Viiriäisen munimattomuus
Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko
Viiriäisen munimattomuus
Minulla on yhdessä häkissä kolme viiriäiskanaa ja kukko. Saan niiltä päivittäin kaksi munaa, missä vika? Ikää niillä on muutama kuukausi. Kanoista kaksi on ruskeaa täplärintaista ja yksi vaalea. Ovat samankokoisia ja samanmallisia. Ovat olleet myös ilman kukkoa eikä kukaan käyttäydy kukkomaisesti. Voiko niistä todeta milläänlailla kuka munii ja kuka ei?? Koskaan ei ole ollut kolmea munaa... Munat ovat olleet aina kahta tyyppiä, ruskeapohjainen laikukas ja vaaleapohjainen laikukas.
- HiltaHelikopteri
- kukkoilija
Re: Viiriäisen munimattomuus
kysyisinkin muniiko viiriäinen joka päivä ja pitkäkö on muninta tauon väli ja muniiko talvella ja voiko viiriäiset olla kanojen kanssa sekaisin mieleni tekisi ottaa muutama mut näitä käytännön asioita pohdin
- HiltaHelikopteri
- kukkoilija
Viiriänen munii munan päivässä. Talvella pitää munintatauon ja sulkasadon, niiden pituus riippuu olosuhteista. Jos on riittävän valoisaa ja lämmintä, niin nuori viirukana saattaa munia läpi talvenkin. Vanhemmiten se muninta harventuu muutenkin.
Parempi on pitää erillään kanoista, koska munat hautaantuvat hyvin helposti paksuun pehkuun. Niitä on vaikea sieltä löytää ja eipä sitten löytäessään tuoreudesta tiedä. Esimerkiksi kanojen karsinassa oleva viiriäishäkki on hyvä ratkaisu.
Parempi on pitää erillään kanoista, koska munat hautaantuvat hyvin helposti paksuun pehkuun. Niitä on vaikea sieltä löytää ja eipä sitten löytäessään tuoreudesta tiedä. Esimerkiksi kanojen karsinassa oleva viiriäishäkki on hyvä ratkaisu.
MIKÄ ois viirujen sopiva lämpötila tuleeko toimeen samalla lämmöllä kuin kana ja mistä niitä vois hankkia
ja minkäkokoisen tilan esim. 10 kpl tarviiharrastaja kirjoitti:MIKÄ ois viirujen sopiva lämpötila tuleeko toimeen samalla lämmöllä kuin kana ja mistä niitä vois hankkia
Nyt kysyisin vielä onko viirulla oltava kukko mukana jos aikoo haudotta uusia tipuja?
- HiltaHelikopteri
- kukkoilija
Ai, tässä onkin monta vastaamatonta kysymystä 
Viiriäiset pärjäävät oikein hyvin samoissa lämpötiloissa kuin kanat.
Meillä oli n. kymmenellä viirulla 60x120cm häkki, jolla korkeutta 60cm.
Ja viiriäiskukko tarvitaan, jos tipuja meinaat saada! Lisäksi tarvitset hautomakoneen, koska japaninviiriäiskanat eivät yleensä onnistu haudonnassa. Harvoin siihen edes ryhtyvät, koska ovat jalostettuja munantuotantoon.
Vielä tuosta viiriäisten saatavuudesta: laita vaikka ostoilmoitus markkinapalstalle.

Viiriäiset pärjäävät oikein hyvin samoissa lämpötiloissa kuin kanat.
Meillä oli n. kymmenellä viirulla 60x120cm häkki, jolla korkeutta 60cm.
Ja viiriäiskukko tarvitaan, jos tipuja meinaat saada! Lisäksi tarvitset hautomakoneen, koska japaninviiriäiskanat eivät yleensä onnistu haudonnassa. Harvoin siihen edes ryhtyvät, koska ovat jalostettuja munantuotantoon.
Vielä tuosta viiriäisten saatavuudesta: laita vaikka ostoilmoitus markkinapalstalle.
viiriäiset ei muni
minulla 4 viiriäistä ollut kk.verran.odottelen kovasti niiden munimista mutta ei tapahdumitään.keino valon laitoin nyt paripäivää sitten palamaan koko ajan.luulen että oltavat heillä on suotuisat.käytössä pieni huone jossa puun oksia johon lentlevät istuskelemaan.heinää lattia täynnä myös tasot heinällä vuorattu.pesimis paikkakin on!vesiautomaatti ja munitus muretta ja kalkkia saavat ravinnokseen....myös joitain herkkuja saavat:)
.MUTTA HARMITTAA MIKSI EI MUNIA TULE
kiitos vastauksista jo etu käteen,kakki on kullan arvoisia
t.marita

Re: viiriäiset ei muni
Valo ei ole ehkä vielä vaikuttanut? Oisko se ollut niin, että 12-14h tarvitsevat valoa päivässä. Oletko varma, etteivät munat ole piilossa , viirut eivät muni pesään, ainakaan kaikki.
Jos ne ovat nuoria lintuja, niin kyllä ne alkavat munimaan, kunhan valo vaikuttaa. 14 tuntia valoa vuorokaudessa on minun linnuillani ja munivat hyvin.
Viiriäiset ovat myös herkkiä muutoksille, meidän linnut pitävät aina kahden päivän tauon häkin siivoamisen jälkeen. Eli mahdollisimman tasaiset ja rauhalliset olosuhteet ja riittävästi valoa, niin kyllä ne varmaan pian aloittavat!
Katsopas toisaan myös tarkkaan muualtakin kuin pesästä, etenkin nuoret linnut saattavat munia ihan mihin sattuu ja munat hautautuvat äkkiä kuivikkeiden alle piiloon.
Viiriäiset ovat myös herkkiä muutoksille, meidän linnut pitävät aina kahden päivän tauon häkin siivoamisen jälkeen. Eli mahdollisimman tasaiset ja rauhalliset olosuhteet ja riittävästi valoa, niin kyllä ne varmaan pian aloittavat!
Katsopas toisaan myös tarkkaan muualtakin kuin pesästä, etenkin nuoret linnut saattavat munia ihan mihin sattuu ja munat hautautuvat äkkiä kuivikkeiden alle piiloon.
"käytössä pieni huone jossa puun oksia johon lentlevät istuskelemaan"
Oletko nyt ihan varma että ne on viiriäisiä? Kun mulla ne ei kyllä koskaan ole istuskelleet koppinsa kattoa korkeamalla. Vaikka olisi mahdollisuuksiakin. Yleensä mennä vilistelevät pohjakasvillisuuden seassa.
Viirulle riittää 12 tunnin päivä, ja +10 asteen lämpö. Silloin on muninta olosuhteet kohdillaan.
Pikkupunahelttaa ruuaksi, ei tarvitse munitusrehua.
Kyllä ne munii kun vaan maltat
Oletko nyt ihan varma että ne on viiriäisiä? Kun mulla ne ei kyllä koskaan ole istuskelleet koppinsa kattoa korkeamalla. Vaikka olisi mahdollisuuksiakin. Yleensä mennä vilistelevät pohjakasvillisuuden seassa.
Viirulle riittää 12 tunnin päivä, ja +10 asteen lämpö. Silloin on muninta olosuhteet kohdillaan.
Pikkupunahelttaa ruuaksi, ei tarvitse munitusrehua.
Kyllä ne munii kun vaan maltat

ok!kiitos vastauksista.....nyt vaan etsimään heinien seasta:) jos vaikka jotain löytyisi!onko siitä haittaa kun pidän valoa koko-ajan?luulisi että ei? mutta odottele tässä kunnes valo käy vaikuttamaan ja en mene siivoomaan nyt huonetta!eli voiko ottaa tekemäni munimis hökkelin pois sieltä jos kerran eivät sinne tee!tulisipahan temmellys tilaa enemmän!ja vielävastaus" kysymykseesi että olenko varma että on viiriäisiä"..KYLLÄ OVAT VIRKKUJA!ja hyvin surallisia sellaisia..istuskelevat oksilla ja mökin päällä ja myös minun syliini tulevat heti.t.marita
Kuulostavat siniviiriäisiltä
Periaatteessa valo on haitaksi jos se on kokoajan. Se lisää ressiä. Mutta sun olosuhteet kuulostaa hyviltä.
Laita sellanen ajastin sinne.
Mutta ei sillä mikään tulipalokiire ole.
Viirut tottuu rutiineihin aika äkkiä ja ne ei vaikuta sitte munintaan.
Minä esim. haron pikku haravalla niitten pehkun joka päivä vuoreksi toiseen nurkkaan ja heittelen herkut sinne.
Vaikka ne ei ole kesyjä niin tuo ei enää vaikuta mitenkään munintaan.
Mutta jos en haro sitä, niin sillon vaikuttaa?
Eli ne on tottunu kylpemään ja peuhaamaan, ja jos on tarjolla tallattu littee maa, niin ne mököttää
Onneksi ne lähtee multa
Muninta ikä ei aina ihan piä paikkansa, eli 6-8 viikkoo on sellanen aika hyvä arvio.
Kirjassani lukee, että joskus ikkunasta näkyvä pimeys saa ne lopettamaan.
Mulla ei kyllä ole vaikuttanu.

Periaatteessa valo on haitaksi jos se on kokoajan. Se lisää ressiä. Mutta sun olosuhteet kuulostaa hyviltä.
Laita sellanen ajastin sinne.
Mutta ei sillä mikään tulipalokiire ole.
Viirut tottuu rutiineihin aika äkkiä ja ne ei vaikuta sitte munintaan.
Minä esim. haron pikku haravalla niitten pehkun joka päivä vuoreksi toiseen nurkkaan ja heittelen herkut sinne.
Vaikka ne ei ole kesyjä niin tuo ei enää vaikuta mitenkään munintaan.
Mutta jos en haro sitä, niin sillon vaikuttaa?
Eli ne on tottunu kylpemään ja peuhaamaan, ja jos on tarjolla tallattu littee maa, niin ne mököttää

Onneksi ne lähtee multa

Muninta ikä ei aina ihan piä paikkansa, eli 6-8 viikkoo on sellanen aika hyvä arvio.
Kirjassani lukee, että joskus ikkunasta näkyvä pimeys saa ne lopettamaan.
Mulla ei kyllä ole vaikuttanu.
Mitäää istuuko siniviiriäiset oksilla.... miksi mulle ei oo kerrottu
Minä kun haluisin jotain mikä istuu oksilla...sitten joskus tuonne viherhuoneeseeni(kunhan se valmistuu) Ja kunhan istutan sinne sen persikkapuun

Minä kun haluisin jotain mikä istuu oksilla...sitten joskus tuonne viherhuoneeseeni(kunhan se valmistuu) Ja kunhan istutan sinne sen persikkapuun