Kukko alkoi "ryppyilemään"?

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Vastaa Viestiin
Avatar
mimmu
sussex
Viestit: 601
Liittynyt: 06 Touko 2007, 12:59
Paikkakunta: Etelä-Savo/Sulkava

Kukko alkoi "ryppyilemään"?

Viesti Kirjoittaja mimmu »

Nyt se myrkyn lykkäsi :smt009
Kiltti ja kesy kukko joka Oliver on aina ollut (1vuotias), niin eilen kun olivat menossa sisälle ja mie siinä jutustelin niille kuten yleensäkin, niin kun olin selin ja menossa toiseen suuntaan tunsin onneksi vielä hiljaisen kopseen jaloissani takana :smt017. No tänään kun sitten vein aamupalaa sekä samalla meillä on tapana jutustella kun menevät pihamaalle, niin Oliver oli taas tulossa uhkaavasti kohti. Kokeilin sitten sen että kun olen selin niin miten käy ja hää olisi tullut taas takaanta "päälle". :smt018
Samoin kun muut meni pihalle niin jäi siihen minua vahtimaan eli jäin juttelemaan sille ystävällisesti et mikäs nyt mättää Oliverillä mut se alkoi vaan tuijottamaan sekä kiekumaan.
Eli mikäs nyt tälle kukolle tuli kun meinaa takaapäin käydä päälle.
Meinaan tytön kukko tässä joku vuosi sitten kävi kannuksilla tosi kovaa sen jalkoihin takaa päin ja oli kova hyökkäämään joten se jouduttiin lopettamaan kun kaikki sitä pelkäsivät.
Mut mitä tässä nyt tulisi toimia, kun on ainoa kukko ja kaksi nuorta kukkopoikaa on vasta opissa.
He eivät tappele eikä muutenkaan ole vielä ollut mitään nahistuksia sekä kukolla on hyvä haaremi itsellään eli kaikki kanat :smt045
Mitään uutta ei ole tapahtunut ja samanlailla ollaan päivät vietetty paljon hellyyttä ja substralia :smt056 :smt007
Kuva
Sitten vielä tästä nuoresta kukkopojasta siis onko kukko :smt017 , niin onko toiset sen alistaneet kun sillä on harja ihan vaalea sekä kovin masentunut alakuloinen liikkuu hitaasti ja on yksinään sekä aika paljon nukkuu vaan mutta syö ja juo.
Ikää on vasta 3kk ja veljeksiä on kaksi muuta muttei ne sitä ole nokkineet tms.
miten tämän kanssa nyt tulee tehdä :smt009
Kuva
Onko minun ruokapuolessa nyt jotain vikaa vai mikä tässä nyt mättää :smt022
Kiitos jos saan neuvoja :smt006
kuutamofoxi

Re: Kukko alkoi "ryppyilemään"?

Viesti Kirjoittaja kuutamofoxi »

Öpaut 20 vuotta sitten ihmettelin kanalaa, jossa oli 6 kukkoa (tai 7...). Aikuisia kukkoja kaikki ja sulassa sovussa. Emäntä nauroi, että hän on suurin kukko ja pojilla ei ole oikeutta kukkoilla (kyllä ne kanoja polki, kun luulivat että "suurikukko" ei huomaa :smt005 ). Emäntä kertoi, että ottaa het nuoren kukon kainaloon kun ensimmäisen kerran asettaa hänen asemansa kyseenalaiseksi (tai mielummin vielä vähän aikaisemmin, että ei edes ala epäilemään kuka kukkolaumassa määrää) ja vääntää kukkoa harjasta niin napakasti, että kukkoa varmasti sattuu. Kuulostaa ehkä hurjalta, mutta järkeenkäyvästi sanoi, että niinhän kukkokin toisen pistää toisen alemmaksi nokkimisjärjestyksessä. Tällä tavalla oli kukot pitänyt kurissa ikänsä ja kesyjä, mukavia kukkoja talossa olikin.
Mimmi

Re: Kukko alkoi "ryppyilemään"?

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Mä oon osoittanut "ylemmyyteni" kukoille kävelemällä suoraan kohti, jos olen siitä menossa enkä väistä, vaan kukko joutuu väistämään. Se on riittänyt tähän saakka. Nuorien kukkojen harjat ja heltat ovat minusta useinkin vaaleampia siihen saakka, että tulevat kunnolla sukukypsään ikään.
Eepi

Re: Kukko alkoi "ryppyilemään"?

Viesti Kirjoittaja Eepi »

Mulla on kuus kukkoa sulassa sovussa, mitä nyt välillä joku yrittää peitota isompansa. Toi musta näyttää kyllä mun silmiini ihan kanalta? :smt017
sisu65

Re: Kukko alkoi "ryppyilemään"?

Viesti Kirjoittaja sisu65 »

Eepi kirjoitti: Toi musta näyttää kyllä mun silmiini ihan kanalta? :smt017
Samaa olen katsonut minäkin. :smt017
Avatar
mimmu
sussex
Viestit: 601
Liittynyt: 06 Touko 2007, 12:59
Paikkakunta: Etelä-Savo/Sulkava

Re: Kukko alkoi "ryppyilemään"?

Viesti Kirjoittaja mimmu »

:smt006 Kiitoksia vastauksista.
Joo mie olen kävellyt ihan normaalista eli myös kohti ja kukko on väistellyt. Mutta toissa aamusella taas kun olin laittamassa ruoat sekä juttellut aamu torinat niin olin lähdössä pois ja olen selin niin se otti oikein vauhtia ja olisi varmaa tosiaan kannuksilla päälle tullut jos en olisi päässyt estämään. :smt018 Samaa se sitten taas yritti kun laskin ne ulos pihalle, mut oli kukko itse ensin varauksin kotkottaen minulle sekä hermostunut. Eli nyt tätä on sitten nämä päivät jatkunut ja olen sille kaapin paikan näyttänyt mut en saanut sitä vielä kiinni jotta olisin kokeillut tuota temppua josko auttaisi. :smt017
Meinaan kun tytön toinen kukko joskus muinoin teki saman niin hää kovisteli myös kukkoa ja uhkasi kaulan katkaisua. He kun olivat sitten siirtämässä kanat ja kukot isompaan kanalaan ni jätti kukon viimeiseksi. Kun meni kutsumaan kukkoa sanoen käskevästi et joko tyyli muuttuu tai sitten on lähtö, niin kukko meni perimpään nurkkaan ja surkeana ruikutti.
Tyttö otti kukon syliin ( oli varustautunut isoin hanskoin kypärällä ties mitä :smt027 ) niin kukkopa painautui kainaloon ja uikutti siinä vapisten. Siitä asti kukko oli kiltti ja ei koskaan käynyt päälle. :smt023
Eli yritän nyt sitten katsoa viikolla miten tämä kehkeytyy sillä ei olisi kiva et saa olla varuillaan koko ajan tai joutuu pistää pölkylle jos tapa ei muutu :smt009

Mie olen ollut samaa mieltä et olisi kana ja täälläkin oli vastaus :smt017 kumpi olisi. No kumminkin ihmetyttää sen käytös kun kukaan sitä ei syrji vaan on niin surkea vaikka on syönytkin hyvin ja ulkoilee pihalla muttei porukassa ja menee nukkumaankin ennen kuin muut tulee sekä on perimmässä nurkassa ihan hiljaa. :smt022
Sen kyllä olen huomannut että on tosi tarkat omat paikat kaikkilla siellä orsilla ja heti työntävät toiset pois jos ovat omineet jonkin paikan, eli en leiki sun kaa nyt :smt015
Uotellaan jos vaikka alkaisi munimaan niin sitten ainakin tietäisi olisiko kana :smt038 se kyllä piipittää eikä kotkota kuten kukon pitäisi.

Toivotaan et kaikki menisi hyvin näiden kanssa ja elämä jatkuisi kanalassa sopuisasti :smt045
Vastaa Viestiin