mihin viirutiput kuolee?

juttuja muista linnuista kuin kanoista

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Ushva

mihin viirutiput kuolee?

Viesti Kirjoittaja Ushva »

Mulla kuoli edellisen haudonnan viiriäistipuista kaksi sillä tavalla että eivät enää pysyneet pystyssä vaan alkoivat vääntää päätään kieroon selän päälle ja alkoivat kiertää ympyrää ja lopulta kaatuivat selälleen mistä eivät enää päässeet ylös. Tiput olivat alle viikon ikäisiä. Tähän outoon vaivaan liittyi myös sellainen että nostettuani ne jaloilleen, ne säntäilivät aivan päättömästi pitkin poikin terraariota kykenemättä rauhoittumaan. Pari päivää niitä seurattuani lopetin ne.
No nyt mulla on nuo perjantaina haetut viiriäistiput tuossa ja tänään huomasin että taas yksi kärsii samasta viasta. Se oli ihan märkäkin kun oli koikoillut vesiastiassa. Lopetin sen samantien sillä näytti siltä että olisi kuollut kohta itsekseenkin, oli jo tosi veltto.
Nyt sitten ihmetyttää että mikä tämä on tämä homma oikein? Mihin ne oikein kuolee? Vai onko tuo vain sitä että heikot karsiutuu näin alussa? Tuo pään vääntäminen ja selälleen kierähtäminen vaan tuntuu tosi oudolta. :smt017
mirri

Re: mihin viirutiput kuolee?

Viesti Kirjoittaja mirri »

Kuulostaa aika oudolle käytökselle. Mulla on joskus viirutipuja kuollut kun ovat kylmettyneet uinnin jälkeen. Vilustuvat tosi herkästi.
Tuntuu lähinnä joltain kouristelulta jos päätä vääntää. voiko linnunpoikasella olla kuumekouristuksia, jos on vilustunut?
Rusina

Viesti Kirjoittaja Rusina »

Voisin kuvitella että kyse on jostain hermostollisesta viasta... :smt017
Ushva

Mullakin tulee mieleen että nuo on kuin jotain hermosto-oireita. Taas siellä yksi koikkelehtii samalla lailla, mutta päätä ei vielä väännä kieroon. :smt009
maatiaiskukko
sussex
Viesti:

Viesti Kirjoittaja maatiaiskukko »

Millä olet ruokkinut tipuja? Mulla oli sillon viime kesänä se yksi kanatipu, joka kulki pää kallellaan todella pahasti. Ei oikein pystynyt lentämäänkään sen vuoksi. Harkitsin jo sen lopettamista, mutta kokeilin B-vitamiinikuuria juomaveteen sekoitettuna. Se auttoi ja nyt en edes tiedä mikä se "vinopää" on noista nuorikoista. Voisko siis tuokin olla jotain vitamiinipuutosta?

Muistaakseni nuorien kanojen munista jos haudottaa pitäs emoille antaa siitosmunien munituksen aikaan B-vitamiinitäydennystä, jotta munissa olisi tipuille riittävästi "rakennusainetta".
Tyrnäväläisiä maatiaisia Lapissa
Ushva

Alkupäivät ne on saaneet vain kananmunaa, mutta nyt pikkupunahelttaa. Nämä on kuitenkin ihan eri paikoista hankitut viiriäiset, joten hassua että on noin samat oireet.
Rusina

B-, A- ja E-vitamiinin puutos voivat ilmeisesti kaikki aiheuttaa hermosto-oireita, mutta vissiinkin enempi heikkoutta kuin päätöntä ryntäilyä. Jos kyse on jostain vitamiinin puutteesta, niin muutos täytyy tehdä emolintujen ruokintaan.
Magnesiumin puute voi kans aiheuttaa kramppeja nisäkkäillä, mutta mites linnuilla. :smt017
Ja ainahan on mahdollista, että kyse on perinnöllisestä viasta (ovatko tiput olleet samaa sukua?)

Olen haudottanut nyt ihan nuorikkokanojen ekoja munia, mutta ei meillä ole tipuilla ollut mitään hermosto-oireita. Olen lorauttanut kanojen juomaveteen säännöllisti vitamiineja, B-vitamiinilisää en ole antanut erikseen.
Villiina

Viesti Kirjoittaja Villiina »

No onpas sulla käyny nyt Ushva huono tuuri noitten piiperöisten kanssa. :smt009 Mulla ittelläni on viiruvauvoja tota samaa porukkaa ku Ushvalla ja kyllä mullekkin kävi tossa porukassa harvennus viikonloppuna. Syy oli kuitenki mielestäni tuo, mitä mirri tuolla ehdotteli. Mulla oli lämpötilat ihan liian matalalla ja juomaharjotukset pääs osaa vauveleista kasteleen. No loppuhan se sitte kahdelle tuli, mut sunnuntaina korjasin tilanteen tehokkaammalla lampulla ja nyt ei oo paleltuneita enää tullu. Tänä aamuna kuitenki seurailin yhtä, jälleen kerran juoma-automaatissa, itteensä kastelemaa. En kyllä sitä hoksannu, et olis sitä päätään taakse mitenkään vääntäny, se vaan säntäili ja peruutteli hullunlailla, ravisteli päätään ja peruutteli pitäen päätään samalla vinossa. Ukko sano, et näyttää kun sillä olis vettä korvassa. Oli tosiaan kauheen näköstä sätkimistä. Kävin sitte välistä hoitaan muut ja lenkittään koirat, niin oli sillä välin kuivunu ja rauhottunu, etten enää erota kuka se säntäiliä edes oli.
Kävin tossa taas kuvaan niitä ja voi ku ne onki niin terhakoita. Sylissä ainaki on aina vaan vaikeempaa pitää niitä, et kai ne siitä voimistuu entisestään. :smt007
Alholainen

Viesti Kirjoittaja Alholainen »

Mulla oli muutama vuosi sitten fasaanitipujen kanssa samanlaista oirehdintaa. Kukot oli uusia, joten rutsauksesta tuskin oli kyse.Kallistuisin tuohon emolintujen ruokintaan, koska aiemmin aloitin munistusrehun annon vasta huhtikuussa ja tällöin tuli muutama niskan vääntäjä. Nyt kun olen aloittanut jo tammi/helmikuussa munitusrehun syötön, niskanvääntäjiltä on vältytty. Saattaa olla sattumaakin ja jokin muu syy.
sisu65

Viesti Kirjoittaja sisu65 »

Ushva olen pahoillani jos ovat niitä minulta tulleita viiruja :smt022 . Alholainen; tuo ei oikein sovi jos nuo viirut ovat minulta munitusrehu ei kyllä oikein jutskaa sitten. Meillä nuo aikuiset viirut ovat kyllä syöneet munitusrehua jo useamman kuukauden.
Rusina

Korvatulehdus vois kans aiheuttaa tuon kaltaisia oireita ja tasapainoaistin häiriöitä. Voisko tipusilla olla korvatulehdus? :smt017 :shock:
Ushva

Älä sinä Sisu siellä huoli, tämmöstä tämä on näiden kanssa ja olin kyllä edellisten jälkeen varautunutkin siihen että niitä saattaa kuolla.
Yksi aiemmin säntäillyt löytyi äsken kuolleena, mutta sillä ei ollut nyt lainkaan tuota pään kääntämishommaa ja kaatuilua havaittavissa. :smt017
Aion hommata juomaveteen laitettavaa vitamiinia varalta, vaikka en välttämättä uskokaan että tuo on mitään vitamiinin puutetta. Edelliset viirut oli Mimmiltä tulleista siitosmunista ja nämä Sisulla kuoriutuneita, tietääkseni eivät ole mitään sukua keskenään?
Oliskohan mulla jotain pöpöä tuolla terraariossa missä ne ovat, vaikka olen kyllä pessyt sen välissä ennen uusien viirujen tuloa? Ja kun Villiinallakin kuoli ne pari... mutta mulla on kyllä ollut lämmöt ihan ok ja ei tuolla varmasti vetoakaan voi olla kun on umpiterraariossa. Outoa.
Hazze

Viesti Kirjoittaja Hazze »

Hypänneet terraarion kattoon ja satuttaneet itsensä!?
smari

Viesti Kirjoittaja smari »

Patja kiinni kattoon ja Virgonia ennen seuraavia tipuja? Ilmanvaihtoa lisää?
PieniHopea

Viesti Kirjoittaja PieniHopea »

Ovatko nämä viirut kovin herkkiä pidettäviä? Onko kaikenlainen sairastelu, loukkaantumiset ja kuolemat yleisiä?
Vastaa Viestiin