Kettu ja kana

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Moilanen

Kettu ja kana

Viesti Kirjoittaja Moilanen »

Toissailtana jäi yksi kana tulematta kanalaan yöpuulle. Haeskelin aikani ympäri pihaa josko missä se kapinallinen piileskelee; ei löytynyt.
Aamusella puoli viiden aikoihin, istuskelin työhuoneessani; suora näkymä kanalaan ja vanhaan rekikoirien juoksutarhaan, ynnä tietysti Mokan tarhaan.
Äkkiä huomasin, että Moka tarkkaili jotain siellä juoksutarhassa, no niin se kapinallinenhan siellä? Ei ollut; tuli iso komea kettu, luuhaili aikansa siinä kanalan portilla ja Moka seisoi kuni Marskin ratsastajapatsas postitalon edessä Helsingissä. Ääntäkään ei päästänyt.
No minä sitten säntäsin hakemaan haulikon ja hiljaa ulos rappusille; kettua en voinut ampua, koska Moka oli "tulilinjalla", siis lähes taivaalle suihkaisin haulisuihkun; sai muuten kettu kiihdytysvaihteen nopeasti päälle.
Päätelmä; Pilkku oli sitten joutunut ketun p.....seen.
Kului tunti ja eikös mitä, Pilkku ilmaantui yhtäkkiä näkösälle kuin mitään ei olisi tapahtunut. Ajattelin, ettei kettu ihan äkkiä tulisi kun niin rakkaan lämpimät terveiset sai. Jätin asian silleen.
No tänä iltana sitten taas yhden kanan vajaus; nyt alkoi asia selvitä. Pilkun mietelmä; kun kanalassa ei ole hautomarauhaa, neljä kukkoa ja kaikkea muutakin häirintää, kanalan alla on tilaa. Se oli Pilkun ratkaisu.
Lampun kanssa sitten tiirailin sinne kanalan alle ja siellähän se pannukakku löhötti pienessä kolossa, niin pieni, ettei sinne kettukaan pääsisi. Pilkku kuitenkin pääsi ja sinne jätin sen hautomaan. Saas nähdä mitä tulee.
Avatar
maatiaiskukko
sussex
Viestit: 596
Liittynyt: 25 Maalis 2009, 00:06
Paikkakunta: Rovaniemi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja maatiaiskukko »

:smt041

Toivotaan, että pysyy poissa myös sitten kun tiput on kuoriutuneet, ettei kana uhraa itteään tipuja suojellessa ketun yllättäessä.

Meilläpäin ketut saa armottoman tuomion... Ovat sellaisia tuholaisia tuolla luonnon lintujen pesilläkin, että yksikin on liikaa.
Tyrnäväläisiä maatiaisia Lapissa
Moilanen

yleiskeskustelualue/kanat

Viesti Kirjoittaja Moilanen »

No minä olen yleensäkin tästä työhuoneeni ikkunasta katsellut noiden kettujen touhuja tuolla peltoaukeamalla ja metsäsaarekkeiden välissä.
Kaunis eläin se mielestäni on, kunhan pysyttelee tuolla pelloilla ja tuolla muualla, minun elämääni kettu ei haittaa. Kuitenkin, jos kanani ovat uhattuina ja saalislistalla; silloin asetun ylituomarin virkaan ja minun tuomioistani ei voi valittaa.
Sama koskee myöskin haukkoja; ylväitä ja hienoja lintuja, paitsi ne, jotka asettuvat saalistamaan kyyhkyjäni; niiden kohtalo ikävä kyllä voi olla lopullinen.
Suomen luonnossa petojen ja saaliseläinten suhde on yleensä harmoniassa, saaliseläimet ovat villieläimiä; vain murto-osa ihmisten kotieläimiä. Pitää muistaa, että pedot hoitavat eräänlaista "jalostajan" tehtävää saalistaessaan; eivät ne tuhlaa energiaa vereksen ja vahvan saaliseläimen suhteen jos tarjolla on heikkokuntoisempi ja helpompi saalis. Sama valkuaismäärä molemmissa.
Pitää muistaa; luonto on aina armoton mutta oikeudenmukainen. Ihminen kotieläimineen muodostaa tuota harmoniaa rikkovan osion; kuitenkin, ihmisenkin kotieläimet; kyyhkyt ja kanat, näin minun näkövinkkelistäni; pedot jalostavat niistäkin ne selviytyjät, so parhaan aineksen tulevaisuutta ajatellen.
Avatar
maatiaiskukko
sussex
Viestit: 596
Liittynyt: 25 Maalis 2009, 00:06
Paikkakunta: Rovaniemi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja maatiaiskukko »

Totta. Kettu kuuluu luontoon ja toimii siellä jalostajanakin. Ja mukava ketun öisiä myyräjahteja ja muuta touhuilua on seurailla sivustakin...

Silti ainakin meilläpäin kettukanta aika ajoin pyrkii runsastumaan melkoisesti ja sen kyllä valitettavasti huomaa hyvin pian luonnon kanalintukannoissakin. Pesien tuhoamiset sinänsä ovat nekin osa luonnollista kiertoa, mutta niissä ei aina ole kyseessä heikkojen karsiutuminen. Itse harrastan kanalintujen pyyntiä ja myös ketun pyyntiä riistanhoitomielessä, joten painotukset ovat siinä mielessä hieman erit. :cat: :smt063

Onnea haudontaan sinne kanalan alle. :smt023
Tyrnäväläisiä maatiaisia Lapissa
kanamummo

Viesti Kirjoittaja kanamummo »

Onnea Pilkun pannukakkuilulle, kukkon sissikana!
Klara

Re: yleiskeskustelualue/kanat

Viesti Kirjoittaja Klara »

Moilanen kirjoitti:No minä olen yleensäkin tästä työhuoneeni ikkunasta katsellut noiden kettujen touhuja tuolla peltoaukeamalla ja metsäsaarekkeiden välissä.
Kaunis eläin se mielestäni on, kunhan pysyttelee tuolla pelloilla ja tuolla muualla, minun elämääni kettu ei haittaa. Kuitenkin, jos kanani ovat uhattuina ja saalislistalla; silloin asetun ylituomarin virkaan ja minun tuomioistani ei voi valittaa.
Sama koskee myöskin haukkoja; ylväitä ja hienoja lintuja, paitsi ne, jotka asettuvat saalistamaan kyyhkyjäni; niiden kohtalo ikävä kyllä voi olla lopullinen.
Suomen luonnossa petojen ja saaliseläinten suhde on yleensä harmoniassa, saaliseläimet ovat villieläimiä; vain murto-osa ihmisten kotieläimiä. Pitää muistaa, että pedot hoitavat eräänlaista "jalostajan" tehtävää saalistaessaan; eivät ne tuhlaa energiaa vereksen ja vahvan saaliseläimen suhteen jos tarjolla on heikkokuntoisempi ja helpompi saalis. Sama valkuaismäärä molemmissa.
Pitää muistaa; luonto on aina armoton mutta oikeudenmukainen. Ihminen kotieläimineen muodostaa tuota harmoniaa rikkovan osion; kuitenkin, ihmisenkin kotieläimet; kyyhkyt ja kanat, näin minun näkövinkkelistäni; pedot jalostavat niistäkin ne selviytyjät, so parhaan aineksen tulevaisuutta ajatellen.
Totaalisesti kompsit tälle.. ihan kuin ois mun näppikseltä tämä... Meillä tosin ketut on kaikonnu koirien isoksi kasvamisen myötä, samoin ku ilvekset. Aijemmin niitä oli mukava seurailla ja tutkia jälkiä talvisin hangella. Sielä tuli monet hetket oltua muksujen kans puot pystyssä, nenä melki kangessa kiinni, jälkiä pällistellessä :smt003

Ja Pilkulle iso peukku haudontaan, nokkela kananen :thumbright:
Alice

Viesti Kirjoittaja Alice »

Meillä oli aiemmin isoja Orpingtoneja ja 2 niistä muutti muualle hatomaan.Yritin siirtää niitä mutta itsepäisesti muuutivat aina pois.Toinen olkivajaan ja toinen kanalan alle.Ja molemmat katosivat,taisivat mennä pedon suihin,valitettavasti.Nykyinin laitan tuollaiset häkkiin jotta saavat hautoa rauhassa mutta säilyttävät henkensä.
Avatar
maatiaiskukko
sussex
Viestit: 596
Liittynyt: 25 Maalis 2009, 00:06
Paikkakunta: Rovaniemi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja maatiaiskukko »

Aiheeseen liittyen käväiskääpä lukemassa paikallista sanomalehteä täkäläisistä ketuista ja muista pienpedoista seuraavasta artikkelista.
Pienpedot väänsivät Lapin luonnon epätasapainoon :smt011

Ei olisi häävejä vierailijoita kanatarhalla helpon saaliin perässä tuollaiset kapiset ketut. Nimimerkillä kokemusta kyseisestä punkista on koiramme saatua kapitartunnan supilta viime kesänä. :smt009
Tyrnäväläisiä maatiaisia Lapissa
raudikko

Viesti Kirjoittaja raudikko »

Minä olen kyllä vantterasti sitä mieltä, että ne ketut kuuluvat sinne luontoon. Tuossa Lapin Kansan jutussakin ajateltiin asiaa vain niin päin, että kun on paljon myyriä, niin ketut lisääntyy. Entäs toisin päin? Jos ei ole kettuja, niin miten käy myyräkannalle??

Mua on aina huvittanut, että metsästäjät vihaa niitä luonnollisia petoja ja tappaa niitä himona, että saavat ITSE tappaa niitä petojen saaliita, kuten metsäkanalintuja.

Mutta kuka kurittaa myyräkantaa jos ketut ja petolinnut hävitetään??? Kauhea poru on ollut taas tänä keväänä, että myyrät ovat vieneet mansikatkin talven aikana.

Ihminen on se peto, joka saa luonnon tasapainon sekaisin.
Avatar
maatiaiskukko
sussex
Viestit: 596
Liittynyt: 25 Maalis 2009, 00:06
Paikkakunta: Rovaniemi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja maatiaiskukko »

No joo... Ei tämä tietysti ole aivan on/off asia. Ihminenhän se on luonnon tasapainon sekoittanut vääristämällä kantojen suhteet ja sehän se on se fakta, valitettavasti. Niimpä ihmisen on sitä pidettäväkin tasapainossa. Jos pienpetokanta on tasapainossa, on esim. myyriäkin sopivasti. Kun pienpetoja on liikaa, luonto hoitaa kannan rajoituksen mm. tuolla erittäin tuskallisella kapilla kettujen ja supien tapauksessa. Ja esim. tuo supi on täällä täysin ihmisen tuoma, ei kuulu Suomen luontoon ainakaan näillä korkeuksilla.

Jos mennään katsomaan tilannetta riittävän kauas ihimisistä... Eikö siellä olekin luonto tasapainossa tällaisista ongelmista?

Eli: Ketut kuuluu luontoon, mutta kanta on oltava sopusuhtainen. Höpöpuhetta, että metsästäjät pyytää "himona" kettuja, että saisi itse tappaa kettujen saaliit. :smt005 Onhan se osin näinkin, mutta kyllä mittasuhteet on hieman erit.

Tämä on minun mielipide asiaan. :smt003

EDIT: Sorry, tämä ei nyt kuulu kyllä kanojen yleiskeskusteluun vaan alkaa olla jo aika OFF-TOPIC juttua.
Tyrnäväläisiä maatiaisia Lapissa
Wattu

Kettu vei kanan

Viesti Kirjoittaja Wattu »

Hävyttömästi keskellä kirkasta päivää nappas navetan edustalta yhden parhaimmista kanoista. :smt074 Iltaisin ja aamuyöstä olen niitä nähnyt lähipellolla mutten arvannut että ovat noin hävyttömiä että päivisin tulevat pihaan.Yöt kanaset ovat sisällä.Nyt loppuu ihana vapaus. :smt022
smari

Re: Kettu vei kanan

Viesti Kirjoittaja smari »

Voi harmi :smt009
Volmari

Re: Kettu vei kanan

Viesti Kirjoittaja Volmari »

No oli kyllä röyhkee repolainen!
Harmin paikka. :smt009
Mietin, että jos itselle sattuisi moinen, niin varmaan kattosin kettua haavi auki, enkä tekin mitään. Siis noin keskellä kirkasta päivää.
Suwitsu

Re: Kettu vei kanan

Viesti Kirjoittaja Suwitsu »

Voi harmi :smt010 . Ton takia meillä on koirat pihalla vapaana, ei oo enää näkynyt kettuja eikä susiakaan... (tietysti edellyttää että koirat antaa kanojen olla rauhassa)
Klara

Re: Kettu vei kanan

Viesti Kirjoittaja Klara »

Sitä vois kans jaada suu auki kattomaan roplaista jos keskellä päivää noin kävis.

Meillä ei tonne isoon tarhaan ketut pääse ja siinä on mein koirat niin ääres, ettei ne ehkä menis vaikka pääsisivätkin. Tai mistä noistakaan tietää. Mutta sitä oon vähän jännänny että kun on niin iso tarha ettei sitä voi edes haalveilla kattavansa, niin toivottavasti haukat ja pöllöt pysyy pois kanojen kimpusta. Niitten kans on koirasuojelijatkin vähän avuttomia. Mut meillä ei just siksi olla pihassa ihan vapaana, että vaikka kettuja ei ole näkyny, niin naapureilla on mettäkoiria jotka kyllä tekis kanoista selvän alta aikayksikön.
Vastaa Viestiin