Apua! Muna piippaa liian aikaisin!
Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko
Apua! Muna piippaa liian aikaisin!
Eli koneessa olevat munat pitäisi kuoriutua torstaina-perjantaina (jolloin täynnä se 3 vko). Äsken huomasin että yhdessä munassa on jo pieni reikä ja piipitys kuuluu. Missä vaiheessa nostan kosteutta? Voiko nyt jos nostaa vaikka "virallinen laskettu aika" on vasta parin päivän päästä????
Re: Apua! Muna piippaa liian aikaisin!
Hiukan optimaalista korkeampi haudontalämpötila saattaa nopeuttaa sikiön kehitystä. Jos sulla on ns. seisovailmainen kone (ei tuuletusta) niin siinä on tietysti se riski, että tietyssä paikassa olleet munat ovat kehittyneet etuajassa ja muut normaalisti. Silloin liian aikaisin nostettu kosteus voi olla toisille huono juttu. Mutta jos on tuulettava kone, luultavasti kaikki ovat yhtä aikaisessa ja kosteutta voisi nostaa huoletta.
Jos on seisoilmainen kone, mä luottaisin enempi siihen, että aikainen tipunen jaksaa kuoriutua ja nostaisin kosteutta vasta, kun muutkin munat antavat elon merkkejä. Tai sitten nostaisin vain hiukan tässä vaiheessa ja enemmän sitten, kun muutkin piippaa.
Jos on seisoilmainen kone, mä luottaisin enempi siihen, että aikainen tipunen jaksaa kuoriutua ja nostaisin kosteutta vasta, kun muutkin munat antavat elon merkkejä. Tai sitten nostaisin vain hiukan tässä vaiheessa ja enemmän sitten, kun muutkin piippaa.

Koneena on covatutto 16 jossa ei siis mitään tuuletinta. Lämpö on ollut koko ajan ehkä hieman korkea mutta en ole sitä millään konstein saanut laskettua. Olen aina "kierrättänyt" munia koneessa, kääntöjen yhteydessä siis aina vaihtanut paikkaa joten munat ovat todennäköisesti kaikki kehittyneet hieman nopeammin?
Koneessa lämmönlähteenä tavallinen hehkulamppu ja suoraan sen alla on lämpimämpää mitä reunoilla. Tästä syystä olen munien paikkaa vaihtanut.
Ehkä en ihan vielä nosta lämpöä, josko muutkin alkais kuoriutumaan piakkoin... On tämä kyllä aika taidetta!!!

Ehkä en ihan vielä nosta lämpöä, josko muutkin alkais kuoriutumaan piakkoin... On tämä kyllä aika taidetta!!!
Kysynpä sultakin, että tarkistitko tehtaalla asennetun lampun wattimäärän? Mun posahtanut lamppu oli 60w vaikka koneessa luki max 35. Nyt on nelikymppinen ja lämpöä on helpompi hallita.
No kyllä lukee lampussa 60W. Ei oo tullu mieleenkään tarkistaa sitä..
Täytyykin vaihtaa lamppu ens kerralla, ilmankos lämpö pysyttelee turhan korkealla.. Kiitos paljon vinkistä!!!!

Kuinka kauan voi tipun kuoriutumisessa mennä? Huomasin munan reiän n. 8 tuntia sitten. Tipun nokka näkyy välillä reiässä ja piipitystä kuuluu, uskallanko auttaa vai odotanko aamuun?
- maatiaiskukko
- sussex
- Viesti:
Älä missään tapauksessa auta. Se tulee ajallaan. Voi olla, että ruskuaispussi ei ole vielä vetäytynyt sisään ja jos sen kuorii, niin huonosti käy. Nokka saattaa näkyä jopa vuorokauden. Mullakin on parhaillaan koneessa tulossa 2 tipua, jotka on olleet aamupäivästä lähtien samassa tilassa. Pieni reikä vain. Kyllä ne sieltä yön aikana tulee. 

Tyrnäväläisiä maatiaisia Lapissa
Ok, näin mä vähän ajattelinkin.. Ja kun on muutenkin pari päivää etuajassa niin antaa nyt rauhassa tulla sieltä..
Kuoriutuminen voi kestää jopa pari vuorokautta eli ei vielä mitään kiirettä. Mutta mä nostaisin kosteutta nyt varsinkin kun olet niitä munia kierrättänyt koneessa niin voi olettaa että kaikki ovat vähän tavallista aikaisempia. Tai tee ainakin niinkuin Mimmi sanoi, nosta nyt vähän (70%:iin tjsp) ja sitten kun reikiä on lisää, sinne 80% kieppeille. Ei ne nyt niin kovin aikaisessa edes ole, meillä ainakin vaikka kuinka olen tapaillut optimia koneen lämmön suhteen niin silti pari päivää laskettua aikaisemmin ensimmäinen yleensä nokkaisee reiän kuoreen.
Tsemppiä ja joko tässä vaiheessa uskaltais onnitella että saat vihdoin tipuja kun viimeks meni pieleen (avasitko silloin muuten ne munat, missä vaiheessa oli tiput uuvahtaneet?)
Tsemppiä ja joko tässä vaiheessa uskaltais onnitella että saat vihdoin tipuja kun viimeks meni pieleen (avasitko silloin muuten ne munat, missä vaiheessa oli tiput uuvahtaneet?)

Nyt on aamun aikana kolme pikkutipua kuoriutunut
Koneessahan oli 11 silkin munaa ja "täytteeksi" laitoin 4 maatiaisen. 1 maatiaisen ja 2 silkin munaa otin jo aika alkuvaiheessa pois koska olivat tyhjiä, nyt siis kaikki maatiaiset on kehittyneet tipuiksi asti. Aika hyvin vaikka itse sanonkin
Vielä odotellaan noita 9 silkkiä, taitavat kehittyä hitaammin.. (Lampulla kun katsoin niin kaikissa oli asukas..) Kosteutta en nostanut missään vaiheessa, hyvin näyttävät ilmankin kuoriutuvan. Äsken mittasin koneen kosteuden ja mittari näytti reilu 70 %. Taitaa noista kuoriutuvista tulla aika paljon kosteutta..
Viime haudonnassa jokin meni ihan loppuvaiheessa pieleen, tiput oli kuolleet muniin melkein jo "valmiin näköisinä". Lämpötila pääsi silloin lopussa kyllä pahasti tippumaan kun kosteutta nostin, josko se olisi siitä johtunut?

Viime haudonnassa jokin meni ihan loppuvaiheessa pieleen, tiput oli kuolleet muniin melkein jo "valmiin näköisinä". Lämpötila pääsi silloin lopussa kyllä pahasti tippumaan kun kosteutta nostin, josko se olisi siitä johtunut?
- HiltaHelikopteri
- kukkoilija
Onnittelut kolmikosta! Jospa ne silkitkin sieltä vielä jaksavat pungertaa ulos.
Onnea onnea! Ihanaa!
Selviäisiköhän tuossa muuten kuitenkin se kanan alla haudonnassa tapahtuva "kosteuden nosto"? Eli että ne kuoriutuvat tiput itse nostavat sen kosteuden kanan alla? Vahvimmat kuoriutuvat ensin ja helpottavat sillä hieman heikompien kuoriutumista.
Selviäisiköhän tuossa muuten kuitenkin se kanan alla haudonnassa tapahtuva "kosteuden nosto"? Eli että ne kuoriutuvat tiput itse nostavat sen kosteuden kanan alla? Vahvimmat kuoriutuvat ensin ja helpottavat sillä hieman heikompien kuoriutumista.
^Vähän vaikuttais siltä. Eilen illalla kun alkoi silkkejä kuoriutumaan meinasin laittaa märkiä rättejä koneeseen. Mittasin kosteuden ennen niin se nousi yli 70 %. Eikä meillä kotona sisällä kosteuskaan tuota selitä, oltiin meinaan juuri lämmitetty takka. En sitten sitä kosteutta ite nostanut lainkaan ja nyt tuolla laatikossa piippaa kahdeksan virkuista tipua..