Kanakirjanpito?

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

dumblonde

Kanakirjanpito?

Viesti Kirjoittaja dumblonde »

Niin, millainen on teidän kirjanpito kanoista, myynnistä, tipujen kuoriutumisista jne?
Minulla on tällä hetkellä vain pelkkä epäsiisti ja sekava vihko johon olen yrittänyt merkata tipujen syntymiä (todella huonolla käsialallani...) ja jos olen jotain myynyt, mutta kovin on hankalan oloinen systeemi. Olisko jollain muulla fiksumpi tapa? Tai joku hieno lomake tyylinen systeemi jolla asiat pysyisi paremmin järjestyksessä. Ja jos jollain on tosiaan joku oikeinkin kätevä systeemi niin olisin erittäin kiitollinen jos saan "varastaa" idean :smt002
kanamummo

Re: Kanakirjanpito?

Viesti Kirjoittaja kanamummo »

Älä ainaskaan kirjaa almanakan reunaan niinku meikäläinen! :smt005
Bean

Re: Kanakirjanpito?

Viesti Kirjoittaja Bean »

Itse ajattelin hankkia kalenterin/vihon molempien kukkojen aitausten oven viereen kynän kera ja siihen sitten merkitsen munien määrän kulloisellekin päivälle...jne....Parempia ideoita otetaan vastaan... :smt017
Eepi

Re: Kanakirjanpito?

Viesti Kirjoittaja Eepi »

Mä oon yrittäny kirjotella wordiin vähän. Ja sit oon ajatellu tehä sellasii lomakkei mihin ostaja vois täyttää omia tietojaan ja mä sitten paljonko eläimiä ja millä hinnalla ostettu. En oo vaan saanu aikaseks. Uusien kanojen rengastun on alkanu tänä keväänä.
Mimmi

Re: Kanakirjanpito?

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Mulla on excell-taulukko. Hyvin on toiminut.
flai

Re: Kanakirjanpito?

Viesti Kirjoittaja flai »

Mimmi kirjoitti:Mulla on excell-taulukko. Hyvin on toiminut.
Sama systeemi täällä. Olen merkannut kanoille iän, alkuperän, värin ja tuntomerkit, sukulaisuussuhteet sikäli mikäli tiedossa, munimisen aloitusiän ja haudontojen lukumäärän. Näitä sitten siirrellyt eri otsakkeiden alle, eli omat, muualle muuttaneet ja edesmenneet. Haudonnoista on erikseen oma taulukko, jossa hautojan ikä ja nimi, aloituspäivä, hävikki, kuoriutumispäivä ja kuoriutuneiden määrä ja tipueen kohtalo, ja parven kokoonpano munien keruun aikana (mitkä kanat munivia ja isävaihtoehdot). Sekarotuista parvea kasvatan ja ihan omaksi iloksi olen keräillyt tietoja. :smt048
max3

Re: Kanakirjanpito?

Viesti Kirjoittaja max3 »

Teidän ansiosta innostuin kans tekemään taulukon. :smt003 Vaatii vain vielä hienosäätöä, et saan kaiken tiedon mahtumaan.
rekku

Re: Kanakirjanpito?

Viesti Kirjoittaja rekku »

käyttääkö kukaan esim. tällaisia erään rehutehtaan kanalataulukoita (http://www.farmit.net/farmit/fi/02_koti ... mitiin.pdf). Suunnitelin, että ottaisin ne käyttöön munamäärien seurannassa....muuten on käytössä tuo almanakka, ja munamäärä sekosi siitä jo huhtikuulla (eli siis heti 1/2 -muninnan jälkeen). Haudontojen seurannassa se on mielestäni hyvä, siihen on helppo kirjoittaa oikean päivän kohdalle asiat.
Muusa

Re: Kanakirjanpito?

Viesti Kirjoittaja Muusa »

Mulla on poikukekirjanpidosta vaan word-taulukko jota täytän ihan vain lisäämällä uutta tietoa vanhan perään.
Jos olisin huolellinen täyttäisin joka haudonnasta paljonko on munia laitettu koneeseen ja koska, paljonko on läpivalaistessa poistettu ja paljonko on kuoriutunut ja koska. Isäkukon/kukkojen ja (mahdollisten) emokanojen nimet lueteltuina. Yksinkertaisena taulukkona on sitten paljonko tuli minkäkinvärisiä kukkoja ja kanoja ja paljonko oli sulkajalkaisia. Mitkä on pidetty itse (ja minkä nimen ne saivat) ja mitkä on myyty ja kenelle ja koska.
Käytännössä tosin osa tiedoista puuttuu useimpien poikueitten kohdalla :oops:
Yksilöille mulla ei ole sen kummempaa rekisteriä vaan ne löytyvät tuosta sekalaisesta kirjanpidosta... Kukoista tosin on luettelo (mahdollisine) sukutietoineen ja parvessavaikuttamisaikoineen.
Ilona

Re: Kanakirjanpito?

Viesti Kirjoittaja Ilona »

Mä pidän kanalan päiväkirjaa word-tiedostona. Merkkaan sinne haudonnat, kuoriutumiset, nuorikkojen eka munat, poistot, sairaudet yms. tapahtumat kronologisessa järjestyksessä.

Tuotannonseurantataulukkoa jaksoin innokkaasti täytellä siihen asti, kunnes meillä keväällä alkoi haudontashow. Siitä saakka on joku aina joko hautonut tai emoillut, joten prosenttien laskemisessa ei oikein ole mieltä. Muutokset kun ei oikein kerro muusta kuin emoilun määrästä kulloinkin. :smt002
dumblonde

Re: Kanakirjanpito?

Viesti Kirjoittaja dumblonde »

Eli pitänee yrittää minunkin nyt sitten jotain taulukkoa väsäillä. Kun vaan jaksais perehtyä siihen ja miettiä miten saa kaikkein fiksuimman järjestyksen jne.
sisu65

Re: Kanakirjanpito?

Viesti Kirjoittaja sisu65 »

Täällä pitänee myös alkaa pitämään jonkilaista taulukkoa. Tykkään kirjotella käsin eli taitan mennä jonkilaiseen vihko merkintään..
kukkokiekuu

Re: Kanakirjanpito?

Viesti Kirjoittaja kukkokiekuu »

Olen pitänyt kanapäiväkirjaa nyt kolmisen vuotta.Kanapäiväkirjani on tavallinen sininen ruutuvihko johon kirjaan kaikki tapahtumat päivittäin. En ole viitsinyt ruveta väsäämään taulukoita tietokoneelle, pidän käsinkirjoittamisesta.On se mukava vuosien päästä tarkastella millainen pikkutipukesä milloinkin on ollut.
harrastaja

Re: Kanakirjanpito?

Viesti Kirjoittaja harrastaja »

rekku kirjoitti:käyttääkö kukaan esim. tällaisia erään rehutehtaan kanalataulukoita (http://www.farmit.net/farmit/fi/02_koti ... mitiin.pdf). Suunnitelin, että ottaisin ne käyttöön munamäärien seurannassa....muuten on käytössä tuo almanakka, ja munamäärä sekosi siitä jo huhtikuulla (eli siis heti 1/2 -muninnan jälkeen). Haudontojen seurannassa se on mielestäni hyvä, siihen on helppo kirjoittaa oikean päivän kohdalle asiat.
Niin mielestäni tuohon linkkiin pääsee käsiksi vain y-tunnuksen omistajat kertokaa jos oon väärässä koska ite oon rekisteröity sinne .niin mulle ei tuottanu ongelmia
Muusa

Re: Kanakirjanpito?

Viesti Kirjoittaja Muusa »

Kannattaa pitää myös varmuuskopiota t. nimim. koneeni kosahti :smt075
(Tosin enemmän mua ketuttaa ne kaikki koneen uumenissa olevat valokuvat joista mun vielä juuri oli tarkoitus teettää useille ihmisille, no niitä pelastelee nyt kallishintainen korjaaja... :smt011 )
Vastaa Viestiin