan 7-8-vuotias. Meillä on tuolla sekarotuisten kanojen joukossa tällä hetkellä 8 ruskeeta hy-linea. Ihan hyvin menee. Valkoiset hy-linet vaihdoin koiranruokaan keväällä :smt003 , kun ne jäivät noitten ruskeitten jalkoihin. Pääsivät paremmille päiville keskenään elelemään. Maattari ym. -sekoitukset osaavat kyllä pitää puolensa.

Ei tarvii välttämättä kuulua säilytysohjelmaan.
Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Osalla on huonompia kokemuksia agressiivisista tehotytöistä ja osalla hyviä.
Kannattaa kokeilla.
meillä oli kesäisin valkoisia tehoja ja meni ihan hyvin.
Nyt naapurissani on maatiaisten seassa ruskeita hybridejä ja hyvin menee.
Joten ei vielä kannata olla liian huolissaan. Ottaa sitten asia kerrallaan :)
harrastaja

Viesti Kirjoittaja harrastaja »

Minulla on nyt toistavuotta munivia tehotyttöjä ja vanhoja maattareita sekä piakkoin munintansa aloittavia tipuja melkein kaikki tän kesän poikaset sekaisin ja kukot on toinen vuoden ja toinen keväällinen sekä vanha herra Boss joka on kai jo8 vuotias kaikki ne sulassa sovussa syövät ja nukkuvat orrella on kyllä kukko välissa Elias hoitaa suurinta osaa ja sit niistä kesällisistä olikin yks kukko ja sen viereen menevät kaikki aloittelijat
siimis

Viesti Kirjoittaja siimis »

Mulla vanhin valkoinen hybridi oli kuollessaan (viime keväänä) yli kymmenvuotias. Ei se kyllä paljon muninut viimeisinä vuosinaan, mutta muuten hauska kaveri. Ihan hyvin meni sekalaumassa muun rotuisten kanssa. Aiemmin mulla on ollut myös ruskeita tehotyttöjäkin (varmaan IsaBrowneja) ja kyllä ne oli kanoja ihan siinä missä mikä muukin kana hyvänsä. Ne menivät sitten mummolle, jossa elelivät tyytyävisinä maatiaiskanojen kanssa sekalaumassa.

Maatiaisia kasvattaa moni tämän foorumin käyttäjistä, eli täältähän niitä saa! Voit pistää oman ostoilmoituksen tai kytätä myynti-ilmoituksia. Taitaa tuolla kasvattajat-topicissa olla maattarin kasvattajien yhteystietojakin? Ja tosiaan säilytysohjelmaan ei tarvitse kuulua, saa niitä muutenkin pitää.
mirri

Viesti Kirjoittaja mirri »

Minullakin on valkoisia ja ruskeita hybridejä molempia. Ja hyvin menevät tuolla minun todella seka laumassani. Ainoat puhdasrotuiset taitavat olla näitä maatiaisia sulkajaloilla, ja vanhalordi ja tukko! Ei mitään ongelmaa porukalla keskenään hyvin sopivat. Aivan hyvin voit laittaa maatiaisia sekaan... Täällä muniksessa on todella mistä kannasta valita.
Jemuli

Kiitoksia rohkaisusta, huomenna menen hakemaan ekat maatiaseni :smt007 ja täältä muniksestahan ne löysin :smt003

Olisko vielä neuvoja, miten uudet tulokkaat sulautetaan vanhaan porukkaan? Ajattelin joksikin aikaa jakaa kanalan kahtia ja tutustuttaa siitä verkon läpi ja sitten vissiin vaan muitten sekaan? :smt017
kuukernuppi

Viesti Kirjoittaja kuukernuppi »

Minä olen laittanut uuden porukan illalla hämärässä orrelle vanhojen viereen tai sitten vain vapauttanut uudet vanhojen sekaan.Molemma tavat yhtä hyviä, nokkimisjärjestys täytyy joka tapauksessa selvittää ennemmin tai myöhemmin.
mirri

Minäkin olen ihan suoraan laittanut vaan sekaan uudet linnut. Kuten Kuukernuppi sanoi, se nokkimisjärjestys haetaan kumminkin.
Olen laittanut linnut aina aamulla, ja jäänyt sitten vahtimaan mitä tapahtuu. Varsinkin jos uusissa on kukkoja. Jos linnut ei kohtuullisessa ajassa lopeta jonkun nokkimista ... öö noin puolituntia.. niin olen puuttunut hommaan.
Jemuli

Miten hommaan puututaan ja mitäs jos sekään ei auta?
annemari

Viesti Kirjoittaja annemari »

Minä olen laittanut uudet linnut orrelle suoraan. Saavat sieltä katsella porukka ja tutustua alkuun. jos joku kiusaa törkeästi jotain tulokasta, en ole siihen löytänyt muuta apua kuin siirto toiseen parveen, tai aika. Kyllä se joskus lopettaa, mutta olen koittanut aina hommata jotain uutta kiinnostavaa tilalle. Vaikka omenanlohkoja tai kaalinpään, tai aina kun huomaan että kiusaaja alkaa rökittämään, heitän vähän maapähkinöitä tai kauroja pehkuihin. Muuta ajateltavaa nääs.

Jos kanat pääsevät ulos, on mielestäni yhdistäminen helpompaa isomman liikkumatilan vuoksi. itselläni pitäisi kohta lattaa 7 silkkitipua aikusiten silkkien joukkoon, saas nähdä miten käy.
mirri

No jos kukkoja joutuu "irrottelemaan" toisistaan, niin kannattaa varata pitkähihainen pusakkapäälle, ja kunnon hanskat. Jos kukot ei asetu, vaan aina uudelleen alkavat oikein tosissaan vaan tapella. Ei auta kuin siirto toiseen parveen. Koska joskus on niitäkin kukkoja jotka ei älyä lopettaa vaikka toinen alistuu ja lähtee hatkaan. Yleensä homma loppuu siihen kun toinen pakenee.
Kanat harvemmin pitkään jaksavat olla riidoissa. Niillä kyllä järjestys ajan myötä löytyy. Mutta jos yhtä vain nokitaan vielä viikkojenkin jälkeen en minä kyllä keksi muuta kun parven vaihto.
Tämmöistä asiaan puuttumista minä harrastan :smt005
Suwitsu

Viesti Kirjoittaja Suwitsu »

Juu ja tosiaan kannataa muistaa että sopu tuskin tulee ensimmäisen päivän aikana :smt001 . Parikin viikkoa saattaa mennä siinä että kyräillään toisia mutta kyllä se siitä sitten tasoittuu :smt023
Vastaa Viestiin