Kukolla tylsää??

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Jos sun kanat on

Kukolla tylsää??

Viesti Kirjoittaja Jos sun kanat on »

Tässä olen seuraillut tilanne kun meitin kukkolta on kadonnut rintakarvat eli sulat rinnan kohdalta. Voisko olla mahdollista että se itse nyppii näitä sulkia pois, oisko sillä jotenkin tylsää? Alue on melko iso mistä sulat puuttuu, siinä näkyy pientä valkosta sulan alkua mutta mun mielestä ne alut on ollu siinä jo jonkin aikaa eikä ne oo enempää kasvanu. Kukko on muuton reipas ja heltta pystyssa. Ulkona viettää suurimman osan päivästä ja ruoka maistuu yhtä hyvin ku aina.
Mikähän neuvoksi??
Eepi

Re: Kukolla tylsää??

Viesti Kirjoittaja Eepi »

kuinka vanha kukko on? Sillähän voi olla sulkasato. Laajeneeko sulaton alue koko ajan?
Jos sun kanat on

Re: Kukolla tylsää??

Viesti Kirjoittaja Jos sun kanat on »

:smt017 raaputi raaputi hmm luulisin että kukko on noin 2 vuotias voi olla vanhempikin. Puurin kanalasta se meille tuli joten ikää on vähä vaikea arvioida. hy line ? (valkonen) rodultaan, kiukkunen ku mikäkin. Kävin kukkoa tuijottamassa ihan kunnolla ja se paljas laikku on pikkasen laajentunut tässä ajan myötä, ei kuitenkaan mitenkään hirveästi. Se on vaan niin parskin näkönen ku valkonen kukko ja punanen rinta paistaa sieltä niin komiasti :smt009
Jos sun kanat on

Re: Kukolla tylsää??

Viesti Kirjoittaja Jos sun kanat on »

niin ja viime kesänä ku se kukko meille tuli, niin sillonhan siltä putos osa pyrstö sulista, mutta nopeasti ne kasvo takasin. Nyt ei näytä irtoovan kanoista eikä kukosta sulkia muuten lainkaan.
Avatar
maatiaiskukko
sussex
Viestit: 596
Liittynyt: 25 Maalis 2009, 00:06
Paikkakunta: Rovaniemi
Viesti:

Re: Kukolla tylsää??

Viesti Kirjoittaja maatiaiskukko »

Sulkasatoahan se saattaa aloitella. Toisillahan se tapahtuu melkein huomaamatta, toisilla ei.
Näkyykö rinnassa uusien höyhenten alkuja?
Tyrnäväläisiä maatiaisia Lapissa
Mar-jatta

Re: Kukolla tylsää??

Viesti Kirjoittaja Mar-jatta »

Viime kesänä kun meille tuli Ralf-kukko rouvineen, oli se kanssa kaulasta ihan paljas. Punaista ihoa näkyi vaikka kuin. Nyt kun vertaan Ralfia silloin otettuihin kuviin, on se ihan eri näköinen. Paljon "pöyheämpi" ( :smt017 ). Mutta olen huomannut, että siltä vähän lähtis nytkin höyheniä kaulasta, mutta ei siinä mittakaavassa mitä vuosi sitten oli.

Tässä vuosi sitten, jos tarkkaan tihrustaa, näkee kaulan punaisen ihon:
Kuva

Ja tässä nyt toukokuussa:
Kuva
Eepi

Re: Kukolla tylsää??

Viesti Kirjoittaja Eepi »

Munkin´vanhin kukko on kuin kalkkuna kun sillä ei ole sulkia kaulassa ollenkaan! :smt005 Sulkasatoahan se. Hybrideille taitaa tulla sulkasato muita rajumpana? :smt017
Jos sun kanat on

Re: Kukolla tylsää??

Viesti Kirjoittaja Jos sun kanat on »

juu siinä rinnuksessa näkyy muutama valkonen tynkä ja luulisin että ne on sulan alkuja, vai voiko ne olla esim. katkenneitten sulkien tyviä... onko se edes mahdollista?
Jos sun kanat on

Re: Kukolla tylsää??

Viesti Kirjoittaja Jos sun kanat on »

Kovin on komia kukko mar-jatalla :smt007
Teppana

Re: Kukolla tylsää??

Viesti Kirjoittaja Teppana »

Voisiko sillä olla kirppuja?tms?Onko kanoilla lähtenyt samasta kohtaa höyheniä? :smt017
Toivottavasti vaan uusii sulkiaan. :smt002
Jos sun kanat on

Re: Kukolla tylsää??

Viesti Kirjoittaja Jos sun kanat on »

Ei tuossa kukossa ole ainakaan näkyny mitään öttiäisiä ja kanat on ihan hyvässä sulassa kaikki. Kukollekin on alkanut selvästi kasvamaan uusia sulkia tilalle.
Jos sun kanat on

Re: Kukolla tylsää??

Viesti Kirjoittaja Jos sun kanat on »

Tänään istuskelin ulkotarhan edessä ja jutustelin kukon kanssa niin huomasinpa tällaisen jutun. Kukon kaljuun kohtaan on kasvamassa hyvää vauhtia uutta sulkaa, mutta meidän tehotytöt käy nyppimässä uusia sulkia pois siitä. Kukko oikeen rintaa röyhisti kun kana tuli nokkimaan siitä kaljusta kohdasta sulkia pois. Eikä siinä näy mitään loisia tai muutakaan. Mitä minä teen :smt010 kohta koko kukko on ilman sulkia. Toisaalta se on kyllä niin kiukkunen kukko että syssyllä on pataan menossa, että oishan tuo valmiiks kynitty, mut siltikin. Hyviä neuvoja kaivataan.
Skuukkeli

Re: Kukolla tylsää??

Viesti Kirjoittaja Skuukkeli »

Jos sun kanat on kirjoitti: Toisaalta se on kyllä niin kiukkunen kukko että syssyllä on pataan menossa, että oishan tuo valmiiks kynitty, mut siltikin.
Jotenkin pisti hymyilyttämään toi lause... :smt003
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4452
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Re: Kukolla tylsää??

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

:smt005 No, niin minuakin! Eikös nyt ole jo "melkein" syksy? Jos kerran on kiukkuinen (ihmisillekö?), niin varmasti tilalle löytyy kiltti kukko.
Jos sun kanat on

Re: Kukolla tylsää??

Viesti Kirjoittaja Jos sun kanat on »

Minä oon ainoa immeinen joka pääsee kanalaan munia hakemaan ja päästämään parven aamulla ulos. Mutta jos ei oo mitään herkkuja aamulla millä saan kiinnitettyä kukon huomion pois itsestäni niin kyllä aika kovaa saan kirmata kanatarhasta pois. Ukko parka oli saada slaakin kun viimeks kävi tarhassa, joutu kopauttaa kukkoa kanalan luukulla kun kävi päälle. Sen jälkeen ei ole suostunut kanatarhaan menemään. Mutta kanoja se hoivaa niin nätisti ja ilmeisesti kanat on siihen ihan rakastuneita :smt055
Ei ne sulat taho takasin kasvaa, kyllä edelleen kanat pitää huolen että kukko pysyy kaljuna.
Vastaa Viestiin