Mites ulos?
Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri
Mites ulos?
Eli pari päivää sitten aloi kevät kanalassa kun ulkotarha valmistui ja luukku avattiin.Kiinostuneita kovin olivat mutta rohkeus ei riittänyt omin avuin ulos mennä.Saksalaistekniikalla(anteeksi huono huumori) luukusta sisään ja ulos sitten vaan koko porukka.Pientä asettelua askelmaorren eri korkeuksilla ja harjoittelua.mutta pääsääntöisesti alas tultiin joko nostamalla tai lehahtamalla.
Seuraavana päivänä sama homma aamulla ja illalla.Ensiksi yritettiin ruoalla houkutella ja vaikka nälkä oli kova eivät itsekseen sieltä tohtineet tulla,ja taas jelppiä tarvittiin.Ollaan siis vähänkuin "palkittu" tolla sapuskalla ulos mentäessä ja takas sisään tultaessa.
Onko jotain muuta vielä kun toi ruoka mikä motivois noita kikkailemaan enemmän tuolla orsilla ja kävelysilloilla.Pähkinöitä ja rehua on siroteltu pitkin reittejä.Vai tarviiko nuo tässäkin esimerkkiä(vrt.orsikeskustelu),eli menenkö nyt itse sinne askelmille käppäilemään?
Sitten toinen siellä ulkotarhassa on,että karsastavat sitä ulkokoppia jostai syystä.Sateellakin kyhjöttävät seinän ja ulkoportin vieressä,missä ei nyt räystäskään kovin pitkä ole.Ruokaa olen tonne koppiinkin laittanu mutta vielä ei koko porukka siellä ole kokoontunut.
Niin tosiaan,saatan kuulosta malttamattomalta,kyseessä tosiaan kolmas päivä.mutta lähinnä vaan askarrutta nää jutut.Tiedän kyllä että noi tosta varmasti suttaantuu ihan omalla painollaan..
Seuraavana päivänä sama homma aamulla ja illalla.Ensiksi yritettiin ruoalla houkutella ja vaikka nälkä oli kova eivät itsekseen sieltä tohtineet tulla,ja taas jelppiä tarvittiin.Ollaan siis vähänkuin "palkittu" tolla sapuskalla ulos mentäessä ja takas sisään tultaessa.
Onko jotain muuta vielä kun toi ruoka mikä motivois noita kikkailemaan enemmän tuolla orsilla ja kävelysilloilla.Pähkinöitä ja rehua on siroteltu pitkin reittejä.Vai tarviiko nuo tässäkin esimerkkiä(vrt.orsikeskustelu),eli menenkö nyt itse sinne askelmille käppäilemään?
Sitten toinen siellä ulkotarhassa on,että karsastavat sitä ulkokoppia jostai syystä.Sateellakin kyhjöttävät seinän ja ulkoportin vieressä,missä ei nyt räystäskään kovin pitkä ole.Ruokaa olen tonne koppiinkin laittanu mutta vielä ei koko porukka siellä ole kokoontunut.
Niin tosiaan,saatan kuulosta malttamattomalta,kyseessä tosiaan kolmas päivä.mutta lähinnä vaan askarrutta nää jutut.Tiedän kyllä että noi tosta varmasti suttaantuu ihan omalla painollaan..
Mulla on kanat kyllä (jopa ärsyttävän) oppivaisia. Ei tarvii, kun kerran hätistellä ne paikasta A paikkaan B, niin illalla menevät itse takaisin ja aamulla odottavat nokat kiinni ovessa ja potpottavat, että joko päästään taas?
Koeta vielä varmistella reitti kanamaisesti ajatellen. Näyttääkö reitin varrella jokin uhkaavalta? Jos kulkuaukkoon osuu vaikka tuulessa heiluvan oksan varjo, se saattaa kanasta näyttää haukalta. Sama juttu kopissa. Lisäksi kopissa voisi auttaa, että sinne vievää ovea vastapäätä olisi pieni ikkuna, eli valo virtaisi kopin läpi. Silloin se näyttää houkuttelevalta, kun periaatteessa sieltä pääsee myös pois, jos vaikka peto tulisi ovesta.
Koeta vielä varmistella reitti kanamaisesti ajatellen. Näyttääkö reitin varrella jokin uhkaavalta? Jos kulkuaukkoon osuu vaikka tuulessa heiluvan oksan varjo, se saattaa kanasta näyttää haukalta. Sama juttu kopissa. Lisäksi kopissa voisi auttaa, että sinne vievää ovea vastapäätä olisi pieni ikkuna, eli valo virtaisi kopin läpi. Silloin se näyttää houkuttelevalta, kun periaatteessa sieltä pääsee myös pois, jos vaikka peto tulisi ovesta.
Mulla varmaan sit kans oppivainen sakki. Ekana päivänä nostin ne ikkunalle (jossa oli hiukan ruokaa houkuttimena) ja kylmästi tuuppasin pihalle.
Illalla sama juttu toiseen suuntaan ja sen jälkeen ovat osanneet kulkea tosi hienosti.
Meillä just sopivasti osuu kulku-ikkunaan aamuaurinko, joten valoa kohti menevät ja illalla, kun alkaa hämärtää, niin kanalaan sytytetään valo, joten taas valoa kohti.
Mäkin ajattelin ensin, et oppivatkohan nää tuota kulkureittiä, mut tosiaan yllätyin positiivisesti oppimisnopeudesta.

Meillä just sopivasti osuu kulku-ikkunaan aamuaurinko, joten valoa kohti menevät ja illalla, kun alkaa hämärtää, niin kanalaan sytytetään valo, joten taas valoa kohti.
Mäkin ajattelin ensin, et oppivatkohan nää tuota kulkureittiä, mut tosiaan yllätyin positiivisesti oppimisnopeudesta.

Mites saa kanoja päästää ulos, kun MMM:n sivulla on siipikarjan ulosvienti kielletty 31.5. asti?
http://www.mmm.fi/fi/index/luonnonvaray ... karja.html
Ootteko ilmoittaneet kunnaneläinlääkärille?
http://www.mmm.fi/fi/index/luonnonvaray ... karja.html
Ootteko ilmoittaneet kunnaneläinlääkärille?

- HiltaHelikopteri
- kukkoilija
Ilmoitettu on ja meillä eläinlääkäri sanoi, että ei tarvitse koko tarhaa kattaa vaan se alue reilusti missä kanojen ruokailu + vesi on, että ei yli lentelelevien lintujen jätökset pääse sotkemaan. Ilmeisesti ell erilaisia tulkintoja asiasta?
Viimeksi muokannut kuutamofoxi, 19 Touko 2009, 12:51. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Hih.. meitin "kanatarha" on sitten neljä ha....ja koska on aidattu kaksmetrisellä aidalla.. eivät lennä yli, niin noin jos tulkitaan ...eihän ne viitti sinne reunamille ees mennä
ja vesilintuja ei oo näkyky, siis luonnonvesilintuja, kun ollaan korkeella kuivalla mäellä(mitä nyt hanhien ja joutsenten muuttoaurat tuolla jossain pilvissä, en tiiä miks niitten reitti kulkee sillain, että nähdään aurat joka vuos, suunnistaisko ne jotain magneettikenttää myöten)... Hymmm... kakstoista päivää jälellä... taijankin hakee ne possut nopeemmin
..
Noo täytyy nyt kuitenkin piätellä viellä, possutkin on vielä pikkaisen pieniä siirtoon!

Noo täytyy nyt kuitenkin piätellä viellä, possutkin on vielä pikkaisen pieniä siirtoon!
Teiätty... pitää miettiä.. kiel pitkällä ootan, et saan ankkalan uusiokäyttöö possuille siks aikaa, että ruusurokote antaa suojan, jossain välissä pitäs ehtiä se siivoomaankin.. saattaa olla, että tulee pakolla parin päivän varaslähtö, jos possufarmari ilmottaa, että porsaat pitää hakee.... harmittaa nää vietävän pykälät ja se, ettei oikein taho ehtii harrastukselta töihin, vai miten päin se menikään.. näin keväällä olis NIIN PALJON tekemistä...
Jos en ota kuunvaihteessa siirtokunnossa olevasta possuerästä, siirtyy sitten kesäkuun puolväliin ja jos tulee aikanen syksy, niin kaks viikkoo kasvuaikaa vaikuttaa noin kymmenen kiloo lihassa/possu. Meikäläisen kolmen possun tehotuotannossa
.. eli 30 kg olis enemmän, jos sais heti kuunvaihteessa ne possut...saishan siitä muutamat makkarat enemmän.
( aattelin kokeilla, kun tiiän, mitä kautta saan makkarankuorta, mää noitten meitin lampaitten suolia viitti pestä, ei onnistus ilman totaalista yrjökohtausta, oon vähän herkkä noille hajuille, vaikka pystynkin teurastaan, mut se suolten puhistus ei kyllä onnistus, luulen... homekin tokkii heti.. mikä lie kammo pentuna istutettu, äitee on TOSI varovainen ja herkkis näissä asioissa)
Jos en ota kuunvaihteessa siirtokunnossa olevasta possuerästä, siirtyy sitten kesäkuun puolväliin ja jos tulee aikanen syksy, niin kaks viikkoo kasvuaikaa vaikuttaa noin kymmenen kiloo lihassa/possu. Meikäläisen kolmen possun tehotuotannossa

( aattelin kokeilla, kun tiiän, mitä kautta saan makkarankuorta, mää noitten meitin lampaitten suolia viitti pestä, ei onnistus ilman totaalista yrjökohtausta, oon vähän herkkä noille hajuille, vaikka pystynkin teurastaan, mut se suolten puhistus ei kyllä onnistus, luulen... homekin tokkii heti.. mikä lie kammo pentuna istutettu, äitee on TOSI varovainen ja herkkis näissä asioissa)