iiwi kyselee (vähän tyhmiäkin :) )

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Vastaa Viestiin
iiwi

iiwi kyselee (vähän tyhmiäkin :) )

Viesti Kirjoittaja iiwi »

Noniin, pistänpä kyselyketjun. Pari juttua mihin en nyt nopeasti saanut vastausta, illasta lähden käymään kirjastossa jos vaikka löytyis jotain hyviä yleistietokirjoja :)

Jos mun siskoni tulisi juhannukseksi käymään, niin me voitaisiin laittaa tuota kanalaksi aiottua rakennusta kuntoon. Se on vanha hirsirunkoinen tönö, joka nyt toimii varastona. Eristää sitä ei varmaan enempää kannata? Seinissä on mielestäni sisä- ja ulkopuolella laudoitus, kannataisiko sisäpuoli maalata sillä kalkkimaalilla? Lattiaan kannattaa varmaan laittaa muovimatto tai vastaava, pitää vielä tarkistaa että rossipohja on kunnossa ja ilma kiertää ettei vedä homeeseen koko tönö. Mitenkäs on sen tarhan laita? Pitääkö verkko kaivaa maan sisään näin maalla? Kuinka syvään? Kovin isoa tarhaa tuohon ei mahdu tekemään, mutta eikös kanat voi myös ulkoilla vapaasti? Tarhan voisi varmaan tehdä katettuna, jotta siinä voi myös keväällä ulkoilla, mikä ostomateriaali ois paras kattamiseen, meillä kun ei ole kuin pari hassua kattopeltiä valmiina.

Sitten se tyhmin kysymys :D Saako harvinaisia maatiaisrotuja pistää lihoiksi jos niitä on yli tarpeen ja siihen kykenee? Eikös ne oo vähän niinkun suojeltavia? :smt005
kanamummo

Re: iiwi kyselee (vähän tyhmiäkin :) )

Viesti Kirjoittaja kanamummo »

Ei oo tyhmiä kysymyksiä olemassakaa, kaikki on alottanu jostai ja oppiminen senku jatkuu!

Kalkkimaali on hyvä, eristystä ei välttämättä tarvi mut lämmittään voit joutua. Ilmanvaihto pitäs olla hyvä!
Rossipohjasta voi tykätä hiiret ja rotat, mut koita este yks talvi miten kulkee.
Mulla ei oo verkko senttiäkään maan sisässä, eivät ole ali tulleet. (eikä muuten ole kattoakaan)
Semmonen kasvihuoneen tapanen on oman kokemuksen perusteella ihan mainio alkukeväästä kanojen ulkoilulle.
Kanat voi ulkoilla vapaasti kun ne ensin tottuu paikkoihin, eivät lähde kauheen kauas. Kasvimaalle voi laittaa aidan, tie ja irtokoirat/kanahaukat on pahin vaara.
Kyl maar maatiaisia on syöty, kukkopoikia tulee aina liikaa :smt003
Mimmi

Re: iiwi kyselee (vähän tyhmiäkin :) )

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Mä oon tehnyt nyt tarhojen kattoja varjostuspeitteestä ja se on kyllä helppo laittaa ja muutaman kuukauden kokemuksella ihan toimiva vaihtoehto. Se on siis kasvien (marjapensaat, havupuut jne.) talvisuojaukseen tarkoitettua verkkoa (esim. Silmu-merkkisenä löytyy) ja 10 m2 pala maksaa noin 6 euroa.
Alice

Re: iiwi kyselee (vähän tyhmiäkin :) )

Viesti Kirjoittaja Alice »

Meidän kanalat on laitettu tolppien varaan,n.30 cm maanpinnan yläpuolelle ja lattia eristetty aika paksusti.Muutenkin seinät ja katto on eristettyjä,ja lämpölamppuja on tarvittu vain harvakseltaan talvisin.Avattavat ikkunat (verkot) löytyy sekä tuuletusluukut.Meillä on seinät sekä lattiat filmivarenia.Helppo pestä ja siivota.Aitaukisen betonireunat on valettu n.20 cm maan sisään,ja ovat n.10 cm maanpinnan yläpuolella ja sen päällä verkko,ja kattona myös verkko.Pääsevät ulkoilemaan vapaasti vain kun olemme itse kotona ja pidämme niitä silmällä,koska meillä on paljon pikkupetoja ja haukkoja.

Älä yhtään arkaile kysellä,siinähän sitä oppii ja saa ideoita kun kuulee (ja näkee!) kuinka muut ovat tehneet.
Vastaa Viestiin