Munintakanojen saatavuus?

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Sirppi

Munintakanojen saatavuus?

Viesti Kirjoittaja Sirppi »

Kasvattajalistasta ei ole paljon nyt apua, jollei halua erikoisia kotkotteja kanalaansa. Missäpäin Suomea löytyy pieniä eriä (15-30 kanaa) toimittavia kanaloita. Etsinnässä ruskeat munituskananuorikot, salmonellatestatut jne. Tietysti muunkin väriset käy, mutta ruskeat munat ovat maistuvinaan paremmilta :toothy5:
Muusa

Viesti Kirjoittaja Muusa »

Siitoskanaloistahan noita saa. Mutta miksi ihmeessä haluat nimenomaan hybrideitä etkä terveempiä ja kestävämpiä maatiaisia, tai muita sopivia rotukanoja (tai sekoituksia)? :smt017
Paulikki

Viesti Kirjoittaja Paulikki »

Eiks noita saa just niin kuin muusa sano. Toista se on mulla , kun möyrin täällä itsesäälin kourissa :smt010 soitellessani ja tekstitellessä koko kasvattaja listaa lävitse etsiessäni maattareita ja kaikki myy ei oota :smt009
Sirppi

Muusa kirjoitti:Siitoskanaloistahan noita saa. Mutta miksi ihmeessä haluat nimenomaan hybrideitä etkä terveempiä ja kestävämpiä maatiaisia, tai muita sopivia rotukanoja (tai sekoituksia)? :smt017
Kun mä haluan "oikeankokoisia" munia säännöllisesti ja niitä "terveitä kestäviä hautovia maatiaisia" mä olen saanut hoitaa jo taas sydämeni kyllyydestä. Siksi.

Myös siksi, että mulla ei ole tarvetta persoonallisille kanoille, jotka voi nimetä Ruusaksi ja Muusaksi vaan mulle riittää ihan joukko valkoisia tai ruskeita MUNIVIA kanoja. Jotka voi sitten vaihtaa uuteen joukkoon kun ne ei enää mulle muni.

Muoks, niin siis meilläpäin ei ole lähikanaloita, jotka nuorikoita möisi ja ihan konkreettista tietoa etsin että mitkä kanalat kiikuttavat kasvattejaan ympäri Suomea ja siinä samalla ehkä saisin noudettua kanani lähempää kuin jostain Laitilasta tai Loimaalta
HiltaHelikopteri
kukkoilija

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Itä-Suomen Eläinvälitykseltä voisit kysäistä. Niillä pitäisi olla lintumyyntiäkin kiertelevästä autosta. Tilaus pitää tehdä etukäteen soittamalla.
harrastaja

Viesti Kirjoittaja harrastaja »

mä olen aiemmin iirvainiolta j.koski tilannut ja hakenut tuolta matkan varrelta en tiedä toimittaako vielä siit on 2 vuotta viimeksi ostin ja nyt yritän saada näit maatikkeja
Eepi

Viesti Kirjoittaja Eepi »

Miks just ruskeita? Mut eihän ne hybridien munat oo mitenkään saman kokoisia. Nehän alkaa sit hetken pääst pullauttelee sellasii tennispalloja :smt002
Sirppi

Eepi kirjoitti:Miks just ruskeita? Mut eihän ne hybridien munat oo mitenkään saman kokoisia. Nehän alkaa sit hetken pääst pullauttelee sellasii tennispalloja :smt002
Mä en oo mikään rasisti, voisin mä pitää valkosiakin kanoja, jos ne munisi ruskeita munia :smt003 Mulla on ollut kyllä vähän kaikenlaisia kotkoja vuosien varrella niin tiedän suunnilleen millasia juttuja sieltä pesistä löytyy. Munakanojen muniin olen ollut oikein tyytyväinen, niiltä saa sitä mitä on tilattu. Muilla kotkottimilla on aina joku "vaihe" menossa ja munien toimitusvarmuus meitin perheen ruokapöytään järkkyy dramaattisesti :smt004
kuukernuppi

Viesti Kirjoittaja kuukernuppi »

Mä pidän myös aina muutamaa hybridia tekemässä niitä muniakin, ollaan jo liian monena talvena oltu ilman munia kun rotukanat on istuneet pesässä hautomassa :smt017
mirri

Viesti Kirjoittaja mirri »

Tämän hetkinen munintakana tilanne voi olla tiukka, kun oli tuo salmonella jupakka. Kuinkahan paljon pystyvät nyt toimittamaan nuorikoita.
Onko kellä kuinka kokemusta miten nuo risteytykset munivat, siis maattari/hybridi?
kuukernuppi

Viesti Kirjoittaja kuukernuppi »

Mulla on just tuollainen maattari/hybridiristetytys, se on nyt muninut 6 munaa viikossa mutta onkin ihan nuorikko..Munat on melko paljon pienempiä kuin hybrideillä ja kermanvaaleitaa, ei valkoisia.
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Apulassa löytyy valkoisen hybridin myynti-ilmoitus:
Tipuja
Myydään maaliskuun alussa kuoriutuneita LSL-kanoja ja kukkoja.
Asustavat Vesilahdella.
Suvi 040-7187808 (ilmoitus jätetty 16/4/2009)
mirri

Viesti Kirjoittaja mirri »

:smt005 noista ruskeista hybrideistä, mulla on niitä 5 kpl. No nyt luulin jo jonkun syöneen yhden, kun vaan 4 on taaperrellut pihalla. Tänään sit töitten jälkeen, kun laskin niitä olikin taas 5 :smt017
Äskön taas pihalla pyöri 4 vesisateessa.
No täähän oli ihan selkee juttu. Yks kaveri hauto. Siellä se könötti olkipaalien seassa varastossa munakasassa! Onko kuinka normaalia tuo noilla hybrideillä? En sitten jättänyt sitä hautomaan kun tuli mieleen että jaksaako loppuun asti. Meni vähän ot sorry :smt004
Tirppa

Viesti Kirjoittaja Tirppa »

Taitaa olla kanaset todella kysyttyä tavaraa. Olen kanssa lehtiä katsellut sillä silmällä ja koittanut netistä löytää myytäviä kanoja... toistaiseksi huonolla menestyksellä,valitettavasti.
:smt009

(Jos joku tietää mistä löytyisi muutama maattari tai "sekarotuinen"täältä Turun suunnilta, niin kaikki vinkit kiitollisuudella vastaanotetaan) :smt003
maunu_muori

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

Mulla oli sillon alussa ... vuonna kuus.. yks tosi hautomaherkkä isabrown, niiltähän piti puuttua kokonaan toi hautomisvietti, mut ei myö immeiset sentään ihan kaikilta olla sitä viettii saatu kitkettyy :smt003 Onnittelut Mirri.. ihku hypridi sulla.. se pannukakku meinaan!

Ajeltiin viime viikolla yhen jalostuskanalan ohi... oliskohan siellä vielä toimintaa. Pitäsköhän pysähtyä ja käyä kysäsemässä..kun on sille suunnalle asiaa aika usein. :smt017 .. On tää on menny niin hurjaksi .. tää tuotantoeläinpuoli, ettei tiiä . viittiikö kukaan kohta mitään kotimaista kasvatella. Brassilihaa vaan , ja sikaa mehikosta... sitähän tässä kohta on jäljellä, sääli niitä, joilla ei oo itellä mahollisuutta kasvattaa paistejaan tai ees muniaan.
Vastaa Viestiin