Rcom King SURO hautomakoneen säätöä

keskustelua koneellisesta haudonnasta

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Jarski

Rcom King SURO hautomakoneen säätöä

Viesti Kirjoittaja Jarski »

Laitoin eilen samanlaiseen koneeseen munat hautumaan. Eka konehaudonta meikäläisellä, joten kysymys Lautapihti: miten saat kosteuden pysymään samoissa lukemissa (n.55%)? Lämmöt on ok, mutta kosteus laskee liikaa. Miten se kosteuden arvo säädetään koneeseen ja vielä, että kone sen itse nostaa? Oon pyörittäny sitä pumppua + nappia painamalla. (tän voi siirtää haudonta osioon, ken osaa).
lautapihti
silkki
Viestit: 236
Liittynyt: 08 Kesä 2009, 23:31
Paikkakunta: ilmajoki

Re: Rcom King SURO hautomakoneen säätöä

Viesti Kirjoittaja lautapihti »

vastasin sulle jarski yksityisviestinä :smt003
Jarski

Re: Rcom King SURO hautomakoneen säätöä

Viesti Kirjoittaja Jarski »

Auttaa muuten huomattavasti, kun lukee käyttöohjeet kunnolla. Nyt pysyy kosteus säädetyllä arvolla. Nyt ei muuta kuin pitkän sitkeä odotus. :smt015
Rusina

Re: Rcom King SURO hautomakoneen säätöä

Viesti Kirjoittaja Rusina »

Huhuu, mitenkäs haudonta onnistui??? :smt001
smari

Re: Rcom King SURO hautomakoneen säätöä

Viesti Kirjoittaja smari »

Help! :smt100 En nyt yhtään ymmärrä king suron sielunelämää. Osaako joku selittää miten ihmeessä saan säädettyä kosteuden siihen mihin haluun? Nyt se on koko ajan liian korkeella. Vaikka mitä painelisin, niin en vaan saa toimimaan. Ohjeitakin oon tavannut, mutta ei mee kuin hermot. Muutoinkin oli aika yllätys että kun tilaa hautomakoneen, niin saakin rakennussarjan. :smt067
Rusina

Re: Rcom King SURO hautomakoneen säätöä

Viesti Kirjoittaja Rusina »

Etkö saa asetettua näytölle haluamaasi kosteusprosenttilukemaa vai lykkääkö pumppu koneeseen liikaa vettä???? :smt017
Mulla on ollut välillä ongelmana etten saa kosteutta tarpeeksi ylös...
lautapihti
silkki
Viestit: 236
Liittynyt: 08 Kesä 2009, 23:31
Paikkakunta: ilmajoki

Re: Rcom King SURO hautomakoneen säätöä

Viesti Kirjoittaja lautapihti »

Niin siinä pumpun päälläkin on joku ruuvimeisselillä käännettävä säätö,en toki koskaa säätäny siitä.
smari

Re: Rcom King SURO hautomakoneen säätöä

Viesti Kirjoittaja smari »

Se alkuun oli koko ajan yli 50%. sitten jonkin aikaa 53-42% miten sattuu. Mielestäni oon säätäny 45, kai mä tein jotain väärin? Nyt on jo alkanu vähän asettua, mutta vaihteleen silti pienemmässä haarukassa. :smt017 Kuinka isoa palasta sitä katossa roikkuvaa härpäkettä ootte käyttänyt?
smari

Re: Rcom King SURO hautomakoneen säätöä

Viesti Kirjoittaja smari »

Vielä kysymyksiä.. Kuuluuko siinä lämpömittarin ikonin vieressä vilkkua punainen valo?
anssiu

Re: Rcom King SURO hautomakoneen säätöä

Viesti Kirjoittaja anssiu »

Rcom King suro on kyllä ihan huippu vehje. Että kuinka se kosteus säädetään: Paina plussaa ja miinusta samaan aikaan 3sekuntia. Sen jälkeen ok painikkeella hyväksyt säädetyt arvot. Koneen katossa roikkuvan kosteudenlisääjän koko löytyy opaskirjasta. Se pitää kosteutta paremmin jos siihen tekee reikiä taitoskohtaan. Pumpun saa pumppaamaan 1min ajan painamalla tosi pitkään plus-merkkiä. Niin pistään että kone piippaa muistaakseni kaksi kertaa. Kosteus riippuu myös lämpötilasta. Pieni lämmön nosto nostaa myös kosteutta, eli veden haihtumista. Säädäppä laitteeseesi arvo LÄMPö: 37.7 ja kosteus 55% Näillä arvoilla itse haudon King surolla. Pumpun ruuviin en ole koskenut. Se kai lisää pumpun nopeutta.
smari

Re: Rcom King SURO hautomakoneen säätöä

Viesti Kirjoittaja smari »

Kiitos. Tuon säätämisen osasinkin tehdä, mutta alkuun silti kosteusarvot pomppi. Nyt ne on asettuneet, kesti tosi kauan. Onko 37.7 ollut tähän koneeseen sopivin? Oletko kokeillut muita lämpöjä? Mulla on nyt säädetty 37.5. Mikä käytännössä on ollut sen kosteudenlisääjän hyvä koko? Ja vielä yksi kysymys: minkä verran kannattaa pitää auki sitä ilma-aukkoa? Kokemuksia? Loppuajan varmaan kokonaan, mutta entä alkuvaiheen?
anssiu

Re: Rcom King SURO hautomakoneen säätöä

Viesti Kirjoittaja anssiu »

Se ilmaluukku voi olla auki vaikka koko haudonnan ajan. Sillä ei näytä olevan merkitystä kosteuteen / lämpöön. Ohjekirjan mukaan se avataan vasta kun tiput on syntynyt. Jos on kyse pienistä munista- luukku vähän auki. Jos taas isoista niin luukku ihan auki. Sen haihdutuslapun(evaporating pad) koon tulee olle 50mm -55ml, jos kosteutta pidetään alle 50% ja yli 60 %% kosteusarvoilla 70mm- 75mm. Lapun leikkaamisesta on ohjeet ohjekirjassa kohdassa 2.3

heh ! Mähän voisin alkaa markkinoimaan tota konetta kun näköjään tiedän sen sielunelämän niin hyvin. Tuli muutamaan otteeseen tavattua tuo englanninkielinen ohjekirja ihan sanakirjan kanssa.
anssiu

Re: Rcom King SURO hautomakoneen säätöä

Viesti Kirjoittaja anssiu »

niin ja siitä sopivasta lämpötilasta vielä. Itse haudoin muutaman erän lämmöillä 37.4- 37.5 ja hedelmöittyneisyys oli selkeästi alhaisempi kun 37.7 arvolla. Tuskin tuolla o.2 erolla on mitään merkitystä mutta itse koin onnistuvani paremmin juuri tuolle 37.7 arvolla.
smari

Re: Rcom King SURO hautomakoneen säätöä

Viesti Kirjoittaja smari »

Laitoin 70mm kun ajattelin että lopussa saa kosteuden nostettua. :smt017 Nytkin oli taas kosteus omia aikojaan noussut 10% yli säädetyn ja jokin ajan päästä palasi alemmas. Luulin jo että se tasoittui. Ehkä on pakko pienentää sitä härpäkettä, mutta sitten jos sen kesken kaiken vaihtaa uuteen ja isompaan niin menee kesken haudonnan taas aikaa että kosteus tasaantuu. :smt017 Anssiau; nostatko kosteuden jollain muulla keinoin lopussa vai saatko sen nousemaan tarpeeksi pienemmällä padilla?

Mulla kun on ollut ennen erilaisia koneita, niin oon tämän kanssa nyt vähän ihmeissäni. Covatutot on olleet ihan hirveän helppoja ottaa käyttöön, samoin rcom. Uskon kyllä että tämäkin on ihan hyvä, mutta epäilen koko ajan että ymmärrän jotain väärin tuosta käyttöohjeesta kun ei kaikki heti ihan avaudu. :smt002
Rusina

Re: Rcom King SURO hautomakoneen säätöä

Viesti Kirjoittaja Rusina »

Mulla on kans ollut tuon käyttöohjeen luetunymmärtämisessä vähän vaikeuksia...

Taitaa olla toi lämpötila aika konekohtainen juttu. Mun kone on säädetty 38,1 asteeseen. Sillä on tullut paras haudontatulos ihan normihaudonta-ajalla meidän olosuhteissa. 37,7 asteessa kuoriutumiset venyivät ja tuli keskenjääneitä.
Vastaa Viestiin