Mun hautomaketju :)

keskustelua koneellisesta haudonnasta

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

mahannus

Mun hautomaketju :)

Viesti Kirjoittaja mahannus »

Noniin munat ollut koneessa jo tovosen 50kpl, noin 10 päivän sisään pitäs tapahtua jos tapahtuu..
Lämmöt ja kosteus on pysytellyt tasasesti tuolla Maino 35 koneella :)
Tipuboxi on valmiina odottamassa vauvoja, äsken kun aikani tiirailin konetta joko silmät valehteli tai sitten muutama mun niinkuin ois vähän liikahtanut :smt048
Tarhassa fasu näyttää hautovan itse 8kpl munaa, saa nähä tuleeko niistä sit mitään, ja munia tipahtelee heinikkoon keskimäärin 1-2 päivässä, niille en oo tehnyt mitään.
Kotopullaki

Re: Mun hautomaketju :)

Viesti Kirjoittaja Kotopullaki »

Lycka till - molempiin haudontoihin! :smt023
Eepi

Re: Mun hautomaketju :)

Viesti Kirjoittaja Eepi »

Onnea haudontoihin!! :smt023 :smt002
kanamummo

Re: Mun hautomaketju :)

Viesti Kirjoittaja kanamummo »

Iso peukutus, kyl se hyvin menee!
Volmari

Re: Mun hautomaketju :)

Viesti Kirjoittaja Volmari »

Voi kun jännää jälleen kerran seurata haudonnan lopputulosta!
Peukkuja pystyyn vaan :smt023
mahannus

Re: Mun hautomaketju :)

Viesti Kirjoittaja mahannus »

nyt olis niinku 20 päivä menosa koneessa, nostin kosteutta 65% > 80%.
vielä ei piipitä munat että saapa nähä onko niissä sitten mitään sisällä?
ei taida olla viisasta enään niitä läpivalaista vaan odotella tää viikko rauhassa ja katsella.

miten jos sinne koneeseen kuoriutuu poikanen, otanko sen heti ja nostan poikaslaatikkoon missä lämpölamppu vai?
jännittää vähän oppiiko ne juomaan ja syömään kun tää on eka kerta mulle ihan itsekseen tässä puuhassa.
Avatar
maatiaiskukko
sussex
Viestit: 596
Liittynyt: 25 Maalis 2009, 00:06
Paikkakunta: Rovaniemi
Viesti:

Re: Mun hautomaketju :)

Viesti Kirjoittaja maatiaiskukko »

Anna olla kuoriutumisen jälkeen muutama tunti koneessa että ehtii kuivua siellä. Ruokaa ja juomaa ne ei tarvi ekana päivänä vielä. Pärjäävät päivän pari ruskuaispussin ravinnolla, joten ruuanlaitossakaan ei tarvi kiirehtiä. :)
Tyrnäväläisiä maatiaisia Lapissa
Avatar
mimmu
sussex
Viestit: 601
Liittynyt: 06 Touko 2007, 12:59
Paikkakunta: Etelä-Savo/Sulkava

Re: Mun hautomaketju :)

Viesti Kirjoittaja mimmu »

Onnea hautomiseen ja tipusten odottelua :smt006
Toivottaa kahden tipun onnellinen keinoemo kun emo hylkäsi munat :smt048 ja hyvin on lähteneet kasvamaan vierihoidossakin :smt007
mahannus

Re: Mun hautomaketju :)

Viesti Kirjoittaja mahannus »

apuua ny jännääää eka tipun nokka ulkona munaasta ja kuuluu piipiip..
poikaslaatikossa hiekkaa ja lämpölamppu, tein matalasta kannesta juoma astian johon laiton kivejä että ei pääse uimaan sinne, sit koitan tota jyrsijän juomapulllolle opettaa kunhan tulevat mualimaan..
ruokapuoli jännää, oppiiko ne syömään,.. mul on tota punaheltta rehua tehosekkottimella murennettu jauhoks ja kermaviiliä siihen sekaan, sit kananmunan keltuaisia keitettyjä jos murennan sinne astiaan..
tarviikon mun muuta vielä tietää.. eka synnytys hirvittää :) (vaikka pari oikeet muksua oonkin kasvattanu :) )
kanamummo

Re: Mun hautomaketju :)

Viesti Kirjoittaja kanamummo »

Onnea onnea!! Hyvin se menee mut aina se jännättää!
Tälli

Re: Mun hautomaketju :)

Viesti Kirjoittaja Tälli »

Onnea ensimmääsitä..! :smt023 kyllä se siitä suttaantuu..
iracarita

Re: Mun hautomaketju :)

Viesti Kirjoittaja iracarita »

Onkos nämä sinun tulevat tiput kananpoikia vai fasuja?

Minulla on neljä (kanakanan hautomaa) fasun poikasta lämpölampun alla. Oppivat hyvin juomaan heti alusta lähtien automaatista. Automaatti on sen mallinen, jossa on kouru, johon vesi tulee säiliöstä. Joskus aikoja sitten minulla oli sellainen jyrsijän automaatti, jossa juomatapin päässä on sellainen "kuulalaakeri". Siihen tahtoi tipujen nokat jäädä kiinni...
Klara

Re: Mun hautomaketju :)

Viesti Kirjoittaja Klara »

Onnea pienistä :smt003
mahannus

Re: Mun hautomaketju :)

Viesti Kirjoittaja mahannus »

neljä tullut maailmaan, yks terhakka muut aika rääsyjä ja ei niin terhakoita... vaa eiköhän ne tosta tokene kunhan kuivavat ja muuan tunnin vielä kikkailevat..
mulla on pari vesipistettä tuossa ja sit nyt laitan just pikkasen ruokaa jos se terhakoin ois jo nälissään..
mahannus

Re: Mun hautomaketju :)

Viesti Kirjoittaja mahannus »

no niin neljä vekaraa on nyt poikaslaatikossa, ja lisää näkyy tulevan :)
mitä kokemuksia teillä on tollasista pari vuotta tarhassa olleista fasuista ,selviääkö ne luonnossa enään?
oon tehnyt 4 ruokinta automaattia tuonne pellon laidalle niin ajattelin että päästäisin vanhat joko vapaaksi tai sitten niistä tehdään paisti :)
Vastaa Viestiin